סגור
אוטובוס מונגשים 2
מקום לכיסא גלגלים באוטובוס מונגש (צילום: משרד התחבורה)

ארגוני נכים: האוטובוסים הנגישים של משרד התחבורה "לא נותנים מענה מלא לאנשים עם מוגבלויות"

משרד התחבורה הודיע על הרחבת פיילוט האוטובוסים הנגישים לכבישים בין-עירוניים. אולם בארגוני הנכים טוענים שהמענה חלקי בלבד ורק לאנשים עם כיסא גלגלים - ולא לכאלה עם קביים, הליכונים או קלנועית, שהמדרגות לא נגישות למוגבלי הליכה ושהמענה רק בחלק מהתחנות. משרד התחבורה: "הפיילוט מבוצע בשיתוף ארגוני הנכים וקיבל מהם את ברכת הדרך"

ביום רביעי השבוע הודיע משרד התחבורה כי "השרה רגב מרחיבה את מערך האוטובוסים הנגישים גם לקווים הבין-עירוניים", כאשר מדובר על הרחבת פיילוט שנעשה בתקופת השרה מיכאלי. לפי משרד התחבורה, הפעימה הראשונה של המיזם תחל ביום ראשון הקרוב ותכלול 19 קווים בין-עירוניים ב-37 רשויות מקומיות מדרום עד צפון. השירות יינתן באמצעות אוטובוסים המצוידים במעלון להעלאת כיסא גלגלים, דלתות נגישות ומקום ייעודי לעיגון כיסא הגלגלים.
למרות הכוונות הטובות וההצהרות שעוטפות את המיזם, בעמותות העוסקות בנגישות וזכויות אנשים עם מוגבלויות תקפו את הפיילוט וכינו אותו "תוכנית המועדת לכישלון מראש ובזבוז כסף מוחלט". יובל וגנר, מייסד עמותת נגישות ישראל, אמר הבוקר (ו') ל"כלכליסט" כי "עושים פרויקט בהמון מיליונים שכל מה שהוא נותן זה נגישות לכיסאות גלגלים". לפי וגנר, "השיטה של משרד התחבורה זה לעשות משהו בלי תקנות, הם עשו את אותו דבר בבאבל דן. היוזמה של משרד התחבורה אמורה להנגיש את התחבורה הבין-עירונית בישראל למוגבלי ניידות – אנשים בכיסאות גלגלים, אנשים שמתניידים בקלנועיות ואנשים שמתקשים בהליכה כמו אנשים עם קביים, הליכונים וקשישים. האוטובוס שהונגש במירכאות כפולות מאפשר נסיעה רק לאדם אחד עם כיסא גלגלים וזהו, אם אתה בא עם קלנועית אתה בכלל לא יכול להיכנס לאוטובוס". וגנר מוסיף שמוגבלי הליכה לא יכולים לעלות במדרגות האוטובוס מפני שמדובר במדרגות גבוהות של 30 סנטימטר – "לא פתרו את הבעיה של מוגבלי הליכה".
וגנר מציג בעיה נוספת עם הקווים הבין-עירוניים המונגשים של משרד התחבורה: "הרעיון שלהם זה שהם מנגישים את שתי התחנות המרכזיות, אבל על הדרך יש הרבה תחנות, חלקן ליד יישובים". לפי וגנר, אין עצירה ביישובים שבדרך בין התחנות המרכזיות, ולאותם אנשים שגרים ביישובים הללו אין מענה תחבורתי אף שכביכול עובר דרכו קו נגיש.
