סגור
 חברותיה של נעמה לוי צועדות בעצרת
חברותיה של נעמה לוי צועדות בעצרת (צילום: יריב כץ)

רבבות הפגינו בת"א, מיכל לובנוב: "טום וקאי יתומים, תנו לילדי החטופים סוף אחר"

עוד מוצ"ש של הפגנות ברחבי הארץ, כשהחטופים כבר 344 ימים בשבי: בעצרת ענק בשער בגין זעקה אלמנתו של אלכס שנרצח עם 5 חטופים נוספים: "הם עשו הכול כדי לשרוד - למה מנהיגי המדינה לא? תנו לילדים האחרים לגדול עם אבא". בהפגנה נחשפה הקלטה מהשבי של מתן אנגרסט, עינב צנגאוקר התעקשה שראש המוסד אמר לה שעסקה לא אפשרית בגלל פוליטיקה: "תכחיש הכי חזק - אבל אמת דיברת"

344 ימים נמקים החטופים בשבי בעזה, הסוף לא נראה באופק – והמוני ישראלים שוב יצאו לרחובות בדרישה לעסקה שתציל אותם. הפגנות נערכו הערב (מוצאי שבת) בשורת מוקדים ברחבי הארץ, ורבבות התאספו בעצרת המרכזית בשער בגין מול הקריה בתל אביב – הפגנה שכמו בשבוע שעבר אוחדה עם ההפגנה נגד הממשלה בצומת קפלן.
בתום העצרת יצאה צעדה של מפגינים ברחוב שאול המלך, ובמקביל הודיעה המשטרה כי עצרה שבעה חשודים בדרך בגין עם תיקים ובתוכם "צמיגים מפוררים וחומרים החשודים כחומר בערה". במשטרה ציינו כי הם פועלים למנוע הצתת מדורות כפי שנעשה לא פעם במחאות בדרישה לעסקה ונגד הממשלה.
בהפגנה בשער בגין נאמה בין היתר מיכל לובנוב, אלמנתו של אלכס ז"ל - אחד מששת החטופים שהוצאו להורג במנהרה ברפיח בסוף החודש שעבר. לובנוב (32), שנחטף מהמסיבה ברעים שבה עבד כמנהל בר, הותיר אחריו את אשתו ושני ילדים - הקטן מביניהם נולד בפברואר האחרון בעודו בשבי. אמש התירה משפחתו לפרסם סרטון טרור פסיכולוגי שלו שפרסם חמאס מהשבי, ובו בין היתר הוא פונה לקרוביו ומבקש שיישארו חזקים.

5 צפייה בגלריה
הפגנה למען שחרור החטופים ב תל אביב 14.9.24
הפגנה למען שחרור החטופים ב תל אביב 14.9.24
ההפגנה בתל אביב
(צילום: עופר צור)

"אני מיכל, אשתו של אלכס לובנוב הי״ד, והלב שלי נרצח בעזה", אמרה מיכל בפתח נאומה. "אלכס, עדן, אורי, אלמוג, הירש וכרמל עשו הכול כדי לשרוד. הם החזיקו מעמד בתנאים גרועים ממה שגם אנחנו ברגעים הקשים לא יכולנו לדמיין. הם עמדו בהתעללות נפשית ופיזית. הם שרדו רעב, צמא, דיכוי, חושך, חום, מחנק, יובש ופחד תמידי. הם עשו הכול כדי לשרוד ולחזור אלינו, אנחנו המשפחות עשינו הכול כדי להחזיר אותם, אז למה המדינה ומנהיגיה לא עשו הכול?", זעקה.

