סגור

האוצר שוב מפזר בשמיים חבילת סיוע לאל על

במתווה הסיוע הקודם הועברו לאל על כ־210 מיליון דולר. אף שבעלי השליטה לא עמדו בהתחייבויות תקבל החברה הלוואה של 150-100 מיליון דולר. הלוואות בסכומים נמוכים יותר יקבלו ארקיע וישראייר

משרד האוצר הודיע היום (ג') על גיבושו של מתווה סיוע חדש לחברות התעופה הישראליות, שבמסגרתו יוענקו הלוואות בגובה עשרות מיליוני שקלים לאל על, ישראייר וארקיע לתקופה של שנתיים. זאת במקביל להזרמת הון של בעלי השליטה בחברות. מניית אל על קפצה בכ־7% לאחר ההודעה. באוצר מעריכים כי סך ההון שיוזרם לישראייר ולארקיע, מהמדינה והבעלים ביחד, יעמוד על 20-15 מיליון דולר. לעומת זאת באל על הסכום צפוי לעמוד על בין 100 ל־150 מיליון דולר. באוצר מנמקים את הסיוע במכה הקשה שספגו חברות התעופה בתקופת הקורונה, ובעיקר ברבעון השלישי (הנוכחי), שבאופן מסורתי הוא הרבעון החזק ביותר שלהן.

המתווה שגיבש כעת האוצר מגיע כשלושה חודשים בלבד לאחר מתווה הסיוע הקודם, בו העבירה המדינה לאל על כ־210 מיליון דולר ולישראייר תשלום של 16 מיליון דולר, במסגרת עסקה בה המדינה רכשה כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה.
במסגרת ההסכם הקודם בעלי השליטה היו אמורים להזרים הון עצמי לחברות התעופה בסכום של 50% מהסיוע הממשלתי. כעת המדינה מתכוונת להזרים סכומים נמוכים יותר לחברות, אך אם המצב בענף לא ישתנה בחדות בזמן הקרוב - סביר להניח שהחברות יימצאו את עצמן תוך כמה חודשים שוב מול שוקת שבורה.


2 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה ב נתב"ג
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה ב נתב"ג
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה בנתב"ג
(צילום: דוברות ההסתדרות)
לפני כחודש הודיעה חברת אל על כי היא מפרה את ההסכם עם המדינה. החברה דחתה את הנפקת ההון בשווי 105 מיליון דולר שהיתה מחויבת לבצע, ובעל השליטה קני רוזנברג לא קנה את מניות החברה בשווי 43 מיליון דולר כפי שסוכם. כעת, באוצר טוענים כי הסיוע הנוכחי לא יותנה בעמידה בהסכמים קודמים של חברות התעופה עם האוצר, וכי הם משתדלים לא להיות "דווקאיים" בדרישות שלהם. באוצר טוענים כי מובן שבמצב הנוכחי אכן לא פשוט לבצע הנפקת מניות, והם מוכנים לחכות.

בהסתדרות חוששים: מתווה הסיוע יוביל לפיטורי עובדים

בכדי לקבל את ההלוואות, החברות יאלצו להוכיח למשרד האוצר כי לאחר הסיוע יהיו להן מספיק מזומנים שיאפשרו להן לשרוד בתקופת המשבר. במידה ולא - האוצר ידרוש מהן להתייעל והדבר עלול להוביל לפיטורים עובדים. ההסתדרות הבינה כי המדינה צועדת לקראת מתווה סיוע שעלול להוביל לפיטורים נוספים של עובדים, והכריזה על סכסוך עבודה מספר שעות לפני הודעת האוצר. בהסתדרות מוחים על האפשרות שבעקבות המשבר ומתווה הסיוע יפוטרו עובדים נוספים, וזאת לאחר שאלפי עובדים ועובדות בענף התעופה פוטרו או הוצאו לחל”ת בשנה וחצי האחרונה.

