בלעדיבין המועמדים לרגולטור של התעופה: מנהל נתב"ג לשעבר שמואל זכאי
בלעדי
בין המועמדים לרגולטור של התעופה: מנהל נתב"ג לשעבר שמואל זכאי
זכאי, שכיהן עד לפני שלושה חודשים כמנהל נתב"ג, הוא המועמד הבולט לתפקיד מנהל רשות התעופה האזרחית
ועדת איתור חדשה, שבראשה עומד ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור, נמצאת בשלבים מתקדמים של הליך האיתור למנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א). מלבד פלור, הוועדה כוללת נציג של חיל האוויר ונציג של נציבות שירות המדינה.
הרשות היא הרגולטור שאחראי על תחום התעופה בישראל. הרשות היא גוף סטטוטורי שכפוף למשרד התחבורה ותפקידה הוא "להסדיר ולפתח" את נושא התעופה האזרחית בישראל. מי שכיהן בשמונה השנים האחרונות כמנהל הרשות הוא יואל פלדשו שסיים את תפקידו באוקטובר האחרון. מאז, מי שעומד בראש הרשות כממלא מקום הוא נחמיה שלם. שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הקימה ועדת איתור שהייתה אמורה למנות את המנהל הבא של הרשות, אך זו לא סיימה את ההליך עד לחילופי הממשלות.
ל"כלכליסט" הגיעו השמות של המועמדים המרכזיים שהביעו עניין בתפקיד והגיעו לשלבים מתקדמים בהליך. המועמד הבולט והמוכר ביותר הוא שמואל זכאי, שסיים לפני כמה חודשים קדנציה של 12 שנים כמנהל נתב"ג. זכאי נחשב לאיש מקצוע מוערך ובקיא בעולמות התעופה. זכאי היה נחשב גם למועמד המוביל לתפקיד מנהל רשות שדות התעופה, אך הוא בחר שלא להתמודד לתפקיד - וההערכה הייתה שהוא סבור כי השרה לשעבר מיכאלי לא תמנה אותו מפני שהוא מזוהה פוליטית עם הימין, דבר שייתכן שישחק לטובתו תחת כהונתה של מירי רגב. זכאי הוא קצין במיל' בדרגת תת־אלוף, ושירת כמפקד אוגדת עזה וכמח"ט גולני. שמו של זכאי נקשר בעבר בכמה סערות תקשורתיות. הוא כינה את תנועת המחאה ארבע אמהות בשם "ארבע סמרטוטות", העיד במשפט אלאור אזריה, ותמך בגרסתו של החייל היורה.
כמו כן, לתפקיד מתמודדים מועמדים פנימיים מתוך רת"א, בהם ראש אגף תשתיות ברת"א מוטי שמואלי וראש אגף כשירות אווירית בני דוידור. מועמדים חיצוניים נוספים שמתמודדים לתפקיד הם טייס אל על ויו"ר איגוד הטייסים מידן בר; מיקי ויינשטיין, שהיה מנכ״ל ומייסד TUS; ישי דון-יחיא, מנהל אגף כלכלה ברשות התעופה האזרחית; עו"ד נתנאל (נתי) פרץ, יו"ר אגודת התעופה האזרחית ויו"ר ומנכ"ל בית הספר לטיסה Aya Aviators; ונעמה קיהן, מנכ"לית בית הספר לטיסה מונאייר בהרצליה. שני האחרונים מחזיקים גם בבתי הספר לטיסה שאותם הם מנהלים, ובמידה שמי מהם ייבחר לתפקיד, הוא יצטרך להעביר את הבעלות לגורם אחר.
מנהל רת"א הבא ייאלץ להתמודד עם משבר תשתיות התעופה הפוקד את ישראל. בין היתר, הוא יצטרך לפקח ולתת את דעתו המקצועית לגבי הרחבת נתב"ג, הרחבה אפשרית של שדה התעופה בחיפה והקמה של שדה תעופה משלים לנתב"ג. עד כה, העמדה של רת"א, שאותה הוביל המנהל הקודם, תמכה בהקמה של שדה תעופה משלים ברמת דוד והתנגדה להקמה של שדה תעופה בנגב. כמו כן, המנהל הבא של הרשות ייאלץ להתמודד גם עם משבר התעופה האזרחית בישראל, וזאת בעקבות הכוונה לפנות את שדה התעופה האזרחי בהרצליה לטובת הקמה של שדה תעופה אזרחי בסמוך לחדרה.
ממשלת ישראל הגדירה ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה של השבתת נתב"ג. ב־2022 עברו 19.2 מיליון נוסעים ובוצעו 134 אלף תנועות מטוסים בנתב"ג. בתשתית התעופתית הנוכחית נתב"ג צפוי להיסתם עד 2027, כשיגיע לקיבולת של כ־28 מיליון נוסעים.