סגור
כנס תעשייה - מנחה: חגית כהן גבי רוטר דודי כהן אייל רביד עמית זאב
משתתפי הפאנל. מימין: חגית כהן, גבי רוטר, אייל רביד, דודי כהן ועמית זאב (צילום: אוראל כהן)

כנס התעשייה
"הרשתות הישנות הן דינוזאורים, ומי שפעם היה אנדרדוג מוביל את השוק"

עמית זאב, מנכ"ל SPAR ישראל, דיבר בכנס התעשייה והקמעונאות של BDO על הבחירה לפתוח רשת חדשה בארץ דווקא עכשיו: "אנו העם היחיד שנוסע לחו"ל ואוהב להיכנס לסופר מרקט". גבי רוטר, יו"ר קסטרו-הודיס, דיבר על התחרות מול היבוא מחו"ל: "הפטור ממע"מ עד 75 דולר הוא אבסורד"

"אם המדינה תפסיק להפריע לנו, נוכל להוזיל את יוקר המחיה" - כך אמר עמית זאב, מנכ"ל SPAR ישראל, בפאנל שהתקיים במסגרת כנס התעשייה והקמעונאות של BDO. בפאנל השתתפו גם גבי רוטר, סגן נשיא לשכת המסחר ויו"ר קבוצת קסטרו-הודיס; אייל רביד, מנכ"ל קבוצת ויקטורי; ודודי כהן, מנכ"ל קבוצת אקסטרה ריטייל. את הפאנל הנחתה חגית כהן, שותפה ומנהלת תחום קמעונאות ב-BDO.
הסניף הראשון של SPAR בארץ נפתח לפני מספר חודשים. עמית, זה הזמן לפתוח רשת חדשה בישראל?
עמית זאב: "שאלו אותי את זה הרבה, וזו שאלה שמפסיקים לשמוע אחרי כניסה לסניף שלנו. הקמעונאות כל הזמן מתפתחת - הרשתות הישנות הן דינוזאורים, ומי שפעם היה אנדרדוג מוביל היום את השוק. הרשתות הבינלאומיות יהיו כאן דומיננטיות, וכמו בתחום הרכב והמסעדות, ישראל צורכת מותגים בינלאומיים. אנו העם היחיד בעולם שנוסע לחו"ל ואוהב להיכנס לסופר מרקט, ואני חושב שהרמה הגבוהה שיש בעולם תהיה גם בישראל".
אייל רביד: "אני חושב שאנו אוכלוסיה שאוהבת להתחדש. מצד שני, יש הרבה שחקנים שרצו להגיע לישראל עד 7 באוקטובר והיום כבר לא רוצים. אני גם לא חושב שכל רשת שיווק עולמית מתאימה לישראל. ישראל רוצה משהו אחר. בישראל אין הכול מהכול ולא יהיה הכול מהכול. לקרפור היתה פתיחה מדהימה, ומה לעשות, בסוף הצרכן בישראל מחפש מחיר. אפשר לפתוח חנות עם מסלול כדורת, אבל אם העגבניה יקרה זו בעיה".
איך מתמודדים עם האונליין?
דודי כהן: "בסופו של דבר האוכלוסייה גדולה. היתי לאחרונה בסיור בכרמי גת, מקום צומח. אנו רוצים להיות במקום שבו המרכז המסחרי הטוב ביותר. בנוסף, הגידול בשטח מסחרי הוא באונליין, חנויות של זארה למשל צמחו בשטח, הן לא שילשו את המכירות, אלא את השטח. השטחים נועדו בשביל החוויה".
גבי, אתם חושבים כך על שטחי מסחר? בכל זאת, אנחנו אוהבים לקנות באינטרנט.
גבי רוטר: "בתחום שלנו יש מקום למכירה היברידית, כלומר אתר וגם חנות. הרבה פעמים את הקנייה הראשונה צריך לעשות בחנות פיזית, אבל כשיש קנייה חוזרת אז קל לעשות זאת באונליין. האתרים עצמם אינם פלטפורמה שמחזיקה את כל המותגים, וכשמדובר על אופנה אז מאוד חשוב להראות את הדברים החדשים שמגיעים לחנויות, ואת זה מעבירים דרך האתר. בתחום שלנו השילוב בין אונליין לחנות פיזית מגדיל את המכירות.
"לגבי קניות מחו"ל, הפטור ממע"מ עד 75 דולר הוא אבסורד. אנחנו במלחמה על הכלכלה שלנו ועל העתיד שלנו. במקום לסבסד את אמזון ועליבבא, הגיע הזמן שנסבסד את הצפון. לכל המותגים הבינלאומיים יש נוכחות בישראל ואין סיבה לסבסד אותם. המע"מ הזה עולה למדינה 3-2 מיליארד שקל בשנה, וזה כסף שיכול ללכת לשיקום יישובי הצפון. אולי בעתיד יתנו לצפון פטור ממע"מ. זה עיוות שצריך לתקן כאן ועכשיו".
עמית, אתם זכיינים של רשת שמוצריה מיובאים מחו"ל. האם זה קשה?
זאב: "שום מוצר של SPAR לא מיוצר בטורקיה. היבוא מדרום אפריקה מאוד התייקר, אבל הרוב מגיע מאירופה, ובאירופה הרבה יותר זול מישראל. גם עם השינוע זה זול יותר. להיות בישראל יצרן זה סיוט, אני למשל שותף במפעל גלידה ששמו וניליה ולי יש דילמה, כי אני כל פעם מוצא עצמי בבעיה כי לייצר גלידה באירופה יותר זול, הרגולציה לא מתעללת בך. המיסוי כאן הזוי. ובל נשכח שמוצרים שמיוצרים בישראל הם עם חומרים מחוץ לארץ.
"אני חושב שאין בעיה להביא מוצרים, זה עדיין זול, שרשרת האספקה יציבה והנמלים עובדים. אם המדינה תפסיק להפריע לנו, נוכל להוזיל את יוקר המחיה. אני חושב שהמדינה צריכה להתסכל טוב טוב, גם אם זו ממשלת ימין או ממשלת שמאל, ולהבין שזה סעיף ההכנסה שלה. ירקות הם דוגמה מצוינת - במקום לתמוך בחקלאי ולשלם לו כשהוא מפסיד, עושים מכס מנע שמונע יבוא של עגבניות מחוץ לארץ".