דו"ח החברות הממשלתיות ל-2020: נת"ע בתחתית דירוג חברות התחבורה
דו"ח החברות הממשלתיות ל-2020: נת"ע בתחתית דירוג חברות התחבורה
נת"ע היא גם החברה היחידה שציוניה ירדו במהלך השנים. גורמים מהאוצר מסרו לכלכליסט כי העלייה בציונים של מרבית החברות אין משמעה כי אלו השתפרו בפועל, אלא שחלקן "למדו לעבוד על המדד"; חוצה ישראל לא מופיעה בדו"ח
רשות החברות פרסמה את דו"ח החברות הממשלתיות לשנת 2020, ובו פירוט על חברות התשתית והתחבורה הממשלתיות של ישראל – נתיבי איילון, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) ונתיבי ישראל (נת"י). בדו"ח מופיע גם מידע על רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל (חנ"י), נמל אשדוד ונמל חיפה – אך אלו מדווחות גם לבורסה ובדו"חות הרבעוניים שלהם יש מידע עדכני יותר מהמופיע בדו"ח רשות החברות.
המגמה הבולטת ביותר בדו"חות של כלל חברות התשתיות הוא הגדלת היקפי הביצוע. לדוגמה, עלות העבודות בחברת נת"י עלתה מ-5 מיליארד שקל בשנת 2019 ל-6 מיליארד שקל ב-2020, עלייה של 20% שברובה מיוחסת להגדלת היקף העבודות. עלות העבודות בנתיבי איילון זינקה גם היא מ-780 מיליון שקל ב-2019 ל-1.2 מיליארד שקל ב-2020, עלייה של כ-58% שגם הוא נובע מהגדלת כמות הפרויקטים המבוצעים. באוצר טוענים כי מגמה זו צפויה להימשך, אך בשנים הבאות נראה יותר פרויקטים מורכבים דוגמת הרכבת התחתית בגוש דן, רכבות קלות וכבדות, קווי BTR, שבילי אופניים ונת"צים ופחות פרויקטיים "קלאסיים" של תשתיות כבישים כמו שנת"י התמחתה בהן עד כה.
"למדו לעבוד על המדד"
אחת הבעיות המרכזיות בדו"ח שפורסם על ידי רשות החברות הוא הפירוט הקצר על כל חברה. ברשות החברות מסרו לכלכליסט כי הדבר נעשה כך כדי לדמות את הדו"ח למה שנהוג בחברות הציבוריות בבורסה. בפועל, הד"וח כמעט ולא מתייחס לבעיות ועיכובים של החברות השונות ובניגוד לבורסה אין מחיר מניה שמשקף את האמון בחברה.
ניקוד החברות
דוגמה לבעייתיות זו ניתן לראות בחלק בדוח שמוקדש לחברת נתיבי ישראל, המתגאה בכך שזכתה בציון 95 על עמידה ביעדים בשנת 2020. על פניו מדובר בנתון חיובי, אך בדו"ח אין התייחסות למדד זה אצל חברות אחרות, ולא ניתן לראות האם נתיבי ישראל שיפרו את ציונם או שזה הורע.
הנתונים המלאים על הציון שהחברות מקבלות על עמידה בלו"ז ובמסגרת התקציב לא פורסמו בדו"ח, אך הגיעו לידי כלכליסט. לפי נתונים אלו, חברת רכבת ישראל זכתה בציון 97, הגבוה ביותר ל-2020 ואילו חברת נת"ע זכתה לציון 79, הנמוך ביותר ב-2020. נת"ע היא גם החברה היחידה שציוניה ירדו במהלך השנים. גורמים מהאוצר מסרו לכלכליסט כי העלייה בציונים של מרבית החברות אין משמעה כי אלו השתפרו בפועל, אלא שחלקן "למדו לעבוד על המדד".
חוצה ישראל לא בדו"ח
חברת התחבורה הממשלתית הארצית היחידה שאין עליה פירוט בדו"ח היא חברת חוצה ישראל. באוצר טענו כי הסיבה שחברת חוצה ישראל אינה בדו"ח היא כי זה כולל אך ורק את החברות העיקריות בכל תחום, מה שמרמז על מעמדה המינורי של החברה בקרב מקבלי ההחלטות לעומת מקבילותיה.
עד לפני כארבע שנים חברת חוצה ישראל היתה הקטנה מבין כלל חברות התשתית בישראל ועסקה בעיקר בפרויקט כביש 6, אך בשנים האחרונות תקציב החברה גדל וזו החלה לבצע פרויקטי תשתית נוספים בצפון ובדרום הארץ. עם כניסתה של השרה מרב מיכאלי לתפקיד שרת התחבורה קיבלה החברה אור ירוק לביצוע פרויקט הענק של הרכבת הקלה הצפונית "נופית". שוויו המוערך של פרויקט נופית, שהוצג בממשלה כבר ב- 2010, עומד על כ-8 מיליארד שקל. בהקשר הזה, גורמים באוצר ששוחחו עם כלכליסט טענו כי ייתכן ויש לשקול מחדש את עתידן של חברות התחבורה הממשלתיות, ולחשוב האם באמת כולן נחוצות מפני שהרבה מהן עוסקות בתחומים חופפים.