האולטימטום של ועדת הכלכלה: "אם תוכנית הכבישים לא תשתנה, נקפיא בקשות התחבורה והאוצר"
האולטימטום של ועדת הכלכלה: "אם תוכנית הכבישים לא תשתנה, נקפיא בקשות התחבורה והאוצר"
האולטימטום ניתן בדיון המשך לזה שהתקיים בשבוע שעבר על התאונות הקטלניות שאירעו בשבועות האחרונים בכביש 40. בדיון הקודם עלה פרסום "כלכליסט" על כך שרבע מהתקציב לכבישים של משרד התחבורה בתקציב הקרוב מיועד לאיו"ש. יו"ר הוועדה דוד ביטן דרש שינויים בתוכנית תוך 60 יום
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן הצהיר הבוקר (ג') כי הוא מציב אולטימטום למשרדי התחבורה והאוצר וכי אם לא יתבצעו שינויים בתוכנית העבודה לטיפול בכבישים כבר בתקציב הנוכחי - תוך 60 יום, אז יוקפאו כל הבקשות לוועדה של המשרדים. הדיון התרחש בהמשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר לבקשת ח"כ שלום דנינו (הליכוד) בעקבות התאונות הקטלניות שאירעו בשבועות האחרונים בכביש 40. במהלך הדיון עלה פרסום "כלכליסט" על כך שרבע מתקציבי הביצוע לכבישים של משרד התחבורה בתקציב הקרוב מיועדים ליהודה ושומרון.
בחודש שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי 13.7 מיליארד שקל בתוכנית החומש של נת"י מוקדשים להרחבה וביצוע של כבישים ומחלפים. מתוך הסכום הזה, 3.5 מיליארד שקל שמהווים 25% מהתקציב מיועדים לשדרוג והקמה של כבישים ביהודה ושומרון, אזור שבו גרים 5% מאוכלוסיית ישראל. 2.8 מיליארד שקל מיועדים לכבישים בצפון (צפונית לחדרה), 6.8 מיליארד שקל לכבישים במרכז, ואילו 615 מיליון שקל בלבד מיועדים לכבישים מדרום לגדרה.
הדיון, בו השתתפו ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה, עסק בכל הקשור ל"צדק חלוקתי" בנוגע לפיתוח כבישים בישראל. ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן) אמר במהלך הדיון כי "צריך מבוגרים אחראיים שיסתכלו על איזון בין הרשויות" ושאל "איך אנחנו יכולים לדעת כי חלוקת המשאבים עושה שכל וצדק". ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר כי אין שקיפות בכל הקשור לחלוקת התקציבים.
נציג משרד התחבורה אבי דרוט אמר בדיון כי הם פועלים כך כי "יש סדרי עדיפויות" וכי יש ועדה מקצועית שבוחנת את הכבישים והיא בוחרת את הכבישים לפי הצורך. ח"כ טופורובסקי הגיב לדבריו ושאל האם היו מקטעים שהורידו מביצוע, ונציג המשרד אמר כי ייתכן שהיו מקרים כאלו וזו הסיבה מדוע התקציבים לא מפורסמים לציבור.
בהמשך הדיון אמר נציג משרד התחבורה אבי דרוט כי "שרת התחבורה הביאה תקציבים עצומים לפריפריה". יו"ר הוועדה ביטן ענה לו "איזה עצומים? 25% מהתקציב שלכם הולך ליהודה ושומרון, אל תגיד לי לפריפריה. קיבלתי את זה מעיתון 'כלכליסט', מה הולך לדרום ומה הולך לצפון". יש לציין שחלק מהכבישים ביהודה ושומרון תועדפו לבקשת אנשי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והדבר אינו מוכחש.
ביטן סיכם את הדיון ואמר: "אני לא יכול להכריח אתכם אבל אף דיון של משרד התחבורה לא יעלה בוועדה עד שלא תביאו שינויים תקציביים – ואם לא תביאו אז ועדת הכלכלה תתעלם ממשרד התחבורה. ברור שאי אפשר להוציא את כל התקציב על כבישים מסוכנים, אבל גם לנו יש סדר עדיפות. אותו דבר לגבי משרד האוצר, אבקש להקפיא את כל הבקשות של האוצר עד שיעשו את השינויים הדרושים. כל בקשה של המשרדים לא תעלה אלא אם יבינו את המסר שלנו שאנחנו רוצים שינוי".