החזית הירוקהלמרות שבעולם משאיות הזבל הן חשמליות - בישראל נתקעו עם הגז
החזית הירוקה
למרות שבעולם משאיות הזבל הן חשמליות - בישראל נתקעו עם הגז
המשאיות העירוניות לאיסוף אשפה הן מטרד עצום של זיהום אוויר ורעש. אף שבישראל כבר החל פיילוט לשימוש במשאיות חשמליות שקטות שאינן פולטות גזי חממה, במשרד האנרגיה החליטו לתמרץ עיריות לעבור לשימוש במשאיות הפועלות בגז, אף שהן מזיקות לסביבה ותפעולן יקר
ביום ירושלים האחרון הכריז שר האנרגיה, אלי כהן, בהתרגשות כי משאיות הפסולת בעיר המונעות בסולר יוחלפו במשאיות המונעות בגז טבעי. למרות שאין כל קשר בין אנרגיה מתחדשת ובין גז — דלק מאובנים שיש לו חלק בשינויי האקלים ופוגע בסביבה — הצהיר משרד האנרגיה שכחלק מפעולות המשרד להפחתת זיהום האוויר "אישרה הממשלה תוכנית להחלפת משאיות פינוי האשפה בבירה ממשאיות המונעות בסולר, למשאיות המונעות בגז טבעי״.
משרד האנרגיה יקצה למהלך 6 מיליון שקל שיוקדשו לרכישת משאיות והקמת תשתית תדלוק בגז. אלא שבזמן שכהן החליט לסבסד משאיות גז, טכנולוגיה הנחשבת למיושנת ומזהמת, בעולם כבר מתקדמות ערים רבות למשאיות פסולת המונעות בחשמל. בניגוד למשאיות גז, הן שקטות מאוד ולא פולטות גזי חממה. כהן לא צריך ללכת רחוק כדי ללמוד על הנושא: המשרד להגנת הסביבה השיק לאחרונה יחד עם ״קבוצת אלון״ לראשונה בישראל משאית פסולת חשמלית. בחודשים האחרונים היא נסעה ברחובות תל אביב, חיפה ואפילו בירושלים — כדי לבחון את ביצועיה בהשוואה למשאיות הפסולת המזהמות והרועשות, ונחלה הצלחה.
לפי המשרד להגנת הסביבה העלות החיצונית המשקית הכוללת של משאיות כבדות בישראל כתוצאה מנזקי פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה עומדת על 2.1 מיליארד שקל בשנה. המשאיות, שמונעות לרוב בדיזל, אחראיות למעשה לכ־29% מהעלות החיצונית הכוללת של תחבורה כבישית, אף שהן אחראיות רק ל־6% מהנסועה הכוללת. תחבורה כבדה לא רק מובילה לנזק כלכלי, אלא פשוטו כמשמעו — למוות. כ־2,500 ישראלים מתים הכל שנה מזיהום אוויר, מחציתם מזיהום תחבורה.
על כן יש חשיבות רבה במעבר לתחבורה חשמלית. לא רק בהפחתת זיהום אוויר וגזי חממה, אלא גם בהפחתת הרעש בערים. משאיות הפסולת מרעישות במיוחד: הן חולפות במסע ארוך ואיטי מתחת לבתי התושבים לפנות בוקר, ויכולות להעיר בקלות שכונה שלמה. הרעש לא רק פוגע בשינה, אלא גם בבריאות: לפי תחשיב של המשרד להגנת הסביבה, נזקי רעש מובילים לתמותה עודפת של כ־400 ישראלים בשנה לעומת זאת תחבורה חשמלית היא שקטה במיוחד.
ערים רבות עברו למשאיות אשפה מונעות חשמל. לפי חישוב בבריטניה כל משאית כזו חוסכת 6,200 ליש"ט בחודש
ערים רבות בעולם מבינות זאת היטב: רוטרדם בהולנד הציבה יעד שעוד לפני סוף העשור, יוכלו לנוע בעיר רק רכבים מאופסי פליטות. כבר ב־2019, הושקו בשטחה משאיות חשמליות לאיסוף פסולת. בלונדון מתקדמת החלה העירייה ב־2021 להסב את כלל צי הרכב שלה לחשמלי. בניתוח כלכלי שנעשה בעיר, אף נמצא שמעבר למשאית חשמליות לפסולת צפויה לחסוך בממוצע 2,000 ליש"ט רק על מחזור החיים של כלי הרכב. אם מוסיפים לכך את עלויות הנזק לאיכות האוויר של תחמוצות החנקן הנפלטות בעת שריפת דיזל, החיסכון הוא כבר של 6,200 ליש״ט בחודש. לשם השוואה, החלפת משאית פסולת אחת מדיזל לחשמל שוות ערך להורדת 30 מכוניות מונעות דיזל מהכביש.
גם בפריז החליטו להתקדם לעתיד נקי ובריא יותר. כבר ב־2015 החל פיילוט ראשון בתחום וב־2022 פעלו 18 משאיות אשפה חשמליות ברובע ה־13 בעיר, שנפטר לחלוטין ממטרד הראש וזיהום האוויר של משאיות סולר וגז. בקופנהגן פועלות 86 משאיות אשפה חשמליות, ובארה"ב חברת ניהול הפסולת רפובליק שפועלת ב־47 מדינות החלה בשנה שעברה להעביר את צי משאיות הפסולת שלה לחשמל. בחמש השנים הקרובות, מחצית מ־17 אלף כלי הרכב של החברה יפעלו על אנרגיה נקייה.
