פרסום ראשוןנחתם מזכר הבנות למיזוג אל על וארקיע
פרסום ראשון
נחתם מזכר הבנות למיזוג אל על וארקיע
המפץ הגדול בתעשיית התעופה הישראלית יוצא לדרך עם חתימת מזכר הבנות למיזוג בין אל וארקיע, שעדיין מותנה בהסכמת העובדים ובאישור הממשלה ורשות התחרות. ארקיע צפויה להפוך לזרוע התיירות והלואו קוסט של אל על. בכיר באל על: "הדרך עוד ארוכה". אתמול נרשם מחזור מסחר גבוה במניית אל על
נחתם מזכר הבנות למיזוג אל על וארקיע, המיזוג מותנה בהסכמת העובדים ובאישור הממשלה ורשות התחרות. ארקיע צפויה להפוך לזרוע התיירות והלואו קוסט של אל על בהסכם. גורם בכיר באל על אמר כי "הדרך למיזוג עוד ארוכה". החברות הודיעו כי הן בוחנות אפשרות של מיזוג עוד באוקטובר.
מניית אל על קפצה אתמול ב-6.5% במחזור גבוה מהרגיל של 3.9 מיליון שקל, זאת לעומת מחזור ממוצע של 3.2 מיליון שקל ב-90 הימים האחרונים. המחזור הגבוה מהרגיל מעלה את החשש שהמידע על ההסכם דלף.
בדיווח שפורסם היום (חמישי) בבורסה לאחר חשיפת כלכליסט, הודיעה החברה כי דירקטוריון החברה אישר התקשרות במזכר הבנות בלתי מחייב בין אל על וארקיע לקראת חתימה על הסכם מפורט ("ההסכם המחייב") לרכישת כלל מניות ארקיע בתמורה להקצאת ניירות ערך של החברה לבעלי המניות בארקיע. לאחר המיזוג החברות צפויות לשמור על מותגים נפרדים ושמירת הפרדה של צוותי אוויר ותחזוקה נפרדים.
העסקה תתבצע על ידי רכישת מלוא מניות ארקיע מבעליהם כך שארקיע תהפוך לחברה בת בבעלותה המלאה של אל על, ובתמורה החברה תקצה לבעלי המניות של ארקיע 10% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה ו-10% מכמות האופציות המוקצות בחברה לאחר ההקצאה. קיימת אפשרות בהסכם ששיעור המניות של בעלי ארקיע תעלה ל-14%. כמו כן, החברה תקצה אופציות לרכישת מניות החברה לנושאי משרה מסוימים בחברה ובארקיע, כפי שייקבע על-ידי הצדדים בהסכם המחייב.
במסגרת השיחות בין הצדדים מסתמן המתווה שלפיו ארקיע תהיה הזרוע המוזלת של אל על, כלומר הלואו קוסט, וכן זרוע התיירות. כלומר, החברה שדרכה חברת התעופה הממוזגת תשווק חבילות נופש ותיירות. זאת משום שאל על נתפסת על ידי שני הצדדים כחברה שפעילות השיווק שלה היא החלשה יותר. לפי גורמים בשתי חברות התעופה, שירותי הקרקע של ארקיע מפותחים יותר והחוזקה היחסית שלה בעולמות התיירות היא פתח לרווחיות גבוהה יותר. כמו כן, מיזוג החברות יגדיל את צי המטוסים, שכן ארקיע מביאה איתה 2 מטוסי איירבאס, שיצטרפו ל־45 מטוסי הבואינג של אל על (27 מתוכם בבעלות), מה שיאפשר לחברה הממוזגת לפעול ביותר קווים וכן להשיג עמדת מיקוח טובה יותר מול יצרניות המטוסים בעסקאות עתידיות.
בהודעה נכתב בפירוש כי ההסכם המחייב לא ייחתם ללא חתימה על הסכמים קיבוציים בין ההסתדרות לבין אל על וארקיע ביחס לעובדי שתי החברות.
סוגיה שהתשובה לה אינה חד־משמעית היא נושא העבודה בשבת. אל על והחברה־הבת סאן דור אינן טסות בשבת, וזאת בהתאם לדרישה של משפחת רוזנברג. במקרה שהחברה תתמזג עם ארקיע, שטסה בשבת, והנקשים יהפכו לשותפים בחברה אך לא לבעלי שליטה, משפחת רוזנברג תידרש לעשות חושבים מחדש וייתכן שתיאלץ לשנות את דעתה.
בשנים האחרונות נעשו נסיונות למיזוג בענף התעופה המקומי. ב־2017 בלמה רשות התחרות את המיזוג של ישראייר וסאן דור משום שלטענתה הדבר היה פוגע בקו לאילת. לפני כשנה הציעה משפחת נקש לאל על להתמזג עם ארקיע, אך המגעים לא הבשילו. כעת, בשל משבר הקורונה, נראה ששני הצדדים מוכנים לשקול את הדבר מחדש ברצינות רבה יותר, ושהרגולטור מוכן להגמיש עמדות.
אל על כי חתמה לאחרונה על הסכם סיוע חדש עם המדינה, ששוויו עומד על 20 מיליון דולר, מלבד היקף הסיוע הקודם עליו חתמה. בנוסף לכך תעביר המדינה בהמשך סכום של 12 מיליון דולר, תשלום עבור צריכת דלק נוספת ופעילות תחזוקה שוטפת. כמו כן תקבל החברה הלוואה של 10 מיליון דולר, כ-3 מיליון מזה מאת עמותת "תנופה להצלחה" של ההסתדרות. בעל השליטה קני רוזנברג יזרים 13 מיליון דולר.