סגור
שר האנרגיה אלי כהן
שר האנרגיה אלי כהן: "מקווה שעוד אנשי עסקים יצטרפו לשירות הציבורי" (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
נכסיו של אלי כהן נחשפים: נדל"ן בשווי מיליוני שקלים וני"ע ב־14 מיליון שקל

חברת דשן החזקות שנמצאת בבעלות מלאה של כהן, מחזיקה במשרדים במגדלי BSR 1K העתידיים במתחם האלף בראשון לציון • הנכסים מופיעים בהסדרי ניגוד העניינים של השר מ־2023 ו־2024 • כהן: התמונה המוצגת בכתבה אינה שלמה

לא בטוח שמשקיעים בקבוצת הרכישה שמארגנת חברת ב.ס.ר להקמת בניין משרדים במתחם האלף בראשון לציון יודעים מי האדם המפתיע שעומד מאחורי חברת החזקות שהצטרפה לקבוצה. בדיקה של כלכליסט מעלה כי חברת דשן החזקות שרכשה שטח משרדים בפרויקט שייכת לשר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מהליכוד.
מעיון בתיק החברה ברשם החברות במשרד המשפטים עולה כי 100% ממניות החברה בבעלות השר, אך הדירקטור היחיד בחברה והמנכ"ל שלה הוא שלום רם, שמונה לתפקיד ביוני 2017. עוד עולה מעיון בתיק החברה כי ב־2020 היה לחברה של כהן תיק ניירות ערך בשווי של כ־14 מיליון שקל שמנוהל בנאמנות עיוורת בהתאם לכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים וסגניהם.
המידע הזה על החברה של כהן דווח על פי הכללים למבקר המדינה, ואף מופיע בהסדרים למניעת ניגוד עניינים שעליהם חתם כהן ביוני 2023 בעקבות מינויו לשר החוץ, והסדר שעודכן ביולי השנה (2024) בעקבות מינויו לשר האנרגיה והתשתיות. הסדר ניגוד העניינים ותיק החברה מספקים תמונה חלקית ולא מדוייקת של מצבו הפיננסי. המידע המלא על נכסיו ומקורות ההכנסה של כהן ובני משפחתו מופיע בהצהרת הון ששרים מחויבים למסור למבקר המדינה מידי שנה, אך היא אינה נגישה לציבור.
הפרויקט שבו רכשה החברה של כהן שטח משרדים נקרא BSR 1K במתחם האלף במערב ראשון לציון. הוא כולל שני מגדלי משרדים של 25 קומות ששטחן הכולל בשני המגדלים יחד הוא 74 אלף מ"ר. מגדל אחד הוא בבעלות קרן JTLV, ב.ס.ר ומנורה מבטחים נדל"ן. המגדל השני הוא בבעלות קבוצת הרכישה שב.ס.ר החלה לארגן בסוף 2021, בתקופה שבה כהן היה חבר כנסת והליכוד הייתה באופוזיציה. כהן לא הסכים לספק פרטים בנוגע לעסקת הנדל"ן, אך אישר כי החברה שבבעלותו קנתה שטח שאינו גדול מ־1,400 מ"ר - שטח קומה במגדל. הערכות בענף הן כי מחיר קומה הוא לפחות 15 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של מגדלי BSR 1K
הדמיה של מגדלי BSR 1K
הדמיה של מגדלי BSR 1K. שטח קומות הכולל שלהם הוא 74 אלף מ"ר
(הדמיה: טוטם)
ביולי נחשף בכלכליסט כי עמותה שניהל שר השיכון יצחק גולדקנופף עד 2022, שכיום מנהל אותה בנו, קנתה קומות משרדים בפרויקט בירושלים, גם הוא נבנה על ידי חברת ב.ס.ר ושותפתה קרן JTLV.
כהן החל לצבור את הונו האישי כאשר שימש משנה לעופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת הישוב, תפקיד ממנו פרש ב־2015 כאשר נבחר לכנסת מטעם מפלגת כולנו של משה כחלון. ב־2014, השנה האחרונה לכהונתו בהכשרת הישוב שכרו השנתי עם מענק היה 2.1 מיליון שקל. הוא בוגר בחשבונאות ומוסמך במימון וחשבונאות, תארים שקיבל באוניברסיטת תל אביב. בתקופה שבה שימש יד ימינו של נמרודי קיבל כגמול מניות של חברת הכשרה אנרגיה לפני הנפקתה בבורסה במרץ 2010. לחברה היו רישיונות חיפוש נפט שכשלו. ב־2012 כהן מכר כמחצית ממניותיו ב־1.5 מיליון שקל, ונותרה לו החזקה של כ־1% משווי החברה. ב־2016 החברה שינתה את שמה והחלה לפעול בתחום ההתחדשות העירונית.
ב־2014 החברה של כהן השקיעה 13 מיליון שקל לרכישת 30% ממניות חברת Data Bank (א.ד. דגן) שמספקת שירותי גיבוי, אחסון וניהול מדיה דיגיטלית פיזית. 100% ממניות החברה בבעלות חברת יונגיל של יצחק סוארי, שסיפקה לחברה של כהן ערבות להלוואה של כ־5 מיליון שקל מבנק הפועלים לצורך השלמת רכישת המניות. באותה שנה החברה של כהן משכה דיבידנד של 2.25 מיליון שקל מ־DataBank, כמו כן החברה של כהן קיבלה 15 אלף שקל בחודש עבור שירותי הניהול שהעניקה. בינואר 2016, לאחר שמונה לחבר כנסת, החברה של כהן מכרה את אחזקותיה ב־DataBank.
מאלי כהן נמסר שהתמונה המוצגת בכתבה אינה שלמה, והוסיף: "יחד עם זאת, אני גאה על החלטתי לעזוב את תפקידי הניהול הבכירים במגזר העסקי המתגמל. אני מקווה שעוד אנשי עסקים יבחרו להצטרף לשירות הציבורי".