דוגמה נוספת לחלופה למשאיות פסולת מזהמות, היא צי משאיות הפסולת של מנצ׳סטר שבבריטניה. שם מנועיהם של המשאיות המיושנות שהופעלו בדיזל הוחלפו, והם הפכו לחשמליות. ואילו 45 המשאיות הפועלות בווסטמיניסטר, לא רק שקטות ונקיות, אלא שהן גם חלק מכלכלה מעגלית — הן נטענות בחשמל המיוצר במתקן להשבת אנרגיה. כלומר, מתקן השורף פסולת הנאספת מבתי התושבים לצורך יצור אנרגיה.
המשך השימוש בגז כמקור אנרגיה לתחבורה לא רק מוביל לפליטות גזי חממה אלא גם לזיהום אוויר ופליטת תחמוצות חנקן הפוגעת בבריאות
כשהעולם מתקדם קדימה, לא ברור מדוע במשרד האנרגיה בוחרים לדחוף לשוק המקומי דווקא משאיות גז. בעשורים הקודמים גז נחשב לחלופה לסולר ולדלקים מזהמים ממנו, אך בעשור האחרון התברר שהוא מייצר פליטות גבוהות מאלו שפרסמו חברות הגז לאורך שנים. המשך השימוש בגז, מזהירים החוקרים, לא רק מוביל לפליטות גזי חממה — אלא גם לזיהום אוויר. מחקרים נוספים מצאו שרכבי גז טבעי פולטים חומר חלקיקי ותחמוצות חנקן הפוגע בבריאות. בדיקה של ממשלת הולנד למשל, גילתה שחלק מדגמי משאיות הגז אף פולטים פי 5 יותר תחמוצות חנקן ממשאיות דיזל, בעוד שההבדלים בפליטות גזי החממה מגיעים לכל היותר ל־14%. בנוסף, משאיות הגז דורשות תשתיות מורכבות ויקרות, וכך הן עשויות לעכב את המעבר לרכבים חשמליים, ולקבע תשתיות יקרות ומזהמות לאורך שנים.
ההחלטה של משרד האנרגיה לדחוף לשוק הישראלי משאיות פסולת גזיות, גם מנוגדת להצהרות ויעדי הממשלה, שהתחייבה רק בשנה שעברה בוועידת האקלים העולמית לאפס לחלוטין עד 2040 פליטות מציי רכב כבד וכי 50% מכלי הרכב שיירכשו בסקטור זה יהיו מאופסי פליטות מ־2035.
במשרד האנרגיה, שאמור להוביל את המעבר לאנרגיה נקיה, העדיפו אם כן לתמוך שוב בתשתיות מזהמות. מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה רן רייז טוען כי אפשר היה להימנע מכך: ״אנחנו אמרנו שכדאי לעבור למשאיות מאופסות פליטות, אבל כנראה שלמשרדים אחרים יש שיקולים אחרים. כשמסתכלים על הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר — יש משאית ראשונה שקבוצת אלון הרכיבו עם וולוו בארץ. מהרגע שהטכנולוגיה הטובה ביותר זמינה, טכנולוגיות פחות סביבתיות כמו משאיות אשפה מונעות גז, פחות רלוונטיות. יש סמן ברור להתקדמות השוק ורואים אותו בעולם ובקרוב גם בישראל. ברגע שהשוק הזה תופס תאוצה, לא צריך טכנולוגיות מעבר או ביניים. אנחנו מגבשים קול קורא להכנסה של משאיות חשמליות לארץ, ורואים רמת עניין גבוהה של הרשויות. אנחנו מקווים שנראה עשרות משאיות ראשונות בעבודה בישראל כבר ב־2025״.
גם עיריות שרכשו לפני כשבע שנים בסיוע הממשלה משאיות גז, לא מרוצות. בעיריית חיפה למשל, הצי כבר מיושן. אלה לא רכבים שקל לתקן, וגם התדלוק מסובךבניגוד לטעינה חשמלית. בעיריית חיפה כבר ניסו את משאית האשפה החשמלית, ראו כי היא שקטה מאוד בניגוד למשאית הגז, וכמובן מזהמת פחות. כעת, ממתינה הרשות כמו אחרות לקול הקורא של המשרד להגנת הסביבה, כדי לרכוש משאיות אשפה חשמליות.
המעבר למשאיות אשפה חשמליות כרוך עדיין באתגרים. למשל בחירת דגם משאית שיכול להשלים סבב איסוף מלא מבלי הצורך לטעון אותן. בנוסף, אלה משאיות יקרות, ולכן נדרש לרוב סיוע מהמדינה ברכישתן, בדיוק כפי שקורה במדינות רבות בעולם — וכשם שמתכנן משרד האנרגיה להעניק למשאיות הגז. לדברי מנכ״ל קבוצת אלון תום שפרן ״המסלולים של המשאיות האלו קבועים ולכן קל יותר לתכנן את הטעינה. ממה שראינו בפיילוט בתל אביב, משאית כזו עושה שני סבבי פינוי בצורה מדהימה ועונה לצרכים של הרשויות. לאורך שנים, העלויות של רכב חשמלי גם זולות משמעותית מדלק ארו גז ותחזוקת המנוע פשוטה".
ממשרד האנרגיה נמסר: ״המטרה היא להחליף את הסולר המזהם במקורות אנרגיה נקיים יותר. הגז הטבעי כיום הוא עדיין אחת החלופות הנקיות, הזמינות והכלכליות ביותר לדלקים המזהמים בסקטור התחבורה הכבדה״.