מנערים עד גמלאים: הניסיונות הנואשים לגיוס מורים במרכז
מנערים עד גמלאים: הניסיונות הנואשים לגיוס מורים במרכז
ערים במרכז הארץ סובלות כבר שנים ממחסור במורים כתוצאה מיוקר המחיה שלא מאפשר להם להתקיים שם ממשכורת של עובד הוראה. משרד החינוך והעיריות מנסים למלא את החוסר האדיר באמצעות תוכניות להחזרת גמלאים, דחיית שירות צבאי והכשרת מורים
המחסור במורים במרכז הארץ שולח את הרשויות המקומיות ורשתות החינוך לצעדים מרחיקי לכת ולעתים נואשים. בולטת בתחום הזה כבר שנים עיריית תל אביב, שחצי מהמורים שלה מתגוררים ביישוב אחר פשוט כי קשה מאוד לגור בתל אביב ממשכורת של עובד הוראה.
תל אביב מובילה כבר שנים תוכנית שבמרכזה הניסיון לאפשר למורים להרגיש חצי תל־אביבים, ובראש ובראשונה מעניקה להם חניה חינם בכחול לבן, ממש כמו התושבים בעלי הדם הכחול לבן. יש גם כרטיס שמקנה כניסה חינם למוסדות תרבות בתל אביב, כולל מוזיאונים ומופעים. מנהלת מינהל החינוך של עיריית תל אביב שירלי רימון־ברכה אומרת שאחרי שהתברר שמפריע מאוד למורים שהם צריכים לשלם על השתייה החמה, העירייה התחילה לממן זאת עבורם. היא גם בנתה 70 דירות בשכירות זולה למורים, אבל יש גבול למספר הדירות שאפשר לבנות להם.
עיריית הרצליה החליטה לנסות לאתר את המורים שלה כשהם צעירים בתקוה שיישארו: היא הודיעה שתאפשר ל־26 תלמידי כיתה י' מצטיינים לעשות תואר ראשון בהוראה ואפילו לדחות את השירות בצבא בשנה עד שנתיים. זאת בתנאי שיתחייבו לחזור ללמד באחד מבתי הספר בעיר למשך שנתיים לפחות. זה, אגב, פיילוט שיממן משרד החינוך. אם הוא יעבוד, אולי יעתיקו אותו לערים נוספות.
עיריית הרצליה תוקפת את המחסור במורים גם מהכיוון השני של טבלת הגילאים בניסיונה להחזיר גמלאים לבתי הספר. תל אביב עורכת מדי שנה הסבה לאקדמאים שרוצים קריירה שנייה. "זה נותן 50 מורים מעולים בשנה", אומרת רימון־ברכה, ומציינת שיותר מ־50 רשויות אימצו את הרעיון. הבעיה היא שרוב המוסבים רוצים, לדבריה, ללמד בתיכון, והם לא בהכרח מתאימים למקצועות שבהם חסרים מורים. כיוון שאין ביקוש גדול לחינוך בבתי ספר יסודיים, מתרחבת התופעה של מחנכות לשתי כיתות, אלא שזה כמובן אומר שהילדים מקבלים הרבה פחות חינוך.
רשתות החינוך והמכללות לחינוך עושות מאמצים גדולים לאתר מאגרי מועמדים חדשים להוראה מלאה או חלקית. רשת אורט מצאה מאגר חדש ומקורי למורים בתחומים הריאליים - לימודי הנדסאות. הם מאתרים את ההנדסאים בשנה שנייה ומציעים להם תוכנית הכשרה להוראה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, כך שבסוף הם מקבלים שלוש תעודות: הנדסה, תואר ראשון ותעודת הוראה. השנה החלו לעבוד 16 מורים מהפרויקט.
ללוינסקי־וינגייט יש גם פרויקט של הסבה להוראה של אקדמאים בוגרי 8200 בשיתוף עמותת בוגרי היחידה, גם הוא במטרה להתגבר על המחסור במורים במקצועות המתמטיקה, המחשבים והמדעים. חלק מהבוגרים יעזבו את ההייטק וחלקם ילמדו יום אחד בשבוע במקביל לעבודה המכניסה יותר. בינתיים נרשמו עשרה והם יעשו מסלול מקוצר של שנה וחצי שחלק משמעותי ממנו יהיה בלימודים מקוונים.
סמינר הקיבוצים מפעיל תוכנית הכשרה להוראה למי שכבר נמצאים במערכת החינוך, אך אינם מורים אקדמאים - מורים לא אקדמאים, תומכי הוראה, סייעות ועוד. התוכנית מתחשבת בעובדה שמדובר באנשים עובדים באמצעות למידה מרחוק, ימי לימוד מרוכזים ומרתונים של לימודים בחופשים. היא מכירה בעבודה שלהם בשטח שזוכה לליווי מקצועי כשנת התנסות וזה חוסך להם שנה בהכשרה.