5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
(צילום: יריב כץ)

אלמנתו של אלכס הוסיפה: "כולנו ראינו את התמונות והסרטונים מהמנהרות, כולנו לקחנו אוויר כאשר ראינו והבנו את התנאים בהם שרדו ובו נרצחו. לקחנו אוויר שלהם לא היה. היה אפשר להציל אותם, היה אפשר לחלץ אותם בעסקה, נכון זה לא הירואי כמו חילוץ צבאי אבל זו גבורה מסוג אחר. הם שרדו עשרים מטרים מתחת לקרקע, אלכס שלי וכל שאר החטופים לא יזכו לעולם לשאוף אוויר. הם לא יצאו מהמנהרה, מהקבר שבו הוחזקו על ידי החמאס - משם הם הועברו בשקים לקבר באדמת ישראל. הם ישארו מעתה ועד עולם בעומק של שני מטרים.
"אלכס ואני הקמנו בית, בנינו משפחה, בנינו עתיד, ראינו כאן עתיד נפלא לילדינו. תחילה נולד לנו טום. כשאלכס נחטף קאי עוד לא נולד, כשהגיח לעולם הילד, שנראה כמו קופי של אביו, הוא נולד לתוך מציאות לא נתפסת. במשך 11 חודשים אבא היה רחוק, עכשיו הוא כבר לא יחזור. טום וקאי יתומים. פאפא כבר לא יאסוף את טום מהגן, פאפא לא יחבק את קאי לעולם. מה טום יזכור? את התמונה של אבא עם הסינר הצבעוני? זו שתלויה בכל מקום? האם יזכור את הפעמים שאבא הניף אותו מעלה? האם אי פעם ירגיש בטוח בלי אבא שיגן וישמור? האם אי פעם ירגישו הילדים שלי בטוחים במדינה שלא שמרה על אבא שלהם?
"אפילו כאן על הבמה קשה לי לומר אך זו האמת, זו המציאות החדשה - נותרתי אלמנה והילדים שלי יתומים מאבא. זה לא הסוף שמגיע לנו. אני לא רוצה שתסתכלו עלי במבט מרחם, שתביטו בי ותצקצקו בעצב. אני מבקשת ודורשת שתראו אותי ותעשו הכול כדי שהסוף של הנשים האחרות, של החטופים יהיה אחר. תחזירו לרז את אוהד. לבת שבע את אוהד שלה. את שגיא לאביטל. תחזירו לגלי את צחי, ללישי את עמרי. לעדי את טל ולשרון את דוד. תנו לילדים הקטנים שלהן את ההזדמנות לגדול ולצמוח עם אבא. תנו לילדים שלהן את הזכרונות שלילדים שלי כבר לא יהיו".
לובנוב סיכמה: "כולי תקווה שאני האחרונה לקבל את הדפיקה בדלת, אני לא צריכה כאן שותפות גורל ובצד הכאב הפרטי שלנו, העצב שעוד לא התחלנו להכיל - אני מייחלת לראות את שובם של כל החטופים הביתה. תנו להם סוף טוב, תנו לכולנו כמדינה, כעם, סוף אחר. חתמו על עסקה, הגיעו להסכם כדי להציל את מי שניתן, תנו לנו אוויר. תנו להם אוויר, תחזירו אותם הביתה עכשיו".

5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
(צילום: אמיר יעקובי)

נחשפה הקלטה של מתן מהשבי: "נתניהו, אתה מסוגל"

גם ענת, אמו של החייל החטוף מתן אנגרסט, נאמה בעצרת בשער בגין - וחשפה הקלטה של בנה כשהוא פונה לראש הממשלה נתניהו בסרטון שצולם בשבי, בדברים שייתכן שהוכתבו לו על ידי שוביו. "נתניהו, אתה חייב, חייב לעשות את ההחלפה הזו בין האסירים בישראל לאסירים פה. אני מאוד רוצה לראות את המשפחה והחברים שלי. זה מאוד חשוב. אני חושב שאתה מסוגל לזה, צריך לרצות, אבל אני סומך עליך. אתה יכול לעשות את זה ומקווה שכמה שיותר בקרוב", נשמע מתן אומר בהקלטה.


