סגור
חיים ביבס
חיים ביבס (צילום: קובי קואנקס)

מצטרף לראשי הערים בנגב: מרכז השלטון המקומי נגד אזורי תעסוקה חדשים לקיבוצים בעוטף

לקראת אישור תיקון 7 לתמ"א 35 מחר בוועדת השרים, לפיו יוקמו אזורי תעסוקה בשטחים הפתוחים בעוטף, הודיע המרכז על התנגדותו: "הקמת אזור תעסוקה תלוש ממרקם בנוי תביא בהכרח לתנועה של עובדים ולקוחות מהעיר לאזור התעסוקה החדש, תייצר טלאי של אזור מנותק מכל תשתית תומכת, ותביא להכבדה על חיי התושבים הרבים הגרים בערים"

מרכז השלטון המקומי הודיע היום (ג') כי הוא מצטרף לראשי הערים בנגב המערבי נגד תיקון 7 לתמ"א 35, המציע תוספת אזורי תעסוקה חדשים לקיבוצי העוטף. התוכנית אושרה בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחודש אוגוסט האחרון, ותובא מחר (9.10.24) לאישור סופי של חברי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי.
מתוך מכתב מרכז השלטון: "משמעותו של התיקון הוא פגיעה למעשה בתושבי הערים המצויים באותו חבל ארץ עצמו, פגיעה אנושה בערים, שנכנסו להסכמי גג ולהגדלה משמעותית ביותר של מספר התושבים המתגוררים בהן, ויצירת "איים" של אזורי תעסוקה מנותקים מהמרקם העירוני, באופן המנוגד לכל צורך תכנוני, תחבורתי, סביבתי ועוד".
תמ"א 35, שאושרה ב-2005, קובעת כי אזורי תעסוקה ייבנו רק בצמידות ליישובים הקיימים, למטרת שימור השטחים הפתוחים. תיקון מס' 7 המקודם כעת משנה את תפיסת העולם לפיה הוכנה תוכנית המתאר הארצית ויאפשר להקים אזורי תעסוקה גם בשטחים הפתוחים המרוחקים מהיישובים. בדברי ההסבר לקראת הדיון שנערך בנושא התיקון במאי נטען כי "מרבית מפעלי התעשייה המוקמים באזורי הפריפריה משתייכים ל'תעשייה המסורתית' הצורכת שטח גדול שלא תמיד ניתן לאשרו בצמידות דופן ליישובים עקב מגבלות ביטחוניות. בנוסף, חלק מהיישובים בחבל התקומה מרוחקים מצירים ראשיים, ובידודם הפיזי, לרבות המצב הצבאי, לא מאפשר להקים שימושים ומקורות תעסוקה רווחיים צמודי דופן".
מחברי מכתב מרכז השלטון המקומי מבהירים כי "תכנון נכון הוא כזה הבוחן את המרחב כולו, צרכיו העכשוויים והעתידיים, יכולת הנשיאה והתנועה במרחב וכו'. אזורי תעסוקה נדרשים להיות סמוכים לריכוזי אוכלוסייה ונגישים לתחבורה, כך שתתאפשר סינרגיה נכונה בין העסקים והמועסקים, ותצומצם היוממות. כך מצומצמים ה"פקקים" בדרכים, על זיהום האוויר וההשלכות הסביבתיות הנובעים מהם. כך המשק פועל באופן יעיל יותר ומצמצם את זמני הנסיעה לטובת תפוקה טובה יותר. כך ניתנת איכות חיים טובה לתושבים, שבמקום "לבלות" את זמנם בדרכים מפנים אותו לטובת עיסוקיהם האמיתיים.
"הקמת אזור תעסוקה תלוש ממרקם בנוי תביא בהכרח לתנועה משמעותית של עובדים ולקוחות מהעיר לאזור התעסוקה החדש, תייצר טלאי של אזור מנותק מכל תשתית תומכת, ותביא להכבדה על חיי התושבים הרבים הגרים בערים, והכל ללא שהוצגו נימוקים וטעמים להחלטה "לנתק" את עקרון צמידות הדופן, וללא שמץ של הצדקה להחלטה. האמור לעיל הוא בבחינת המובן מאליו, וידוע לכל בר בי רב".
עוד הם מלינים על כך שלא ניתן להם להביע את דעתם בישיבת המועצה הארצית: "התאכזבנו לגלות שנציגינו, שהגיעו לדיון במועצה הארצית לתכנון ובניה, הושתקו, מבלי שניתנה להם ההזדמנות להציג טענותיהם באופן מפורט, ולא כיאה בהליך שיתוף ציבור, ותוך שהוטחו בהם אמירות מזלזלות. וכשלאחר הדיון, החליטה המועצה להמליץ לממשלה לאשר את התיקון ללא כל שינוי, חרף מחאת נציגינו ונציגי המשרד להגנת הסביבה".
יש לציין ששלשום, 6.10.24, שלחו ראשי ערי הנגב המערבי, כך תומר גלאם מאשקלון, אלון דוידי משדרות, יחיאל זוהר מנתיבות, יצחק דנינו מאופקים וכפיר סויסה מקרית גת, מכתב שני לחברי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, ובו הם דורשים להוריד את התיקון מסדר היום: "לא תנוח דעתנו אלא באם תתקבל החלטה על החזרתו של התיקון לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה לטובת דיון מקיף שבמסגרתו יישמעו כל ראשי הערים החתומים מטה, וכן גורמים המביעים את התנגדותם לתיקון זה, והשלכותיו. נחזור ונכיר כי תיקון 7 לתמ"א 35 יפגע קשות בערים שהן שדרת הפיתוח הראשית של הנגב המערבי, ולא פחות מכך גם בהתיישבות הכפרית ובחקלאות".
מה שמעניין זה שאמנם תיקון 7 עדיין לא אושר סופית ע"י הממשלה, אך בינתיים, מוסדות התכנון מקדמים במרץ תוכנית לאזור תעסוקה חדש ליד מושב שובה, במועצה האזורית שדות נגב - בחבל תקומה. ב-2.9.24 דנה הוועדה המחוזית דרום בנושא. בפרוטוקול הישיבה מצויין כי " רשאי מוסד תכנון להפקיד תוכנית להוספת שטח לפיתוח במרקם כפרי שאינה צמודת דופן אם תוספת השטח לפיתוח נמצאת בהמשך רצוף לשטח המתאים לדעת מוסד התכנון להיות מיועד לפיתוח ונימק זאת בהחלטתו".
בהחלטת הוועדה המחוזית דרום הם מציינים כי "הוועדה מחליטה כי התוכנית המקומית תהיה מוטת תעשייה חקלאית ותאפשר פעילות תומכת חקלאות ואחסנה חקלאית. תתאפשר הקמה של מבני שירות, מוסכים לתיקון טרקטורים וכלים חקלאיים נוספים, מפעלים לעיבוד תוצרת חקלאית, ממגורות לאחסנת תבואה, בתי אריזה אזוריים, אחסנה של חומרי הדברה ודישון, בתי קירור, מיון, טיפול ואחסון ועוד. בכך אזור התעסוקה ינצל את היתרונות היחסיים של המרחב הכפרי ולא ייצור תחרות ישירה לתעשייה במרחב העירוני ובעיקר לערים נתיבות ושדרות". המועצה הארצית לתכנון ובנייה אמורה לדון באישור התוכנית היום, 8.10.24.