סגור
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בסטארט-אפ Foods Steakholder ב רחובות
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בסטארט-אפ Foods Steakholder (צילום: חיים צח, לע"מ)

ביקור ראש ממשלה תחת מחאה: רק מדפסת הבשר השקיטה את קריאות המפגינים

בנימין נתניהו ביקר במשרדי הסטארט-אפ Foods Steakholder ברחובות, שם קיבל סקירה על ענף הבשר המתורבת; הוא שידר עייפות גדולה, ולא הצליח להתחמק מקולות המחאה שבחוץ; במקביל, שר המדע אופיר אקוניס מצא את הזמן להאשים את התקשורת בפגיעה בדמוקרטיה

הזמבורות, התופים וקריאות ה"בושה" הרמות הבקיעו את החלונות האטומים של משרדי הסטארט-אפ Foods Steakholder ברחובות שאירח אתמול (ד') את ראש הממשלה בנימין נתניהו לסקירה על שוק החלבונים האלטרנטיבי, ענף הבשר המתורבת ולטעימה ראשונה של דג לוקוס מודפס.
על הכורסא במרכז השולחן, מצדו האחד מנכ"ל משרדו יוסי שלי מצדו השני שר המדע אופיר אקוניס נתניהו נראה מכונס בעצמו, פניו עגומות. מפעם לפעם העלה שאלה, העיר הערה אך קולו ביטא יותר מהכל עייפות גדולה. מעת לעת היה נדמה שאלה שמציגים לו את הנתונים שמספרים על הפוטנציאל העצום בשוק תחליפי הבשר צריכים להרים במעט קולם, כדי להשיג את קריאות הבוז הרמות שעלו מלמטה.



המראה היה מכמיר לב. בחדר הישיבות המהודר שבקומה השלישית בבניין המשרדים שבפארק המדע ברחובות, מוקף במאבטחים, יועצים ובמלחכי פנכה ניכר שנתניהו השלים עם מצבו. אפשר לנסות להרחיק ממנו את המוחים ולזמן לו סביבה סטרילית, מבחינתו גם אפשר לקרוא להם אנרכיסטים או סתם לסמוך על שר התקשורת שלמה קרעי שישלח אותם לעזאזל, אבל אי אפשר לא לשמוע אותם ואת הזמבורות שלהם גם כאשר בינו לבינם מחיצות מתכת כבדות והמוני שוטרים.
הרבה לפני ששיירת ראש הממשלה הגיעה לרחובות, שר המדע אופיר אקוניס התייצב בשטח והעביר את הזמן בשיחת חולין עם בכירים בתעשיית המזון. הסמנכ"ל לפיתוח עסקי של חברה צעירה בתחום הבשר המתורבת סיפר לו על עסקה שהוא מנסה לקדם כבר חצי שנה עם לקוח בריטי וכעת היא מתעכבת "בגלל הרעש וההד התקשורתי שנוצר מכל המצב" בעקבות ההפיכה המשטרית. הסמנכ"ל הרגיש שלכד את הקשב של השר, והוסיף וסיפר לו שביקור קריטי שהלקוח הבריטי תכנן אצלו כבר לפני כמה שבועות נדחה עד יעבור זעם. בין נשנוש של פיסטוק לקשיו, אקוניס התעניין אם הסביר לבריטים "שהמצב כאן לא כצעקתה", והסמנכ"ל השיב שהאווירה התקשורתית מרתיעה.
אקוניס, שלפני כמעט 30 שנה התחיל את דרכו עם נתניהו בתפקיד יועץ התקשורת שלו, האשים את התקשורת: "בכלום התקשורת לא משפיעה עלי, אבל בכלום. לא בשיח בטוויטר ולא בחדשות שאני לא רואה. זה בלתי אפשרי. אין רפורטז'ה וזאת סכנה לדמוקרטיה. כל כתב מצייץ בבוקר את מה שהוא חושב להגיד בערב. מה הערך לראות את הרפורטז'ה שלו? אין לו. הוא מביא את התפיסה שלו, שדומה לתפיסה של 85% מהכתבים. זה לא דמוקרטי".
בשיחה התערב מנכ"ל אסם -נסטלה, אבי בן אסאייג. "זאת לא שאלה של דמוקרטי או לא דמוקרטי", אמר לאקוניס בקול שקט אבל נחוש, "אנחנו חיים בעולם חדש, זה עולם אחר. כל מהלך שאני עושה ויש לו נגיעה לחיים בחוץ, החשיבה שלי עליו אין סופית. חושב עליו ב-360 מעלות, חושב עליו כל הזמן. אני משרת ציבור, וגם אתה. אני שואל את עצמי כל הזמן איך הציבור מקבל את הצעדים שלי. אם הוא לא מקבל אותם, אני נמנע מהם".
ליד כירת האינדוקציה והצלוחיות שהכינה לו מבעוד מועד טל גלבוע שמייעצת לו על זכויות בעלי חיים, נתניהו טועם מהלוקוס ומהקבב המודפסים. מכונות ההדפסה העתידניות רועשות דיו ומפחיתות במעט את קולות המחאה שעולים מהרחוב.
מסביב חיוכים, המנכ"ל של Foods Steakholder, אריק קאופמן, מספר שזאת הפעם הראשונה בעולם שמישהו מדפיס דג מתורבת, שזה ציון דרך לחברה שלו ולתעשייה כולה וזאת לאחר שלפני כמה חודשים הוא גם הדפיס סטייק. מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין סיפר לו שתעשיית הפודטק מתמודדת עם קשיי מימון, שמהווים לה חסם מרכזי וראשי חברות המזון שפועלים או מתכוונים לפעול בתחום ביקשו ממנו שיעזור להם כפי שהממשלה סייעה לפני כעשור לפיתוח תעשיית הסייבר.
נתניהו הישיר מבט אל המצלמות ואל הסמארטפונים שכוונו אליו, בין טעימה לטעימה הוא הבטיח לעזור לשימור המובילות של החברות הישראליות בתחום, אמר ש"בקרוב נגיע לפסגות חדשות שישנו את העולם". הטעימות הסתיימו, מכונות ההדפסה נדמו וקולות המחאה שבו והשתלטו על החדר.