2 צפייה בגלריה
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על
(צילום: יאיר שגיא)

לאחר הצגת המתווה, אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ל"כלכליסט", כי המתווה שהוצע לא צפוי להשפיע על סכסוך העבודה שהוכרז מפני שאין מענה לעובדים. בשיחה עם "כלכליסט" בשבוע שעבר אמר אדרי כי “ליטרת הבשר שנתנו הסתיימה, עכשיו הממשלה צריכה לקחת אחריות". עוד אמר, כי "הקורונה מכה חזק בענף התעופה, כ־2,000 עובדים פוטרו באל על ומאות עובדים פוטרו בארקיע. עשינו התייעלויות ועשינו את כל מה שצריך לעשות. די, יש איזשהו שלב שהמדינה צריכה להיכנס קדימה". לאחר החתימה על הסכם הסיוע הקודם של המדינה עם אל על, פיטרה החברה כ־1,900 עובדים.

עדיין לא הוחלט: כמה הון יזרימו בעלי השליטה

במסגרת המתווה שגובש על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר, הוחלט להזרים לחברות כספים בעזרת אג”ח המיר - איגרות חוב המשלבות בתוכן רכיב של אופציה שמקנה לבעליהן את הזכות להמיר את איגרת החוב למניות רגילות במועד שסוכם, ובמקרה הזה לתקופה של שנתיים. בתום התקופה החברה תבחר האם לפרוע את החוב למדינה בתוספת ריבית שתיקבע מול האוצר או לבצע הנפקת מניות לציבור שבמסגרתה המדינה תמיר את החוב להון במחיר המניה שייקבע בהנפקה. המתווה יכלול מגבלות על משיכת דיבידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין, וייתכן שגם מגבלות נוספות.
במקביל להזרמת הכספים על ידי המדינה, יחויבו גם בעלי השליטה בחברה להזרים הון לחברות, אך בשלב זה לא סוכם מה יהיה היחס בין הזרמות ההון של המדינה לעומת הבעלים. במתווה הסיוע הקודם היחס היה 1:2. האוצר צפוי להיכנס למשא ומתן נפרד עם כל אחת מחברות התעופה ולספק לה חבילה מותאמת, וזאת בהתאם למצב הפיננסי שלה ולתזרים המזומנים. עוד נקבע, כי מניות המדינה יהיו מורדמות במסגרת הזרמת ההון והמדינה תקפיד לא להחזיק ביותר מ־24% ממניות החברות, כדי להימנע ממצב בו הן מולאמות. בשלב זה לא הוחלט מה יכללו המתווים השונים ורק עכשיו מתחיל המשא ומתן האמיתי בין הצדדים.
גורמים באוצר אמרו ל"כלכליסט" כי “אם אין צורך בהתייעלות - אז לא תהיה, אבל אם התזרים לא יספיק אז תידרש התייעלות. הכל בהתאם למצב הכספי של החברה. אנחנו לא נגיד לחברה לפטר X עובדים או Y עובדים, זה לא תפקידנו. ההנהלה צריכה לעסוק בזה ולא האוצר”. בנוסף נאמר כי האוצר יעמיד לחברות כמה פעימות של הזרמות, בהתאם לצרכים שיוצגו בפניהם.
חברת אל על פרסמה בשבוע שעבר את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השני של 2021, בהן היא הציגה הפסד נקי של 80.6 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד נקי של 104 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2020. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה עמד ברבעון השני של 2021 על 151 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים של 23.2 ברבעון הראשון של 2020. בשלב הזה, לא ברור אם תזרים זה יאפשר לחברה להימנע מפיטורי עובדים נוספים, וזאת לאחר הרבעון הקשה שהיא חווה כעת. ביוני הועסקו באל על 2,873, מתוכם 1,980 עובדים קבועים, 745 עובדים זמניים ו־149 עובדים בחו”ל.
בתגובה נמסר מההסתדרות כי “המתווה המוצע לא נותן מענה למצוקתם הקשה של העובדים בענף. המאבק למניעת פיטורים המוניים ופגיעה בזכויות העובדים יימשך”.