הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את המקטע המרכזי של המטרו בתל אביב
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את המקטע המרכזי של המטרו בתל אביב
אושר המקטע באורך 14 ק"מ, שמחבר בין חולון בדרום למתחם גלילות, ובו 11 תחנות תת-קרקעיות. כעת יועבר לאישור ממשלה. אישורו יאפשר קידום הקמת השלב ראשון של פרויקט המטרו, ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה היום להעביר לאישור הממשלה את התוכנית להקמת המקטע המרכזי של המטרו.
המקטע שאושר מחבר בין צומת חולון בדרום, ויעבור מזרחית לנתיבי איילון על בסיס רחוב יגאל אלון עד למסוף ארלוזורוב, ומנקודה זו יעבור התוואי מערבית לאיילון בסמוך לדרך נמיר עד למתחם גלילות שבגבול תל אביב, הרצליה ורמת השרון. אורכו של המקטע הוא כ-14 ק"מ, והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות. מי שקידמה ותכננה את המקטע ואת פרויקט המטרו במוסדות התכנון היא חברת נת"ע, החברה הממשלתית שמוציאה לפועל גם את פרויקטי הרכבת הקלה בגוש דן.
פרויקט המטרו מתוכנן להיות המיזם הגדול והיקר ביותר בישראל, והוא כולל הקמה של רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בסכום של כ־150 מיליארד שקל. מערכות מטרו קיימות בלונדון, ניו יורק, פריז, מוסקבה, וינה, ברלין וכמעט בכל המטרופולינים המודרניים בעולם.
לפי הוות"ל, אישור המקטע יאפשר קידום הקמת השלב ראשון של פרויקט המטרו ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים. נכון לעכשיו, העבודה על השלב הראשון של פרויקט המטרו, שכולל את המקטע שאושר, צפויה להסתיים עד שנת 2032. עם זאת, יש לקחת כרגע כל תאריך בעירבון מוגבל, כי הפרויקט נמצא עוד בחיתוליו והחוק שהיה אמור להסדיר את הרגולציה סביבו, חוק המטרו, לא עלה להצבעה בכנסת.
המקטע שאושר מהווה את הקטע הדרומי של מקטע M1 צפון. במקור, M1 צפון כלל גם הסתעפויות לערי השרון כפר סבא, רעננה, הרצליה והוד השרון – אך הוחלט לפצל את M1 צפון לשני מקטעים כדי לא לעכב את הפרויקט, וזאת עקב התנגדויות רבות שקמו בערי השרון לתוואי המסתמן. אף שבשלב זה התוואי שאושר לא כולל את ההסתעפויות לשרון, הוא כן כולל קישוריות וחיבורים לקו M1 הדרומי שאושר וכולל הסתעפויות לכיוון ראשון לציון, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, לוד ורמלה. כמו כן הוא יתחבר בשתי נקודות שונות לקו M3 של המטרו שגם הוא אושר, קו טבעת מזרחי שמתחיל בבת ים בדרום וממשיך דרך חולון, אור יהודה, נתב"ג, קריית אונו, פתח תקווה ורמת השרון עד להרצליה. בהמשך הקו צפוי גם להתממשק עם קו M2 שטרם אושר בוות"ל ובממשלה.
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון והממשלה אישרו את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום, וכעת הוות"ל אישרה את החלק הדרומי של M1 צפון וזה יחכה לאישור הממשלה. קווי המטרו M2 והמקטע הנוסף של M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הוות"ל, עו"ד שלומי הייזלר, ציין כי "אישור מקטע M1 מהווה צעד נוסף חשוב בקידום פרויקט המטרו בישראל שעתיד לשרת עשרות אלפי תושבים ביום. פרויקט המטרו מצטרף לרשת הסעת ההמונים ולתוכניות הרכבת הקלה, שגם הן מקודמות בוות"ל ונמצאות בביצוע בימים אלו".
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע: "תודה לוות"ל על הסיוע בקידום התכנוני של פרויקט המטרו. פרויקט המטרו הוא פרויקט מוביל אשר יביא לשינוי מהותי באיכות החיים של תושבי המטרופולין והמדינה ויחזק את מארג הסעת המונים במרחב כולו. נת"ע נערכת לטיפול בשלב הבא ולביצוע הפרויקט".