הממשלה אישרה את המקטע המרכזי של המטרו בתל אביב
הממשלה אישרה את המקטע המרכזי של המטרו בתל אביב
המקטע שאושר באורך 14 ק"מ ומחבר בין חולון בדרום למתחם גלילות, ובו 11 תחנות תת-קרקעיות. האישור מאפשר את קידום הקמת השלב הראשון של פרויקט המטרו, המיזם הגדול והיקר בישראל, ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים
הממשלה אישרה הבוקר (א') את התוכנית להקמת המקטע המרכזי של המטרו, לאחר שזה אושר בוועדה לתשתיות לאומיות לפני כשלושה שבועות. המקטע שאושר מחבר בין צומת חולון בדרום, ויעבור מזרחית לנתיבי איילון על בסיס רחוב יגאל אלון עד למסוף ארלוזרוב, ומנקודה זו יעבור התוואי מערבית לאיילון בסמוך לדרך נמיר עד למתחם גלילות שבגבול תל אביב, הרצליה ורמת השרון. אורכו של המקטע הוא כ-14 ק"מ והוא כולל 11 תחנות תת קרקעיות.
אישור המקטע צפוי לאפשר קידום הקמת השלב ראשון של פרויקט המטרו ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים. נכון לעכשיו, העבודה על השלב הראשון של הפרויקט, שכולל את המקטע שאושר, צפויה להסתיים עד שנת 2032. עם זאת, יש לקחת כרגע כל תאריך בעירבון מוגבל, כי הפרויקט נמצא עוד בחיתוליו והחוק שהיה אמור להסדיר את הרגולציה סביבו, חוק המטרו, לא עלה להצבעה בכנסת.
פרויקט המטרו מתוכנן להיות המיזם הגדול והיקר ביותר בישראל והוא כולל בתוכו הקמה של רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בסכום של כ־150 מיליארד שקל. מערכות מטרו קיימות בלונדון, ניו יורק, פריז, מוסקבה, וינה, ברלין וכמעט בכל המטרופולינים המודרנים בעולם.
המקטע שאושר מהווה את הקטע הדרומי של מקטע M1 צפון. במקור, M1 צפון כלל גם הסתעפויות לערי השרון כפר סבא, רעננה, הרצליה והוד השרון – אך הוחלט לפצל את M1 צפון לשני מקטעים בכדי לא לעכב את הפרויקט, וזאת עקב התנגדויות רבות שקמו בערי השרון לתוואי המסתמן. למרות שבשלב זה התוואי שאושר לא כולל את ההסתעפויות לשרון, וכולל קישוריות וחיבורים לקו M1 הדרומי שאושר שכולל הסתעפויות לכיוון ראשון לציון, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, לוד ורמלה. כמו כן, הוא יתחבר בשתי נקודות שונות לקו M3 של המטרו שגם הוא אושר, קו טבעת מזרחי שמתחיל בבת ים בדרום וממשיך דרך חולון, אור יהודה, נתב"ג, קרית אונו, פתח תקווה ורמת השרון עד להרצליה. בהמשך, הקו צפוי גם להתממשק עם קו M2 שטרם אושר בבוועדה לתשתיות לאומיות ובממשלה.
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון והממשלה אישרו את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום, וכעת הוות"ל אישר את החלק הדרומי של M1 צפון וזה יחכה לאישור הממשלה. קווי המטרו M2 והמקטע הנוסף של M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.