הביקורת על המהלך, גם אם יותר מסויגת, מגיעה גם מתנועת לינק 20, רשת צעירים עם וללא מוגבלות הפועלת לקידום גיוון, שוויון וזכויות לאנשים עם מוגבלות. טל בן ארי, יו״ר גרעין תחבורה ציבורית, מסרה ל"כלכליסט": ״אנו מברכים על כך שמשרד התחבורה הבין כי לא ניתן להשאיר מאחור אוכלוסיות שלמות ופועל להרחיב את התוכנית להנגשת אוטובוסים בין-עירוניים. היום במדינת ישראל הרכבת מהווה פתרון יחיד לנסיעה נגישה מעיר לעיר. ישנם למעלה מ-85 יישובים שבהם חיים למעלה מ-10,000 תושבים אשר להם לא קיימת תחבורה ציבורית בין-עירונית נגישה. עם זאת, אנו מצרות על כך שמשרד התחבורה בחר להמשיך במדיניות של תיאום נסיעה מראש, המגביל אנשים מנסיעה עצמאית וחופשית. כמו כן המעלון המורכב באוטובוסים לא מאפשר לאנשים עם הליכונים או עגלות לעלות באופן נגיש לאוטובוס, ובכך לא נותן מענה למגוון אנשים עם מוגבלויות שונות. אנחנו נמשיך לפעול מול המשרד לתיקון הליקויים הללו ולקדם חקיקה רחבה שתסדיר באופן מלא את כל היבטי הנגישות בתחבורה הציבורית״.
לפי הודעת משרד התחבורה, בשנתיים הקרובות ירחיב המשרד את השירות המונגש לכ-45 קווים בין-עירוניים נוספים באמצעות 115 אוטובוסים נגישים. זאת בהתאם להצטיידות מפעילי התחבורה הציבורית ושדרוג תשתיות התחנות והמסופים. הפעימה הראשונה תחל ביום ראשון הקרוב ותכלול 19 קווים בין-עירוניים ב-37 רשויות מקומיות מדרום עד צפון, ובשלב הזה יש להזמין מראש נסיעה מונגשת במוקד חברת האוטובוסים הפועלת באזור.
עוד נמסר מהמשרד כי צוות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מיפה את צורכי הנוסעים ברמה ארצית והחליט על הקווים שיונגשו על בסיס מספר קריטריונים. הצוות החליט על מתן עדיפות להנגשת אוטובוסים ביישובים בני יותר מ-10,000 תושבים שאינם מקושרים באמצעות רכבת ישראל ואין בהם פתרון התניידות בין-עירוני הולם לאנשים עם מוגבלות.
הקווים שיונגשו לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים הם: 41 ממעלות לנהריה, 165 משפרעם לחיפה, 169 מדיר חנה לחיפה, 170 מטמרה לחיפה, 361 מצפת לחיפה, 332 מנוף הגליל לחיפה ו-380 ממרום הגליל לחיפה, 360 מאפרת לירושלים, 446 מבאר שבע לירושלים, 48 מבאר שבע לדימונה, 397 מבאר שבע לאילת, 961 מירושלים לטבריה, 962 מירושלים לטבריה, 400 מלהבים לתמר, 20 מבאר שבע לכסייפה ו-388,387,386 מבאר שבע לערד.
תגובת משרד התחבורה: "הפיילוט מבוצע בשיתוף ארגוני הנכים, תואם איתם ואף קיבל מהם את ברכת הדרך. במהלך הפיילוט יבוצע ניתוח של כל מרכיבי הנסיעה תוך הפקת לקחים נדרשים, לרבות התאמת אוטובוסים בין-עירוניים גם לאנשים הנעזרים בקביים ובאמצעים אחרים. עד כה נוסעים המתניידים בכיסא גלגלים יכלו לעשות שימוש באוטובוסים עירוניים וברכבת ישראל בלבד. מעתה יוכלו לנסוע גם באוטובוסים בין-עירוניים עם כיסא הגלגלים באופן נוח ומהיר. קווי הפיילוט מעניקים שירות בין-עירוני לנוסעים בכ-40 רשויות מקומיות שונות, מצפון עד דרום, כאשר התכנון של הקווים העניק עדיפות לאזורים שבהם אין נגישות גבוהה לרכבת ישראל. יצוין כי משרד התחבורה יוזם ומקדם את המיזם ופועל להנגשת אוטובוסים בין-עירוניים, אף שהוא אינו מחויב לכך על פי חוק. משרדנו נמצא בקשר מתמיד עם ארגוני הנכים ויפיק את הלקחים ככל שיידרש.