בלעדיבחסות הקורונה: בכירי תע"א הצטיידו במטוס פרטי צמוד
בלעדי
בחסות הקורונה: בכירי תע"א הצטיידו במטוס פרטי צמוד
בכירי התעשייה האווירית, חברה ממשלתית, ניצלו את המחסור בטיסות סדירות במגפת הקורונה כדי לסדר לעצמם מטוס פרטי בעלות של 5 מיליון דולר. גם כעת, כשהשמים שוב פתוחים, הם ממשיכים להשתמש במטוס ואף מתכוונים לשדרגו במיליון דולר
התעשייה האווירית (תע”א), חברה ממשלתית, רכשה לפני כשנה וחצי מטוס מנהלים מסוג Gulfstream G280 בעלות המוערכת בכ־5 מיליון דולר, שנועד לשמש את בכירי החברה בטיסות לחו”ל - כך נודע ל”כלכליסט”. כעת יש כוונה בחברה לשפץ את המטוס בעלות נוספת של כמיליון דולר.
זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של החברה שבה לרשות בכירי החברה עומד מטוס מנהלים. עד כה, לרוב היו טסים הבכירים בטיסות רגילות, כשבמקרה הצורך נשכרו נקודתית מטוסים לטובת טיסות בודדות ליעדים שקשה היה להגיע אליהם. זו גם החברה הממשלתית היחידה שלרשות בכיריה עומד מטוס פרטי.
במטוס זה טסו עד היום מנכ”ל החברה בועז לוי והסמנכ”לים, יו”ר הדירקטוריון עמיר פרץ, בכירים נוספים וגם צוותים מקצועיים של החברה. פרץ טס במטוס לאחרונה למרוקו יחד עם בכירי החברה, אך חזר בטיסה מסחרית רגילה. לוי טס בו מספר פעמים. היו”ר הקודם הראל לוקר אמר בתשובה ל”כלכליסט” שמעולם לא טס במטוס.
ההחלטה על רכישת המטוס התקבלה בסוף 2020 על ידי לוי, ששימש אז כממלא מקום מנכ”ל החברה, בידיעתו של היו"ר דאז לוקר. בתחילת 2022 מונה לוי לתפקיד המנכ”ל הקבוע. לטוענת גורמים בחברה, במקרה כזה לא נדרש אישור דירקטוריון מאחר ש”מדובר בהוצאה שולית”.
מדובר בדגם שתע"א מייצרת בשיתוף פעולה עם גאלפסטרים, שהחזיקו בו בחלקים שווים, והמטוס הזה הוא הראשון שייצרה לפני 12 שנה והוא הוחזק לצורכי בדיקה ותחזוקה של מטוסים. Gulfstream Aerospace Corporation היא יצרנית מטוסים אמריקאית הפועלת כיחידה של ג'נרל דיינמיקס. ב־2001 רכשה את חברת "גלקסי אירוספייס" של תע"א ומשפחת פריצקר, ומאז קיים שיתוף פעולה מסחרי בין החברות. בנובמבר 2018, הודיעה תע"א כי בעקבות הפסדי עתק בתחום מטוסי מנהלים היא שוקלת להפסיק את הייצור, אך לבסוף הוחלט לחדש את החוזה עם גאלפסטרים ולהשקיע בפיתוח דגם חדש.
בתקופת מגפת הקורונה, בהיעדר טיסות סדירות, החלה החברה להשתמש במטוס לצורכי הסעה של בכירי ועובדי החברה ללקוחות בחו"ל. כתוצאה מכך הוחלט לרכוש את חלקה של גאלפסטרים במטוס ומאז הוא משמש את הנהלת החברה כדי לקדם את העסקים והשירות ברחבי העולם.
על אף שלמטוס של תע"א היו אולי שימושים סבירים בתקופת מגפת הקורונה, הרי שהמשך השימוש בו גם כעת, כשהטיסות הסדירות חזרו כמעט למסלולן, נראה פחות הכרחי
לטענת החברה, השימוש במטוס כלכלי. המטוס היה חלק מחטיבת התעופה ושימש כמטוס תצוגה ב־12 השנים האחרונות. מאחר שחטיבת התעופה לא השתמשה בו, סוכם שיעבור לשימוש לשכת המנכ”ל ובתמורה יזכו את חטיבת התעופה ב־5 מיליון דולר. בדו"חות הכספיים הבאים של החברה הוא יופיע ברכוש קבוע.
על אף שלמטוס היו אולי שימושים סבירים בתקופת מגפת הקורונה, הרי שהמשך השימוש במטוס גם כעת כשהטיסות הסדירות חזרו כמעט למסלולן, נראה פחות הכרחי.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר המנכ”ל לוי כי כל הטיסות במטוס “בוצעו במצבים שהיינו צריכים להגיע אל הלקוח ולא היתה דרך אחרת. מספר הנסיעות במטוס של בכירי תע"א מאז שנת 2020 ועד היום הוא פחות מ־10. רק בכמה מהנסיעות הללו אני השתתפתי”.
לדברי לוי, “בעבר הבעלות על המטוס התחלקה שווה בשווה בין תע"א לבין חברת גאלפסטרים. בזמן הקורונה המטוס הפך להיות כלי מאוד שימושי כי היינו חסומים מלהגיע ללקוחות ולשלוח צוותים כדי לתת תמיכה ללקוח. לפיכך הבנו שיותר קל ויותר נכון לרכוש במחיר עלות. להערכתי המחיר היה פחות מ־5 מיליון דולר.
"צריך לזכור שאנו מייצרים את המטוס הזה, כשאנו מוסרים אותו, אזי הצוות של המטוס חוזר לארץ במטוס שנרכש על ידי החברה כשאין טיסות חזרה מאותו היעד. הטייסים שמטיסים את המטוס הם עובדים בתע"א כך ששכרם ממילא משולם על ידי החברה. המטוס מוחזק על ידי החברה ורוב הזמן נמצא בהאנגר, כך שבסופו של דבר העלות של הטיסה היא בעיקר הדלק. עשינו במטוס שימוש מושכל רק במקומות שלא היתה ברירה אחרת".
דובר תע"א מסר כי "רכישת חלקה של גאלפסטרים הינה החלטה עסקית טהורה שנלקחה על ידי המנכ"ל לוי בעיצומה של הקורונה, באופן המאפשר את צמיחת החברה ושמירה על הרציפות העסקית כפי שגם בא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות של 2021. שימושו העיקרי של המטוס היה בעיצומו של המשבר בעולם התעופה, והוא שימש כחלק ממערך החירום הלוגיסטי להטסת טייסים ומסירת מטוסים באופן ששמר על רציפות עסקית ובלי פתרון אחר. כמו כן, התעורר צורך עסקי לשימוש במטוס גם למשימות נוספות, שיווקיות, עסקיות וכאלה הקשורות לניסויים אותם עושה התע"א בעולם".