סגור

"איך המקצוע הזה יעזור לי בחיים": האם ישראל תשכיל לשלב AI במערכת החינוך או ששוב תישאר מאחור?

השביתה נגמרה, הלימודים התחילו והתפתחותם של כלי הבינה המלאכותית צועקים לשינוי הכרחי בכותלי בית-הספר. הכנסת תכנים וחידוד כישורים משלבי בינה מלאכותית למערכת החינוך אינה רק נחוצה, אלא טומנת בתוכה הזדמנות פדגוגית וכלכלית משמעותית שחבל אם תפוספס.

יתרונות טכנולוגיים בעולם החינוך

במערכות החינוך המובילות ברחבי העולם, שילוב הטכנולוגיה מוטמע וגדל בכל שנה בקצב מסחרר. במערכת החינוך של סינגפור, למשל, נעשה שימוש במציאות מדומה (VR) ובמציאות רבודה (AR), כך שתלמידים יכולים לסייר בפארקים לאומיים או לחקור את מבנה התא בצורה מודרנית. בפינלנד, אשר נחשבת למובילה העולמית בשיטות הוראה חדשניות, משלבים פלטפורמות למידה דיגיטליות שמנתחות את קצב התקדמות הלמידה ומציעות משימות והסברים אישיים לכל תלמיד. גם בארה"ב, תוכנות כמו DreamBox ו-Knewton מספקות פלטפורמות ללמידת מתמטיקה ומציעות תכנים המותאמים לקצב הלמידה הפרטני של הילד.
הנבואה ניתנה לשוטים אבל לא צריך להיות גאון על מנת להבין שהבינה המלאכותית שינתה את כללי המשחק:
לפי נתונים רשמיים שפורסמו בדו"ח הגלובלי שלRESEARCH AND MARKET , שוק ה AI בחינוך צפוי לגדול מ-3.99 מיליארד דולר ב-2023 ל-5.57 מיליארד דולר ב-2024, עם שיעור צמיחה שנתי משולב של 39.7%. התחזיות לשנת 2028 מצביעות על גידול לשווי של 21.13 מיליארד דולר בשוק זה, עם המשך התמקדות במודלים של למידה מרחוק ומשולבת, כלים להערכת למידה מבוססי AI והשקעות הולכות וגוברות בטכנולוגיות חינוך .(EdTech)
במציאות בה כלים טכנולוגיים מודרניים יכולים כבר היום להוות תחלופה ראויה לבעלי תפקידים ומקצועות רבים, נדרש חישוב מסלול עתידי מחודש והתמקדות מדויקת במציאות העתידה לבוא.

קפיצה אל העבר- מחשבונים ובחינות הבגרות

בשביל להבין את החשיבות שבשילוב כלי AI במערכת החינוך, כדאי להיזכר במקרה הכנסת המחשבונים לבחינות הבגרות בישראל בשנות ה-90. ההחלטה התקבלה לאחר דיונים רבים שהתמקדו בשאלה האם השימוש במחשבונים יפגע ביכולת התלמידים לבצע חישובים ידניים. בסופו של דבר, נמצא כי המחשבונים לא רק שאינם פוגעים ביכולות הבסיסיות, אלא אף מאפשרים לתלמידים להתמודד עם בעיות מתמטיות מורכבות יותר.
המקרה הזה מציג תובנה חשובה: הטכנולוגיה יכולה לשמש ככלי עזר רב ערך, כל עוד היא משולבת במערכת החינוך באופן מושכל ומדוד. בדומה לכך, שילוב AI במערכות החינוך יכול להקפיץ את תהליכי הלמידה ולעדכן את רלוונטיות החומרים הנלמדים ותהליכי הלימוד, אך יש להגדיר כללים ברורים כדי למנוע פגיעה בכישורים היסודיים של התלמידים.

יתרונות כלכליים של שילוב AI בהוראה

במחקר שפורסם ב-2021 בכתב העת Journal of Economic Education, נמצא כי שילובן של טכנולוגיות מתקדמות טומן בחובו יתרונות כלכליים משמעותיים: הפחתת עלויות, שיפור תוצאות הלמידה והכנה טובה יותר של תלמידים לשוק העבודה העתידי.
שימוש בכלי AI במוסדות החינוך יכול ליצור ניצול משאבים פורה: שימוש מורים במערכות AI כדי לבצע משימות אדמיניסטרטיביות כמו ניתוח ביצועי תלמידים, יפנה להם זמן להשקיע בהוראה ובהתפתחות מקצועית. יתרון חשוב נוסף הוא היכולת של טכנולוגיות AI לצמצם פערים חברתיים וכלכליים- מערכות למידה מותאמות אישית מסייעות לתלמידים מרקע מוחלש להשיג תוצאות טובות יותר בלימודים, על ידי התאמת חומרי הלימוד לצורכיהם הספציפיים. שילוב הבינה המלאכותית בצורה מושכלת יגרום לצמצום פערי הכנסה והגברת השוויון בהזדמנויות תעסוקה עתידיים.

הגבלות על השימוש ב-AI במערכת החינוך בישראל- רצוי ומצוי

נכון לשנת הלימודים הנוכחית, משרד החינוך הישראלי מטיל מגבלות בסיסות על השימוש בכלי AI בבתי-הספר, כולל דרישה להצהרה על השימוש בכלי AI בעבודות והגנה על פרטיות התלמידים. הגבלות אלו נועדו לשמור על האתיקה האקדמית ולהבטיח מחקר חינוכי אותנטי, אך לצד זאת, יש להכיר בפוטנציאל הרב של כלי הבינה המלאכותית ככלי לשיפור הלמידה וההוראה.
1 צפייה בגלריה
אלכס מילמן
אלכס מילמן
אלכס מילמן
על-מנת להוביל את מערכת החינוך לקדמת העולם יש לעודד תהליך למידה שבו התלמידים ואף המורים מתנסים בשימוש בכלי AI שונים, כמו יצירת תוכן ויזואלי חדשני להמחשה בכיתה, או פיתוח אפליקציות מבוססות AI לתרגול מותאם אישית, שיכולות להגביר את מעורבות התלמידים בשיעור.
במערכת החינוך קיימות תכניות לימוד ראשוניות בעזרת כלי AI , אך חסרים התמקצעות מורים ופיתוח מאסיבי של תכניות עבודה מסודרות. השקעה במורים עצמם, בתהליך בו הם הופכים לחוקרים יחד עם התלמידים בזמן אמת, תיצור סביבה לימודית מפרה בה כל הצדדים לומדים ומגלים יחד את יתרונות השימוש בכלים אלו.
תהליך זה של למידה משותפת, מקדם יחסים מצמיחים בין המורים לתלמידים ופותח את הדלת לחדשנות חינוכית מעצימה.
על משרד החינוך להוביל את המגמה, להשקיע מידית בהכשרות מתקדמות ובהכנסת תכניות לימוד מבוססות AI , וכך להבטיח שמערכת החינוך תוכל לפרוץ דרך ולעמוד בקדמת הבמה העולמית.
ישראל היא מדינה קטנה יחסית למדינות העולם. התשתיות הטכנולוגיות יחד עם הפתיחות לקדמה והעלויות הנמוכות הכרוכות ביישום תכניות לאומיות, מביאות ליתרון בהסתגלות מהירה לשינויים, וצריך לנצל יתרון זה בזמן.
אלכס מילמן הוא דוקטורנט לחינוך. יזם ופעיל חברתי בתחום החינוך והסביבה