סגור
תחנת הכוח דוראד
תחנת דוראד באשקלון. אדלטק לא תוכל להרחיב אותה כעת (צילום: בני מור)

ניתוח
הזכייה של אדלטק במכרז שורק עלולה לפגוע בכושר ייצור החשמל בישראל

אדלטק, יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל, מתקרבת לנתח השוק המקסימלי המותר לשחקן פרטי, ולכן קטנים הסיכויים להרחבת תחנת דוראד שבה היא שותפה. העיכוב בהקמת דוראד 2 מגדיל את הצורך בהקמת תחנות כוח חדשות כדי לענות על צורכי המשק 

מאז הקמתה ב־2014 לא היה שקט בין השותפות בתחנת הכוח דוראד באשקלון – קצא"א, זורלו הטורקית, דורי אנרגיה ואדלטק. בין השאר, השותפות מתווכחות בשאלה האם להרחיב את התחנה. בשבוע שעבר, העמדה של אלדטק המתנגדת להרחבת התחנה קיבלה חיזוק משמעותי: אדלטק, יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל, זכתה במכרז החשב הכללי של משרד האוצר להקמת תחנת הכוח בשורק.
התחנה תוקם סמוך לשפד"ן ולמתקני ההתפלה בשורק, בהספק של 630 עד 900 מגה־ואט, וצפויה להתחיל לפעול ב־2029. אדלטק תקים ותפעיל את התחנה למשך 25 שנה, שאחריהן התחנה תעבור לבעלות המדינה. כיצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל, אדלטק מתקרבת לנתח המקסימלי המותר לשחקן פרטי להחזיק בשוק ייצור החשמל הפרטי – 20%. לכן, לא מן הנמנע שהזכייה כעת של אדלטק תוביל לקושי נוסף בדרך להרחבת התחנה. הזכייה אף מטילה ספק בהיתכנות להקימה בעתיד.
כבר בשלב הראשון של המכרז השתתפותה של אדלטק בו היתה מוטלת בספק. החברה ניגשה למכרז יחד עם קרן ההשקעה בתשתיות קיסטון. אדלטק וקיסטון מחזיקות יחד עם שיכון ובינוי אנרגיה בשתי תחנות אחרות: חגית מזרח ורמת חובב. לקיסטון החזקות גם בתחנת הכוח IPM ולאדלטק בדוראד. יחדיו אדלטק וקיסטון היו מחזיקות ב־2028 נתח של 21.5% משוק ייצור החשמל (להערכת רשות החשמל), גם ללא דוראד 2. זאת, כאשר המגבלה שמאפשרת רשות החשמל (בהתייעצות עם רשות התחרות) היא כאמור עד 20%. בשל כך, רשות החשמל פסלה את השתתפותה של אדלטק וקיסטון יחדיו במכרז.
כמה חודשים לאחר מכן הגישה אדלטק הצעה חדשה, הפעם עם חברת הביטוח מנורה. יחד עם מנורה תחזיק אדלטק ב־19% משוק ייצור החשמל הפרטי, ובכך היא לא מגיעה לרף שהציבה רשות החשמל. עם זאת, מאחר שאדלטק קרובה למגבלה, השתתפותה במכרז שורק הותנתה בתנאי שלא פורסם לציבור.
האופן שבו שיעור ההחזקה מחושב הוא שכל החזקה מכל 5% בתחנה מסוימת משמעותו שקלול של כל ההספק לתוך המכסה של השחקן. המטרה היא לעודד שחקנים להחזיק בנתח משמעותי במספר תחנות ולא מעט החזקות בתחנות רבות. כך, אף שלאדלטק פחות מ־20% בתחנת דוראד, כלל ההספק של דוראד נכלל במכסה. שיטת החישוב היא גם הסיבה המרכזית להתנגדות של אדלטק להרחבת התחנה. אדלטק יכולה להקים יחידות ייצור חשמל בתחנות שבהן יש לה החזקות גדולות יותר בלי שתחצה את הרף של 20%.
תחנת הכוח דוראד באשקלון היא בעלת הספק מותקן של 680 מגה־ואט, כ־7% מסך החשמל המופק בישראל. את שנת 2023 דוראד סיימה ברווח נקי של 211 מיליון שקל. בדוראד מחזיקות ארבע שותפות: שירותי תשתיות אילת אשקלון (שתא”א, חברה־בת של קצא"א, 37.5%), זורלו הטורקית (25%), דורי אנרגיה (אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון, 18.75%), ואדלטק שבשליטת אורי אדלסבורג (18.75%).
