סגור
מפעל מחזור בקבוקי פלסטיק תעשיית מחזור בקבוקים
מפעל מיחזור בקבוקי פלסטיק. עלויות הטיפול בפסולת גדלות (צילום: באדיבות אדם טבע ודין)

תאגיד תמיר: "בגלל מפרי חוק, דמי הטיפול יעלו בשנה הבאה ב-40%"

לדברי מנכ"ל תאגיד תמיר, רני אייזלר, לא כל היצרנים והיבואנים התקשרו עם הארגון כמתחייב בחוק ומשלמים לו כדי שיאסוף את הפסולת שלהם מבתי הצרכנים. בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה, האמון על אכיפת החוק, לא דואג לכך שכלל היצרנים והיבואנים יעמדו בחובתם להתקשר עם התאגיד

מנכ"ל תאגיד תמיר, האחראי לטיפול בפסולת אריזות, רני איידלר, אמר היום (יום שני) בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת כי ייתכן שדמי הטיפול שמשלמים היצרנים לארגון יעלו בשנה הבאה ב-40%. הסיבה לכך: לא כל היצרנים והיבואנים התקשרו עם הארגון כמתחייב בחוק ומשלמים לו כדי שיאסוף את הפסולת שלהם מבתי הצרכנים, אולם התאגיד אוסף גם את הפסולת שלהם ועלויות הטיפול הולכות ועולות. לדברי איידלר, אם הנושא הזה לא ייפתר באמצעות אכיפת החוק על ידי הרגולטור, לא יהיה מנוס מהעלאת מחירי דמי הטיפול.
איידלר טען כי אם כלל היבואנים והיצרנים היו נושאים בנטל הוראות הטיפול בפסולת צמיגים, פסולת אלקטרונית ואריזות באופן שוויוני – עלות הטיפול לצרכן הייתה יורדת. בדיון עלה חשש כי המשך המצב הקיים יוביל לזינוק של 40% בעלות הטיפול בפסולת בשנת 2025. לדבריו, עלויות הטיפול לתמיר כוללות את החובה לחתום על הסכם עם כל הרשויות המקומיות ולממן רכישות והצבת פחים, למיין את הפחים הכתומים, לממן פעילות שיווק והסברה, לאפשר לבתי עסק לפנות פסולת, לנהל דיווחים של יצרנים ולעמוד ביעדים. "79% מהכסף של תמיר יוצא ברשויות המקומיות. דמי הטיפול שלנו שווים לתקציב שלנו, אם לא נעשה שום דבר דרמטי בגיוס יצרנים ויבואנים בשנה הבאה דמי הטיפול יעלו ב-40% - יש אלפי פורעי חוק שלא מתקשרים", אמר.
בדיון התברר כי המשרד להגנת הסביבה, האמון על אכיפת החוק, לא דואג לכך שכלל היצרנים והיבואנים יעמדו בחובתם להתקשר עם התאגיד, ומשרד הכלכלה לא מיישם פתרון פשוט שיכול לסייע בכך, שכן הוא כרוך בתיקון החוק – ולכך הוא מתנגד. ח"כ יוראי להב הרצנו שאל האם המכס בודק כשמגיעים יבואנים, איידלר השיב כי זה לא קורה. "האכיפה האחרונה של המשרד הייתה בשנת 2021 וכיום אף אחד לא עוצר יבואן בשער הנמל ובודק אם הוא חתום עם תאגיד תמיר או לא. אני מעריך שיש 5,000 פורעי חוק והם מהווים לפחות 40% מהמשקל של הפסולת. הכי קל לתפוס יבואנים, לבדוק אותם בשער, ואת תיקון צו המכס יכול לעשות משרד הכלכלה. לא באתי לדבר בשם היצרנים והיבואנים, אבל עלייה כזו בטח תגיע לכיס של הצרכן. אלפי יצרנים ויבואנים עוברים על החוק כבר למעלה מ-12 שנה", אמר.
נציג משרד הכלכלה יואל בן שושן, אמר כי משרד הכלכלה מתנגד לתיקון החוק כפי שביקש מנכ"ל תאגיד תמיר. "יש עודף רגולציה על העסקים בישראל ואין צורך להוסיף עוד רגולציה ועוד רגולטור. שיתכבד תאגיד תמיר ויאכוף את החוק בשוק החופשי ויתפסו את העבריינים שעובדים בניגוד לחוק. למה שהמכס יעצור אותו? המכס לא שוטר ולא צריך לעצור אף עסק שמגיע לשעריו", אמר. היו"ר ביטן ענה שמדובר על פעם אחת בלבד שהמכס יצטרך לעשות זאת ויש לכך חשיבות רבה כיוון שהוא שומע שאי האכיפה מעלה את המחיר בשיעור כה חד.
סמנכ"ל בכיר לשלטון המקומי במשרד להגנת הסביבה, אלעד עמיחי, אמר בדיון כי הפעם האחרונה שבה פעל המשרד בנושא היתה אחרי שנתיים. המשרד התחיל לטפל בכך לאחר גרירת רגליים של שנים ארוכות, אולם למרות זאת – הטיפול שהחל לפני כשנתיים במפרי החוק כלל לא הסתיים עד היום. לדברי עמיחי, ״לפני שנתיים הוצאנו 500 התראות לקראת עיצומים כספיים, בסכום של 150 אלף שקל ועברו שנתיים ולא סיימנו את הליכי האכיפה. עד כה הוטלו בסביבות 100 ומשהו עיצומים", אמר.