בלעדיהמשטרה תקועה בפקק: ירדה האכיפה בנתיבים הציבוריים
בלעדי
המשטרה תקועה בפקק: ירדה האכיפה בנתיבים הציבוריים
האכיפה הידנית של המשטרה הניבה רק 9,015 דו"חות ב־2022, בזמן שהאכיפה הטכנולוגית של עיריות ירושלים ות"א הניבה 406 אלף דו"חות
9,015 דו"חות וסכום קנסות שעומד על 4.5 מיליון שקל - אלו המספרים מאחורי אכיפת המשטרה על נסיעת רכב פרטי בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) ונתיבים רבי תפוסה (נר"ת - ידוע בכינוי 3 פלוס או 2 פלוס) בשנת 2022.
מספר זה משקף שמשטרת התנועה מחלקת כ־34.5 דו"חות תנועה בלבד על עבירות כאלו ביום עבודה ממוצע (א'־ה'). מדובר על ירידה לעומת שנה שעברה, בה המשטרה חילקה 12,111 דו"חות על נסיעה לא כחוק בנת"צ ובנר"ת. יחד עם זאת, מדובר במספר דומה לכמות הדו"חות הממוצע שהמשטרה מחלקת מדי שנה מאז שנת 2018, כאשר המספרים נעים לסירוגין בין 9,000 ל־12,000.
אלפי הדו"חות שמשטרת התנועה מחלקת מדי שנה מתגמדים לעומת הכמות העצומה של הדו"חות שמייצרות העיריות. בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי עיריית ירושלים ועיריית תל אביב חילקו יחדיו כ־406 אלף דו"חות רק בשנת 2022, בסכום כולל של 203 מיליון שקל.
הסיבה המרכזית להבדל המשמעותי בין מספרי הדו"חות שחולקו הוא שיטת האכיפה. משטרת התנועה אוכפת את אי־הנסיעה בנת"צים ובנר"תים באופן ידני על ידי שוטרים שמזהים בעצמם נהגים שנוסעים לא כחוק בנת"צ או בנר"ת, וזאת לעומת מערך של מצלמות תנועה שמפעילות העיריות ומחלקות דו"חות באופן אוטומטי.
ההבדל בין שתי שיטות האכיפה נובע בראש ובראשונה מההבדל בין נת"צ לנר"ת. מלבד מקרים חריגים, נת"צים משמשים באופן בלעדי את התחבורה הציבורית ולרכבים פרטיים אסור להשתמש בהם, ולכן האכיפה בהם פשוטה ויכולה להתבצע על ידי מצלמה שמזהה את מספר הרישוי של הרכב הפרטי וקונסת אותו באופן אוטומטי.
נר"ת לעומת זאת, מחייב אכיפה ידנית של שוטרים מפני שאין עדיין אמצעי טכנולוגי אמין שיודע לתת חיווי נכון של כמה נוסעים יש ברכב. לכן, המשטרה שאוכפת בעיקר בנר"תים דוגמת אלו שממוקמים בכביש 1 ובכביש 2 לא יכולה להשתמש באמצעים טכנולוגיים. יחד עם זאת, יש לציין כי המשטרה אמורה לקיים גם אכיפה בנת"צים דוגמת זה שהתווסף לאחרונה לאיילון דרום, ושם אין שימוש באמצעים טכנולוגיים למרות שהדבר אפשרי. מלבד הצורך באכיפה ידנית, במשטרת התנועה טוענים כי הסיבה לכמות המעוטה יחסית של הדו"חות נובעת מכך שהמשימה המרכזית שמוגדרת לאגף התנועה היא עבירות שגורמות לתאונות דרכים, ואכיפה בנת"צים אינה נופלת בקטגוריה זו.
לכך יש להוסיף שהאגף סובל ממחסור בכ־120 שוטרים שמקשה עליו לבצע גם את המשימה הזו. רוב האכיפה שמתבצעת היום בנת"צים נעשית על ידי שוטרים שהוגדרו למשימה זו וממונים על ידי תקציב שמגיע ממשרד התחבורה.
בשבועות האחרונים מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה העלו הצעות לגבי הפיכת חלק מהנת"צים לנר"תים, בהם סגן שר התחבורה אורי מקלב שהציע לקחת את הנר"ת של כביש 1 ולהפוך אותו מ־3+ ל־2+.
מהלכים אלו יקשו עוד יותר על האכיפה, ודווקא מגמה הפוכה של הפיכת נר"תים לנת"צים תאפשר אכיפה אוטומטית, ובאופן הזה תינתן עדיפות אמיתית לתחבורה הציבורית ותיעצר התופעה של "גניבת" הנת"צ.