סגור
בני לנדא יו"ר קבוצת לנדא לשעבר מייסד אינדיגו
בני לנדא. חובות של 103 מיליון שקל (Photo: Diana Bahur-Nir)

הפסדי לוסיקס של בני לנדא נחשפים: 65 מיליון דולר בשנתיים וחצי

עו"ד שי בר ניר, שמונה על ידי בית המשפט כבעל תפקיד בחברת יהלומי המעבדה שנקלעה לחובות, מבקש למכור את החברה מוקדם ככל האפשר. "יש יתרון עצום בהמשך פעילותה", כתב. ב-2021 לוסיקס עדיין הרוויחה 551 אלף דולר, אולם ב-2022 עברה להפסדים שהלכו והצטברו

עו"ד שי בר ניר, שמונה על ידי בית המשפט כבעל תפקיד בחברת יהלומי המעבדה לוסיקס של בני לנדא, מבקש מבית המשפט מנדט למכור את החברה או את נכסיה למרבה במחיר. בדו"ח ראשון שהגיש מאז מונה מלפני עשרה ימים, בר ניר מבקש גם להתמנות כמנהל ההסדר. בר ניר, ממשרד עו"ד פירון, מבקש מבית המשפט להאריך את צו עיכוב ההליכים שהסתיים אתמול, עד לסוף ספטמבר. הבנקים הודיעו כי הם מסכימים לכך
הדו"ח חושף לראשונה את ההפסדים הכבדים של חברת יהלומי המעבדה. בעוד שב-2021 עדיין הרוויחה החברה 551 אלף דולר, הרי שב-2022 עברה להפסד של 22.8 מיליון דולר, 2023 בהפסד של 30.7 מיליון דולר ואת המחצית הראשונה של 2024 בהפסד של 11.5 מיליון דולר. בסך הכל, מתחילת 2022, כלומר בשנתיים וחצי האחרונות, הפסידה לוסיקס סכום עתק של 65 מיליון דולר. הרקע להפסדים הוא הכניסה האינטנסיבית של ההודים לתחום, מה שהוריד את מחיר יהלומי הגלם המיוצרים במעבדה ב-90%.
1 צפייה בגלריה
עו"ד שי בר ניר
עו"ד שי בר ניר
עו"ד שי בר ניר
(צילום: סטודיו תומאס)
לחברה 76 מכונות במפעל ברחובות והיא הוציאה שני שלישים מ-90 עובדיה לחל"ת. הבקשה שלה הוגשה בעקבות חובות של 103 מיליון שקל.
מחזור ההכנסות של החברה ירד בהדרגה. ב-2021 עמדו ההכנסות על 22.8 מיליון דולר, ב-2022 הן ירדו ל-17 מיליון דולר, ב-2023 ל-14 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2024 הסתכמו ב-6 מיליון דולר בלבד. בעשרת הימים מאז הבקשה לעיכוב הליכים הכניסה החברה 477 אלף דולר.
בר ניר קובע כי לוסיקס היא חברה שהכוח שלה טמון בידע ובטכנולוגיות שלה ושל עובדיה ונמצאת בחוד החנית של תחום יהלומי המעבדה. "יש יתרון עצום בהמשך פעילותה של החברה ולהגעה להסדר חוב מוסכם לפירעון חובותיה תוך שבועות ספורים וככל הניתן לפני חגי תשרי, שכן מכירתה בחלקים עלולה לפגוע בערך של הידע והטכנולוגיות שלה", ציין בר ניר .
לגבי העובדה שלוסיקס ביקשה זמן כדי להתמזג עם חברה ישראלית אחרת טוען בר ניר שהמיזוג איננו בשל לפי בדיקותיו וקשה יהיה להוציאו לפועל לאור מצבה של החברה. "קיימים גורמים המוכנים להשקיע בחברה ונערכו שיחות עם חברה בינלאומית אחת הידועות בעולם שמוכנה להשקיע בלוסיקס אחרי בדיקות נאותות שיארכו מספר ימים בלבד", כתב.
לוסיקס (Lusix), שמייצרת יהלומי מעבדה גולמיים, הגישה לפני שבועיים בקשה לקבלת צו עיכוב הליכים לפי סעיף 4 לחוק חדלות פירעון החדש — מהלך שנועד לקבל הגנה זמנית מפני נושים בניסיון לגבש הסדר חוב ולהוציא את החברה לדרך חדשה בדרך של מיזוג עם חברה ישראלית אחרת. את לוסיקס מייצג בהליך עו"ד דוד האן, כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר) לשעבר.
לוסיקס הגישה את הבקשה לבית המשפט לאחר שפנתה לבעלי המניות שלה בבקשה שיזרימו לה 22 מיליון דולר באופן בהול, על מנת שהיא תוכל להמשיך לפעול. באותו מועד הבהירה החברה שאם הסכום לא יוזרם, היא תגיע לחדלות פירעון. בעלי המניות של לוסיקס מוכנים ברובם להזרים את הסכום המדובר, אבל מתנים זאת בהצלחת מגעים למיזוג של לוסיקס עם חברה ישראלית אחרת שפועלת באותו התחום, ושלה גם זרוע שיווקית בארה"ב.