סגור
מלחמת עזה אשקלון תושבים ליד בניין שנפע הרס פגיעה נפילה ירי רקטה רקטות חרבות ברזל
תושבים ליד בניין שנהרס באשקלון (ארכיון) ( צילום: AP Photo/Erik Marmor)

בנקי ההשקעות הגדולים מודאגים: "ספק לגבי יכולתה של ממשלת ישראל לתקן את מצבה הפיננסי"

 אחרי ג'יי.פי מורגן, גם גולדמן זאקס ומורגן סטנלי מורידים את תחזית הצמיחה של ישראל לשנה זו. בסיטי מזהירים: "הספקות לגבי היכולת (או הנכונות) לתקן את המצב הפיננסי לאחר זעזוע - היא הסיכון הגדול ביותר לדירוג של ישראל בעתיד". עוד נכתב שם כי מודי'ס עלולה להוריד שוב את הדירוג בקרוב

אחרי שהבנק השקעות הגדול בעולם, ג'יי.פי מורגן, הוריד פעמיים בתוך שבועיים, את תחזית הצמיחה של כלכלת ישראל ל-1.4%, מתברר כי גם בנקי ההשקעות גולדמן זאקס ומורגן סטנלי מיישרים קו. שני הענקים הפיננסיים החליטו להוריד את תחזית הצמיחה של 2024 באופן חד יותר לעומת ג'יי.פי מורגן.
"הפעילות הכלכלית הואטה באופן חזק מהצפוי ברבעון השני של השנה כאשר ההוצאה הממשלתית נותרה מנוע הצמיחה העיקרי והשינוי בהשקעות ממשיך להיות שלילי", הסבירו במורגן סטנלי שהפחיתו את תחזית הצמיחה לשנה מ-1.7% ל-1.3% בלבד.
בגולדמן זאקס הורידו את תחזית הצמיחה מ-1% בלבד ל-0.8% לשנת 2024 אחרי שהסבירו כי הופתעו מאוד מהחולשה של נתוני הרבעון השני של 2024. בגולדמן סברו כי הצמיחה תעמוד ברבעון השני של השנה על 5.3% (נמוך מכלל ציפיות) אך היא הסתכמה בסך הכל ב-1.2%, כפי שדיווחה הלמ"ס ביום ראשון האחרון. מדובר באחת התחזיות הנמוכות ביותר בשוק (תחזית בנק ישראל עומדת עתה על 1.5%). בשלושת הענקים האמריקאיים, התחזית משקפת ירידה של ממש בתוצר לנפש השנה.
בתוך כך, סיטי בנק, הנחשב בין ה"טופ-5" בקרב בנקי השקעות בארה"ב ומנהל פעילות בישראל, פרסם סקירה ארוכה בה הכלכלן האחראי על כלכלת ישראל – מייקל ניילס - ניתח את תהליך הורדת הדירוג לאג"ח המדינה על ידי הסוכנויות שהחל בפברואר. "מה שהניע את סדרת הורדות הדירוג הן ספקות ביכולתה ונכונותה של ממשלת ישראל לתקן את מצבה הפיננסי לאחר זעזוע כפי שעשו ממשלות קודמות בהצלחה בעבר. אנחנו מסכימים עם הגישה הזו. אותן ספקות לגבי יכולת (או נכונות) זו היא היכן טמון הסיכון הגדול ביותר לדירוג של ישראל בעתיד", כתב.
ניילס חושף את גישתו כלפי המדיניות הכלכלית של הממשלה וכותב: "התחזיות הפיסקאליות שלנו הן פחות או יותר סביב התחזיות האחרונות של סוכנויות הדירוג, אם כי אולי קצת יותר אופטימיות, אופטימיות שאינה קשורה לגבי נכונות הממשלה להגדיל את ההכנסות ממסים או לרסן את ההוצאות - אנחנו סקפטיים לגבי זה וגם זה. אבל אנו מניחים שכאשר המניעים של צמיחת התמ"ג עוברים שוב מהצריכה הממשלתית למגזר הפרטי בחזרה, התמונה הפיסקאלית עשויה להשתפר במקצת –באופן אוטומטי ומכני". ניילס גם רומז כי מודי'ס עלולה להוריד שוב את הדירוג בהחלטה הבאה שלה בקרוב. זאת לאחר שבפברואר הורידה אותו מרמה של A1 ל-A2.