סגור
בצלאל סמוטריץ' ו בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו. "המהלך לא יגדיל את הגירעון" (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בניגוד להמלצת הדרג המקצועי באוצר: הממשלה אישרה את פריצת תקציב 2024

המשמעות של פריצת התקציב בפעם השנייה תוך שנה, הינה הגדלת ההוצאה ב-3.3 מיליארד שקל, למרות שהגירעון עומד מעבר לתקרה - על 8.1%. לכלכליסט נודע כי הדיון בממשלה התקיים ללא נוכחות גורמי מקצוע וללא נוכחות רה"מ, בהשתתפות 7 שרים 

הממשלה אישרה היום (א') את פריצת תקציב 2024, זו הפעם השנייה תוך שנה. מדובר על הגדלת הוצאה כוללת של 3.3 מיליארד שקל.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע אתמול כי יפתח את תקציב המדינה לשנת 2024, וזאת בפעם השנייה בתוך שנה - למרות צמיחת הגירעון ובניגוד להמלצת הדרג המקצועי במשרדו. הדיון בממשלה על פריצת התקציב התקיים ללא נוכחות גורמי מקצוע וללא נוכחות רה"מ, בהשתתפות 7 שרים בממשלה, כך נודע ל"כלכליסט".
מדובר בפעם הראשונה בתולדות הכלכלה הישראלית בה תקציב מדינה נפרץ פעמיים תוך שנה. לפי הצהרותיו של סמוטריץ', המהלך "לא מגדיל את הגירעון". הגדלת הגירעון, לפי ההודעה שפרסם הדובר של סמוטריץ' ולא דוברות משרד האוצר - מיועדת למימון המשך הפינויים, הרחבת תוכנית הסיוע לאנשי המילואים ויישום מסקנות הוועדה הציבורית לנפגעי ה-7 באוקטובר. בכירים במשרד האוצר מסרו אתמול ל"כלכליסט" כי ההמלצה של הדרג המקצועי היתה נגד פריצת תקציב המדינה. "ההודעה לא תואמה איתנו. כמובן שהגדלת הוצאה מגדילה גירעון וכל אמירה אחרת היא זריית חול בעיני הציבור", מסר בכיר באוצר.
הגירעון הממשלתי עמד בחודש הקודם על 8.1% - מהגבוהים שנרשמו אי פעם, כאשר תקרת הגירעון שנקבעה בתקציב עומדת על 6.6% תמ"ג, אלא ששר האוצר מתעלם מהנתון הזה. סמוטריץ' כתב בהודעה שפרסם אתמול כי "בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה והמדדים מצביעים על כך".
ביום ראשון האחרון פרסמה הלמ"ס כי ברבעון השני של השנה ירד התוצר לנפש, וכך גם התוצר העסקי והייצוא, וההשקעות במשק בירידה. כמו כן, שלושה מבין חמשת בנקי ההשקעות הגדולים ביותר בעולם עדכנו כלפי מטה את תחזית הצמיחה של ישראל, לרמות שנעות בין 0.8% ו-1.3% לשנת 2024 - שיעור צמיחה כללי שמשקף ירידה בצמיחה לנפש.