"מתן שלי, הבן ששלחתי לצבא בשם הערכים הללו, פונה אליך כעת. הוא פונה אליך ממעמקי האדמה, מתוך הגיהינום שבו הוא נמצא כבר כמעט שנה", אמרה ענת לפני השמעת ההקלטה בעצרת. "אני מבקשת שתקשיב לו. אני מבקשת שתשמע אותו. אני מבקשת שתביט על העובדות הרבות, הנחרצות, החד משמעיות, ותחליט את ההחלטה הנכונה".

עינב צנגאוקר: "בזמן שאני גידלתי את מתן, נתניהו טיפח את חמאס"

בהמשך נאמה גם עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, והיא האשימה שבנה מוחזק במנהרות של חמאס שראש הממשלה נתניהו עצמו מימן לטענתה. "ממשלת ישראל משתמשת בילד שלי כבן ערובה להמשך שרידותה. בדיוק כמו חייו של סינוואר, ממשלת ישראל תלויה בהישארותם של החטופים בשבי. מתן שלי נחטף בידי ראש הממשלה שלו, שלא מוכן לשחררו בגלל מנעמי השלטון!", האשימה.
"בזמן שאני גידלתי את מתן, נתניהו טיפח את חמאס. לכל אחד יש את הבייבי שלו, זה פשוט מאוד. אז חברי הקואליציה תקשיבו לדבריי, סיימנו לשחק במשחקים ובספינים זולים, כל אחד מכם שמשתף פעולה עם האסטרטגיה של נתניהו שרוצחת אותם, ישלם על כך. לא רק בדפי ההיסטוריה אתם תישפטו על הפקרת אזרחים, לא יהיה לכם לאן לברוח!".

5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב
(צילום: יריב כץ)

עינב המשיכה: "'בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית אין היתכנות לעסקה' אמרת לי דדי ברנע, תכחיש הכי חזק בעולם, אבל אמת דיברת. אמת כואבת שהשארת אותה עומדת במקום ולא עשית כלום כדי לשנותה. איפה אתם צוות המשא ומתן? אין עסקה כבר יותר משמונה חודשים, אז מה אתם עושים?
"23 שנה את יולדת ומגדלת ילד, וביום אחד חוטפים לך אותו. לא משנה כמה חינכת וכמה השקעת כל הקלפים נטרפים ברגע אחד של חורבן מדיני-ביטחוני-חברתי בגלל מנהיג אחד שקרן. שמעדיף את ציר המוות על פני ציר החיים. בושה! מתן, אתה החיים שלי, אתה התקווה שלי, תחזיק מעמד. אני יודעת שזה קשה, אבל אני יודעת שאתה חזק. אני ישנה ומתעוררת איתך, ואני אדאג שכך גם ראש הממשלה והמדינה כולה - עד שתחזור".

המיצג למען נעמה, וההפגנה נגד הרצוג: "די לנרמל הפקרה"

בשלטים שהניפו מפגינים בתל אביב ניכר הזעזוע מהתיעוד שפרסם השבוע דובר צה"ל מתוך המנהרה הצרה שבה נרצחו החטופים - כשבין היתר נכתב על שורת שלטים שהונפו זה לצד זה: "בלי שירותים ומקלחת, בור צרכים, אי אפשר לעמוד זקוף, סימני קשירה, פציעות שלא טופלו, בקבוקי שתן, מתחת לאדמה, אין אוויר".
לקראת העצרת ערכו עשרות מקרוביה וחברותיה של התצפיתנית החטופה נעמה לוי מיצג "מתלבשות כמו נעמה" - שבמסגרתו צעדו מכיכר החטופים לשער בגין, כשהן לובשות בגדי טרנינג עם כתמים אדומים, כמו הבגדים המוכתמים בדם שבהם תועדה נעמה במהלך חטיפתה ממוצב נחל עוז.

