סגור
ראש העיר ירושלים משה ליאון ו שרת התחבורה מירי רגב
ראש העיר ירושלים משה ליאון ושרת התחבורה מירי רגב (צילום: יובל שדה )

פניית פרסה? רגב: "אני רוצה שאזרח ברכב פרטי יסתכל בקנאה לעבר הנת"צ"

את הדברים אמרה שרת התחבורה במסיבת עיתונאים בנסיעת הרצה של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים. עוד הוסיפה כי משרדה "ייתן פתרונות בדמות נת"צים והוספת אוטובוסים". דבריה מהווים נסיגה מסוימת מאמירותיה נגד הנת"צים לפני שבועיים, שבהם הטילה ספק בנחיצותם ויעילותם

"אני רוצה שאזרח ברכב פרטי יסתכל בקנאה לעבר הנת"צ ויגיד 'וואו יש כל רבע שעה אוטובוס שנוסע, עדיף לי לעזוב את הרכב ולעלות על נת"צ'". את הדברים אמרה שרת התחבורה מירי רגב היום (ב') במהלך מסיבת עיתונאים בנסיעת הרצה של הקו האדום של הרכבת הקלה בשכונת קריית יובל בירושלים.
עוד בנושא הנת"צים, אמרה רגב כי המשרד בראשותה "ייתן פתרונות מידיים בדמות נת"צים והוספת אוטובוסים", וציינה את הפתרונות הללו יחד עם פתרונות מקובלים ומוכרים כמו חיבור המדינה מהצפון לדרום בעזרת רכבות כבדות ופתרונות תחבורה שנויים במחלוקת כמו "רכבת על גלגלים" ושאטלים ימיים.
דבריה של רגב מהווים נסיגה מסוימת מאמירותיה הלוחמניות נגד נת"צים מלפני שבועיים, בהם היא הטילה ספק בנחיצותם ויעילותם. רגב לא הסתפקה רק בדיבורים, ואף הנחתה את המשטרה דרך בן גביר להפסיק את האכיפה בנתיב 2 פלוס על כביש החוף בשעות העומס. למרות אמירותיה של רגב על נת"צים ריקים, בדיקת "כלכליסט" הראתה שעל הנת"צים של איילון וכביש 1 נוסעים עשרות רבות של אוטובוסים מדי שעה, ושהנת"צים גם הוכיחו את יעילותם בכל הקשור לקיצור זמן הנסיעה וכמות הנוסעים הגדולה שהם משרתים.
אמירותיה של רגב על הגדלת השירות אינה מתכתבת עם המציאות העגומה של המחסור בנהגי האוטובוס, שמונעת את הגדלת השירות, ואף מקשה על תחזוקת השירות הקיים. במענה לשאלת "כלכליסט", רגב התייחסה גם לסוגיית שירות האוטובוסים ושכר הנהגים. רגב ענתה כי הבסיס של התחבורה הציבורית היום זה אוטובוסים, ושבכוונת המשרד לטפל באלימות שמופנית כלפי הנהגים, במעמד הנהגים ובמתחמים בהם הנהגים יכולים לנוח ולהתרענן. עם זאת, כאשר נשאלה באופן ספציפי על העלאת שכר הנהגים ענתה רגב בכלליות כי "כרגע השכר עלה ל-50 שקל לשעה, אין ספק שאנחנו צריכים לטפל בעניין הזה של שכר הנהגים כדי לעודד ולתמרץ נהגים".
מלשכת רגב נמסר כי השרה מתכוונת להעלות את שכר הנהגים ל-60 שקל לשעה, וכי האוצר מתכוון להקציב לכך כ-100 מיליון שקל בבסיס התקציב. עם זאת, מספר זה לא מסתדר עם נתונים קודמים שיצאו מכיוון משרד האוצר ומשרד התחבורה, שדיברו על כך שכל תוספת של שקל לשכר הנהגים משמעה תוספת של כ-70 מיליון שקל לבסיס התקציב.
משרד התחבורה מתקשה להתמודד עם בעיית המחסור בנהגים. בשנת 2022 המשרד הצליח לגייס רק כ־100 נהגים חדשים, ומספרם בנובמבר 2022 עמד על 17,361 לעומת 17,285 נהגים בסוף 2021. בשנים קודמות המשרד הצליח לגייס יותר מ־2,000 נהגים בשנה.
מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית רן שדמי אמר לפני כחצי שנה ל"כלכליסט": "אנחנו צריכים קרוב ל־6,000 נהגים נוספים חדשים, וזה בנוסף לפרישה טבעית של נהגים". נכון לעכשיו, משרד התחבורה ורשות התחבורה הציבורית הארצית רחוקים מאוד מהיעד הזה, ותוספות השירות שמובטחות ומיושמות מובילות לכך שמפעילי התחבורה הציבורית לא מצליחים להפעיל את השירות הקיים והמצב רק מידרדר.
כאמור, רגב אמרה את דבריה במהלך נסיעת הרצה של הרכבת הקלה בירושלים שהתקיימה בשכונת קריית יובל במסגרת הארכת הקו האדום. הארכת הקו האדום מתבצעת לשני כיוונים, דרומה מהר הרצל דרך שכונת קריית יובל ועד בית החולים הדסה עין כרם, וצפונה מפסגת זאב עד לשכונת נווה יעקב. היום הצהיר ראש עיריית ירושלים משה ליאון כי הכוונה היא שהקו ייפתח לנסיעות מסחריות בתחילת חודש יוני, אך שייתכנו עיכובים "לכאן או לכאן". אמירותיו של ליאון מתכתבות עם הדיווחים על העיכובים של כפיר ועם אמירות של בכירים במשרד התחבורה שחוששים מעיכוב בפתיחת הקו.