סגור
דונלד טראמפ ב וועידת הקריפטו
דונלד טראמפ בוועידת הקריפטו (Photo: AP/Mark Humphrey)

דעה
מה צפוי לכלכלה האמריקאית אם טראמפ יחזור לשלטון?

מזה כשנה וחצי שהשוק האמריקאי ממתין להורדת הריבית, ולאחר פרסום נתוני האינפלציה האחרונים נראה שהיא אכן מתקרבת. אלא שלפד יש סיבה מדוע הוא מתמהמה עם ביצוע ההורדה - והיא חזרתו האפשרית של דונלד טראמפ לבית הלבן

ככל שאנו מתקרבים למועד הבחירות בארה"ב, המרוץ לבית הלבן הופך להיות סוער יותר ויותר והשווקים נראים "עצבניים" מהרגיל. בנוסף להשפעות נקודתיות בשל המצב הגיאופוליטי, אנו רואים תנודתיות רבה בשווקים, המבטאת את המרוץ הצמוד בין המועמדים ואת ציפיות המשקיעים לעתיד. בשלב זה לא קיימת ודאות ביחס לסיכוי של הדמוקרטים להמשיך לקדנציה נוספת בבית הלבן ובמידה וטראמפ יבחר לקדנציה שניה, עשויים להתרחש שינויים משמעותיים בסדרי העדיפויות הכלכליים של ארה"ב. נציין שככלל, המחקרים מלמדים שהשווקים אוהבים יותר נשיאים רפובליקנים על פני דמוקרטיים, אך לא ברור שהפעם זה יהיה המצב. מה בכל זאת צפוי לנו במקרה של עליית טראמפ חזרה לשלטון?
בימים האחרונים אנו רואים "גל ירוק" בבורסה האמריקאית. גל זה מבטא בעיקר את הציפיה להורדת הריבית בזמן הקרוב. מזה כשנה וחצי שהשוק האמריקאי ממתין להורדת הריבית ולאחר פרסום נתוני האינפלציה האחרונים (קצב שנתי של 3%) - נראה שהיא אכן מתקרבת. אלא שלפד יש סיבה מדוע הוא מתמהמה עם ביצוע ההורדה. ההיסטוריה מלמדת שהורדת ריבית לאחר התפרצויות אינפלציוניות יכולה להוביל להתפרצויות חוזרות, חזקות אף יותר. הממשל הדמוקרטי, שהתמודד עם ההתפרצות האינפלציונית של 2022, מבין זאת היטב ומחויב לטפל באינפלציה.
החשש הגדול הוא שטראמפ יהיה מחויב פחות לריסון האינפלציה. התוכנית הכלכלית שהציג, הכוללת מכסים רבים על יבוא לעידוד הייצור המקומי וגירוש מהגרים המהווים כוח עבודה זול, עלולה להוביל להתפרצות אינפלציונית מחודשת. בנוסף, קיים חשש מטריד לא פחות, כי טראמפ יהיה מחויב פחות גם למחירים הכואבים שיידרשו בעקבות התפרצות אינפלציונית חוזרת. כדי להתמודד עם התפרצות כזו יידרש גל של העלאות ריבית. במצב כזה, הממשל החדש עשוי לנקוט בצעד של ערעור מהימנותם של אנשי המקצוע בפד כדי למתן, ואף למנוע, העלאות ריבית לא פופולאריות. ערעור מהימנות אנשי המקצוע היא טקטיקה שהפכה להיות נפוצה יותר ויותר וטראמפ אף השתמש בה בעבר. אלא שבתקופה בה ישנה התפרצות אינפלציונית, לטקטיקה זו עלולות להיות השלכות בעיתיות.
בנוסף, ניתן להניח שחזרתו של טראמפ לשלטון תגביר גם את המתיחות הגיאופוליטית הכלכלית מול סין. בתקופת כהונתו הקודמת, כללה מדיניותו של טראמפ הטלת מכסים על יבוא סיני לארה"ב, כשהפעם הוא אף מדבר על שיעור גבוה יותר של מכסים (עד 60%). בזמן כהונתו הקודמת התבצעה המלחמה הכלכלית בין ארה"ב וסין תוך בקרה הדדית והשפעתה הייתה מוגבלת. אולם כעת, מצבן הכלכלי של שתי המעצמות הוא שונה. שתיהן יצאו חבולות מתקופת הקורונה ועקב כך פועלים בסין לקידום הצמיחה בעוד שבארה"ב נאבקים עם שיעור חוב גבוה מאוד. קשיי כל אחת מהמעצמות, לצד המתיחויות הגיאופוליטיות שאירעו בשנה האחרונה, עשויים להביא הפעם למלחמת סחר בעצימות גבוהה, שעלולה להיות בעלת השפעות והשלכות חזקות יותר.
יש לציין שמגזרים מסוימים בכלכלה האמריקאית ממתינים במיוחד לראות את ההתפתחויות בזמן הקרוב. אנו מעריכים שהתחומים שייהנו מחזרת טראמפ לשלטון הם הנפט והדלקים המסורתיים (טראמפ אף ביקש תרומה מראשי המגזר לקמפיין הבחירות שלו תוך הבטחה שידאג להם), זאת על חשבון תעשיות האנרגיה הירוקה. גם עולם הקריפטו עוקב אחרי מצבו של טראמפ ואפשרות חזרתו לבית הלבן, לאור הצהרות הולכות וגוברות שלו על חשיבות הביטקוין בפרט ותחום המטבעות הדיגיטליים בכלל. אין ספק שהולך להיות מעניין בכלכלה האמריקאית בתקופה הקרובה.

הכותב הוא שמואל בן אריה, דירקטור ומנהל השקעות ראשי שוק מקומי – פיוניר ניהול הון

לחברת פיוניר ולכותב אין עניין אישי ביחס לאמור בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לניהול ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.