5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב חברותיה של נעמה לוי התצפיתנית שנחטפה
הפגנה הפגנות ברחבי הארץ  מעצרת הענק ב תל אביב חברותיה של נעמה לוי התצפיתנית שנחטפה
חברותיה של נעמה לוי מפגינות
(צילום: פאולינה פטימר)

הפגנות נערכו היום בעוד שורת מוקדים ברחבי הארץ, ובירושלים התאספו הערב אלפים בודדים בכיכר פריז. אדם נעצר בעימות קצר בתחילת ההפגנה עם השוטרים במקום. הפגנות נערכו בין היתר בכרמי גת, בצומת שער הנגב, בנתניה, בצומת רעננה, בצומת כרכור ובצומת העוגן בעמק חפר. גם בשכונת צהלה בצפון תל אביב נערכה הפגנה עם מיצג חטופים מול ביתו הפרטי של הנשיא יצחק הרצוג. המפגינים דרשו מהנשיא "להפסיק לנרמל את הפקרת החטופים שמתבצעת ע"י ראש ממשלת ישראל נתניהו וממשלת ישראל". בקיסריה תועדה שיירת ראש הממשלה נוסעת לצד המפגינים שהתאספו שם עם דגלי ישראל.
ברחובות התאספו כאלף איש בצומת פארק המדע. גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת ז"ל שנרצחה גם היא במנהרה ברפיח, אמר בהפגנה שם: "מרגע שכרמל נרצחה, מכונה שלמה של רעל שולחת שטף מוטרף של תגובות נאצה, הם לא חיכו שתסתיים השבעה על חטופה שנרצחה בשבי. הם מאשימים אותנו ברצח שלה. כרמל ו-5 החטופים שאיתה שרדו במרתף העינויים הזה פרק זמן שנדמה כמו נצח. הם היו חזקים יחד ושרדו יחד. מה שהרג אותם לא היה היעדר האוויר והאור, וגם לא המחלות במחילות הטרור - אלא ראש ממשלת ישראל שאמר 'לא' לעסקה שתחזיר אותה, והלחץ הצבאי, שבגינו השומר לחץ על ההדק. עכשיו גם צה״ל מבין - לחץ צבאי הורג חטופים".
דיקמן פנה בדבריו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין - כשברקע הסערה סביב מעצר הפעילות שהניחו תמונות חטופים בבית הכנסת שלו בהרצליה - ואמר: "אתה היית אסיר ציון בעצמך. הפגנות כאלה נערכו כשאתה היית במקום הכי חשוך בעולם ולא ידעת אם יבואו להציל אותך. אז מאות אלפים התפללו והפגינו לשובך. מה קרה לך יולי אדלשטיין? עכשיו במשמרת שלך, במחאה מולך עצרו מפגינים שבאו להפגין למען החטופים". הקהל בהפגנה צעק "מפקיר ציון", ודיקמן שאל: "איך הפכת מאסיר ציון למפקיר ציון?".
דיקמן פנה בדבריו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין - כשברקע הסערה סביב מעצר הפעילות שהניחו תמונות חטופים בבית הכנסת שלו בהרצליה - ואמר: "אתה היית אסיר ציון בעצמך. הפגנות כאלה נערכו כשאתה היית במקום הכי חשוך בעולם ולא ידעת אם יבואו להציל אותך. אז מאות אלפים התפללו והפגינו לשובך. מה קרה לך יולי אדלשטיין? עכשיו במשמרת שלך, במחאה מולך עצרו מפגינים שבאו להפגין למען החטופים". הקהל בהפגנה צעק "מפקיר ציון", ודיקמן שאל: "איך הפכת מאסיר ציון למפקיר ציון?".

עמי איילון בחיפה: "מרי אזרחי - צו השעה"