שתיים מהשותפות בדוראד — קצא"א הממשלתית וזורלו הטורקית – הודיעו על כוונתן למכור את ההחזקות שלהן בתחנה. קצא"א הודיעה על מכירת חלקה בשל החלטת ממשלה מלפני כמה שנים, אך המכירה התעכבה ככל הנראה בשל הרצון באישור הקמתה של דוראד 2 שיגדיל את השווי של התחנה. זורלו מתמודדת עם לחץ מבית על כך שיש לה החזקות בישראל והודיעה כמה פעמים על כוונתה לצאת מהשוק הישראלי.
במאי זורלו מכרה לאדלטק את החלק שלה בשתי תחנות כוח קטנות בהספק 190 מגה־ואט, שבהן השתיים החזיקו במשותף, בתמורה ל־127 מיליון שקל. כעת דוראד נותרה ההחזקה היחידה של זורלו בארץ. באוגוסט, לאחר פרסומים בתקשורת על כך שדוראד מספקת חשמל לצה"ל וסערה שהתעוררה בטורקיה בעקבותיהם, הכריזה זורלו על כוונתה למכור את החזקותיה בדוראד.
לאחרונה פורסם בכלכליסט שהפניקס במגעים לרכוש את חלקה של זורלו בתחנה. לא מן הנמנע שלמכשול הנוסף בהקמת תחנת הכוח החדשה תהיה השפעה על העסקה. מהפניקס לא נמסרה תגובה.
העיכוב הצפוי בהקמה של דוראד 2, ואולי אפילו חוסר ההיתכנות להקימה, מגדילים את הצורך של המדינה בתחנות הכוח החדשות שאושרו בעבר. במאי 2023 עלתה להצבעה בממשלה הקמתן של ארבע תחנות: דוראד 2, קסם שליד ראש העין, ריינדיר שליד כפר סבא והרחבת תחנת הכוח OPC שבחדרה.
הדרגים המקצועיים בממשלה רצו בשלב הראשון לאשר את הקמתן של כל תחנות הכוח ולערוך מכרז כך שמי שיציעו את המחיר הטוב ביותר לצרכן יזכו. אולם בעקבות לחץ של ראשי ערים ותושבים אושרה ההקמה של שתי תחנות בלבד — קסם ודוראד 2. הטענה היתה שיחד עם המכרז בשורק, אין צורך ביותר משתי תחנות נוספות בישראל עד 2030.
באפריל עלתה להצבעה הקמתן של שתי התחנות שלא אושרו, ריינדיר ו־OPC. ריינדיר חזרה לוועדות התכנון, והקמתה של OPC נפסלה. לאחרונה בג"ץ דרש מהמדינה להסביר מדוע לא אושרה תחנת OPC, שכן בהקמתה תמכו כל דרגי המקצוע ולממשלה לא היו נימוקים משמעותיים לאי־אישור התחנה. עיכוב נוסף בהקמת דוראד 2 מגדיל את הצורך בהקמת תחנות כוח חדשות ומגדיל את התלות של ישראל בשתי התחנות האחרות שאושרו.
אף שהזכייה מסבכת את הקמת תחנת הכוח החדשה, עדיין יש כמה דרכים שבהן הקמתה תתאפשר בכל זאת. הפתרון הפשוט ביותר הוא לחכות. הביקוש לחשמל גדל ב־3% בממוצע מדי שנה בשל גידול האוכלוסייה והמעבר לשימוש בחשמל במקום דלק (כמו מכוניות חשמליות). העלייה בביקוש לחשמל יוצרת צורך בהקמה של יותר תחנות כוח. מאחר שההגבלה של רשות התחרות נשענת על נתח שוק ולא על כמות אבסולוטית של הספק, הרי שמדובר רק בעניין של זמן עד שאדלטק תחזור להחזיק פחות מ־20%.
אפשרות אחרת היא הקמתה של יחידת ייצור החשמל הנוספת בשטח שבו מתוכננת דוראד 2, אך עם בעלים שונים. הקשיים ביישום מהלך כזה הם הקרקע בדוראד והקרבה למתקן של חברת מקורות. קושי נוסף הוא החיסכון במקום שמתאפשר בזכות שימוש בתשתית קיימת של דוראד 1. כמו כן מדובר בקרקע פרטית של דוראד ולכן הסיכוי שהאפשרות הזו תצא לפועל נמוך במיוחד.
מלבד מכירת הקרקע, ישנה אפשרות שאדלטק תמכור את הנתח שלה בתחנה. יתר הבעלים בתחנה אינם שחקנים משמעותיים בשוק ולכן ההגבלה של רשות התחרות אינה רלבנטית עבורם. אולם מהלך כזה תלוי בהסכמה של אדלטק למכור את התחנה.
אפשרות אחרת היא שינוי הרגולציה. תקנות התחרות בשוק החשמל פגו, וברשות התחרות בוחנים את האפשרות לעדכן את המגבלות. אם תתאפשר החזקת נתח שוק גדול יותר או אם יהיה שינוי באופן שבו מחושב נתח השוק, ייתכן שאדלטק תוכל להקים את התחנה.
מרשות התחרות נמסר: "רשות התחרות לומדת את השוק כדי להביא לניתוח משוכלל יותר של השוק ונמצאת בשיח עם רשות החשמל בנוגע להגבלות שעשויות להיות מוטלות על השתתפות במכרזים".