סגור

החסם המרכזי בתיקי רשלנות בנייה – מי מחשב את הפיצויים?

על העומס במערכת המשפט בישראל, אין צורך לפרט. רק לאחרונה התפרסם כי בתחום עבירות התנועה, בסוף 2022 נמצאו כ-60 אלף תיקים שהמתינו לטיפול או שהיו במהלכו במלאי בתי המשפט לתעבורה. העומס בתחום הנדל"ן לא רחוק משם, ואפילו מורכב עוד יותר.
טיוטת חוק ההסדרים ביקשה להתמודד עם העומס על מערכת התיכנון במדינת ישראל, המהווה חסם משמעותי וצוואר בקבוק בכל תחום הבנייה. שנים מנסה מדינת ישראל להתמודד עם נק' הכשל בה נתקעות תוכניות רבות במשך שנים. כיום, תחום התיכנון עדיין מהווה מכשול משמעותי. אך מה על מערכת המשפט?
לא תמיד מפולחים תיקי הנדל"ן בנפרד משאר התיקים האזרחיים בסיכומי המשפט, אך ניתן לגלות כי את שנת 2022 פתחו בתי משפט השלום עם כ-353,317 תיקים, בכלל הנושאים, כשעיקר התיקים נוגע למשפט אזרחי. יש שיאמרו שמדובר במס' קטן, יחסית, לשאר תחומי המשפט, אך ניתן לפתור תחום זה בקלות.
מרבית תיקי הנדל"ן הנפתחים כוללים התדיינות על פיצוי בין קבלן לרוכש, או בין הרוכש ליזם. החל מתביעות על נזקים בדירה, דרך עיכובים במסירה או בעיות מהותיות בחוזה שנכרת ביניהם. מבט מעמיק יותר מראה שרוב התיקים עוסקים בתביעות פיצויים או התדיינות שלאחר מסירת הדירה.
בהליך שכזה, מגיש התובע את התביעה לביהמ"ש, ומשם המכונה מתגלגלת. בקצב שלה. הנתבע נדרש להמציא כתב הגנה, נקבע תאריך לדיון ראשון, הדיון הראשון נדחה וכן הלאה. המכונה מתגלגלת, אך בקצב שלה. כל צד יציג את טיעוניו, את המומחים מטעמו, האשמות יוטחו באוויר ובסוף יינתן פסק דין.
אורך חיים של תיק ממוצע במערכת המשפט עומד על 3-5 שנים, כאשר בקצה הדיון, בפסק הדין שיינתן, כל מהות התביעה תסתכם בסכום כסף שיעבור בין צד לצד, סכום עליו מתבסס בעצם התיק.
ההצעה שלי היא להקים מעין מאגר מומחים. בדומה לבנק הדירקטורים שהוקם על מנת ליצור מאגר ממנו ייבחרו דירקטוריונים לחברות הממשלתיות. המטרה הייתה לערוך סינון ראשוני, ומשם לקצר את התהליך במקרה בו יידרש לתפקיד.
כך, יוגדרו על ידי בית המשפט רשימת שמאים, עו"ד ומומחים רלוונטיים אשר ייקבעו מראש את שווי והיקף התביעה הראוי ואף יסייעו בפיתרון הסכסוך בדרך חלופית כגון גישור ובוררות. כך, ייחסכו שעות רבות של דיונים והגשות חוו"ד לבית המשפט מטעם הצדדים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד עידן בן-יעקב
עו"ד עידן בן-יעקב
עו"ד עידן בן-יעקב
(צילום: תמר מצפי)
צוות המומחים יאמר את דברו ובעלי הדין יוכלו להחליט האם הם ממשיכים את התביעה, כאשר כל הצדדים יודעים מראש מהו הסכום והעקרונות עליהם יתבסס הדיון. כמובן שבית המשפט יוכל להחליט על פי שיקול דעתו האם לשנות סכום / עקרונות אלו, אך את המשוכה המרכזית, סכום התביעה וקווי הגזרה, הם יותירו מאחוריהם. יתרה מכך, ייתכן והסכום שייפסק על ידי צוות המומחים אף יותיר את התיק לפתרון מחוץ לכתלי בית המשפט, כך שהעומס מופחת עוד יותר.
אני מודע לכך שנדמה כי מדובר במעין 'כפילות', הוספת צוות מומחים בנוסף לשופטים, אך לא כך הדבר. תיקי הנדל"ן אינם נידונים במותב נפרד, אלא כחלק מכלל בתי המשפט בישראל. כך שהורדת הלחץ בתיקי הנדל"ן, תסייע לדון בתיקים מסוגים אחרים – פלילי ועוד. השמאים וצוות המומחים כאמור אינם שופטים, כך שהמומחיות שלהם תוכל לסיים במהירות את הפער בתיקים הפתוחים שיש בבתי המשפט בארץ, גם, בתחום זה.
מדובר בצעד שיכול לחסוך דיונים רבים ובעיקר לסייע לאנשים להגיע מהר יותר אל החלטה משפטית.
הכותב הוא ממשרד בן-יעקב עו"ד, מתמחה בנדל"ן, סייבר וניהול הון משפחתי