אלפים הפגינו גם בצומת חורב בחיפה, ולהפגנה שם קדמה צעדה שיצאה מהאודיטוריום במרכז הכרמל. ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, אמר בהפגנה: "מרי אזרחי הוא צו השעה, זו זכותנו וזו חובתנו". איילון קרא לישראלים לצאת לרחובות וציין כי לפי שעה רק "מיעוט קטן" מקרבם מפגין: "רוב אזרחי ישראל, הרואים כמונו את הדרך ללא מוצא אליה מובילה הממשלה - החליטו להיכנע! חלקם עייפים ואין להם הכוח לקחת חלק במאבק! חלקם התייאשו ולא רואים תוחלת במחאה ברחוב. וחלקם מאמצים את הנרטיב היהודי העתיק - להתעלם ולהמתין שהסערה תחלוף. משננים לעצמם את ששיננו הוריהם בגולה - 'עברנו את פרעה, את הגירושים, את הפרעות, את השואה' - נעבור גם את זה".
איילון פנה לאותם אנשים שלא מפגינים: "במציאות הישראלית - אין לאיש מאיתנו הזכות המוסרית להישאר בבית. אם לא נעשה דבר, אם נכנע, נוותר - החטופים שהופקרו לא ייצאו מכלאם. צעירינו הנשלחים לקרב – לא יחזרו הביתה". לדבריו, "עלינו להתעורר עכשיו. לפני שנתניהו יפטר את שר הביטחון, את הרמטכ"ל ואת ראש השב"כ וימנה את נאמניו במקומם. לפני שבן גביר ישלים את הפיכת המשטרה למגינת השלטון מפני האזרחים. ולפני שיריב לוין מפורר את המערכת המשפטית. להתעורר לפני שאנחנו מרחיבים את המלחמה צפונה ומסלימים את המאבק ביהודה והשומרון. עלינו לפקוח עיניים, לראות ולהבין".
בהפגנה בכרמי גת נשאה דברים מור גודארד השרוני מקיבוץ בארי, ששרדה את טבח 7 באוקטובר יחד עם ילדיה הקטנים בממ"ד, ותום בעלה שהסתתר ברחבי הקיבוץ. הוריה, מני ואיילת גודארד נרצחו, ובדצמבר נודע שגופתו של אביה מוחזקת בשבי בעזה. היא תיארה את רגעי הזוועה וציינה: "אלה רגעים שהמוות דופק לך על הדלת. היום אנחנו יודעים על בשרנו מה זה פחד מוות. לצערי הרב כל כך, עוד ועוד משפחות שהחלו את דרכן כמשפחות של חטופים חיים, מצטרפות אלינו, למשפחות שחטופיהן נרצחו. שובר לי את הלב שבמקום לקבל בחזרה את מי שאפשר, אנחנו מאבדים עוד ועוד חיים.
"כרמל גת היא שנה מתחתיי. את כל הילדות העברנו זו בנוף של זו. כרמל הייתה יכולה להיות כאן. איתי סבירסקי שנתיים מתחתיי, גם הוא יכול היה להיות כאן. סהר ברוך צעיר ממני בהרבה, היה יכול להיות כאן. יוסי שרעבי, היה יכול להיות כאן. כל אלה נרצחו בשבי. והראש לא מרפה, והמחשבות נכנסות לתוך הלילה - אם הצבא היה מגיע קודם, אם העסקה הייתה קודם. ואני עוצרת את המחשבות, ומחזירה לכאן ועכשיו. יש את מי להציל, חייבים להפסיק את הטירוף הזה. עסקה - מיד! אין דחוף מזה, אין דבר חשוב יותר".
מוקדם יותר, בהצהרה בקריה מול שער בגין, הביעו משפחות חטופים חשש מהאפשרות שישראל תפתח מערכה של ממש מול חיזבאללה בצפון טרם הגעה לעסקה מול חמאס. "בני מתן נחטף בחיים, אבל נתניהו החליט להעביר את מרכז הכובד של המלחמה לצפון, ולנטוש אותו ואת כל החטופים במנהרות המוות!", אמרה עינב צנגאוקר. מרב סבירסקי, שאחיה איתי ז"ל נרצח אחרי 99 ימים בשבי, פנתה מצדה לממשל האמריקני וקראה לארה"ב ללחוץ על ראש הממשלה נתניהו להגיע לעסקה. ברקע לכך חשש בוושינגטון להציג הצעת גישור חדשה, בין היתר מחשש שתביא לפיצוץ המגעים אם תיכשל, וגם מפגיעה פוליטית בקמפיין של קמלה האריס בבחירות לנשיאות.