מבחן רכביונדאי סטאריה: חללית על הכביש
מבחן רכב
יונדאי סטאריה: חללית על הכביש
הרכב שכבר זכה בישראל לכינוי “חללית”, מרשים למי שמעוניין בנוחות להסיע בנוחות שמונה נוסעים פלוס מטען. נכון, אין מדובר במיניוואן מפנק אבל היא תכליתית להפליא, מרווחת ונאה. רק צריך לקחת בחשבון את הוצאות התדלוק הגבוהות להחריד
"חללית". המילה הזו חוזרת על עצמה כל כך הרבה פעמים, שזה כבר מביך. ניתן אולי לצפות שלתושביה של מדינה קטנה שהורגלו במיליונרים המשתגרים לחלל, לוויינים תוצרת הארץ ואסטרונאוטים מישראל יהיה איזה מושג על איך נראית חללית, אבל לא. משום מה, עבור לא מעט ישראלים שמן הסתם לא נתקלו בחללית אמיתית או לסירוגין אינם בקיאים בהנדסת חומרים, עקרונות תרמו־דינמיים והמכלול המורכב של חוקים פיזיקליים שעומדים בבסיסם של הנעה רקטית ומסעות חלל — חללית היא רכב ענק הנושא בחזיתו את הסמל של יונדאי. או שאולי פשוט הכוונה היא לרכב שמציע חלל מרשים? כנראה שלא.
מדוע דווקא יונדאי סטאריה מייצרת כל כך הרבה תגובות? בגלל שהיא נראית מדהים. הרבה מעבר למדהים. עבור לא מעט יצרני רכב, כולל יונדאי עצמה, רכבים מסחריים לא צריכים להיות נאים – הם צריכים להיות תכליתיים. וסטאריה, לפחות על הנייר, צריכה להיות תכליתית: היא מחליפה רכב מסחרי אחר של יונדאי, I 800, שמן הסתם אף אחד לא זוכר בכלל ששווק בישראל חוץ מטכנאים ובעלי מלאכה. וזו היתה בעיה שביונדאי הוחלט לפתור. אם כבר לייצר מסחרית, אז לייצר מסחרית שתסובב ראשים, כי יש שם בחוץ קהל שעשוי לרכוש דווקא רכבים כאלה מפני שהם נאים ולא רק כדי להוביל חבילות.
חזרה אל המראה. יונדאי סטאריה נראית כמו משהו שילד בן 10 צייר, כולל פס התאורה בחזית. אחרי 20 שנה, כמו בעץ הנדיב, הילד חזר עם תואר בעיצוב וביקש מהסטאריה שתהיה מגניבה. הוא הוסיף חלונות ענק, יצר פרופורציות בין המרכב והגלגלים והלך לדרכו רק כדי לחזור אחרי עשור, הפעם עם משפחה של ארבעה. ואז הוא הוסיף תא נוסעים פרקטי, מרווח שופע בפנים, מערכות בטיחות. סטאריה היא הוכחה שאפשר לעצב רכב מסחרי מגניב.
מדוע כל הזמן אנחנו מתייחסים ליונדאי סטאריה כרכב מסחרי? כאן יש בעיה. סטאריה היא אמנם מגניבה אבל כן, זה רכב מסחרי. ביונדאי משתדלים מאוד להסוות את העובדה שיש סטאריה שמובילה סחורות ומרעיפים על תא הנוסעים של הסטאריה שלנו אביזרי בטיחות, מושבים מהודרים, מסך מגע קטן יחסית ואפילו מנגנון להעברת הילוכים באמצעות כפתורים.
שפע של מקום
אבל סטאריה היא רכב מסחרי שהוסב להסעת נוסעים. ההסבה בוצעה היטב, ממש היטב. גם באמצעות אבזור וגם באמצעות גימור. מבחינת אבזור, בסטאריה יש הכל: מערכות בטיחות מקוריות, מושבים איכותיים, שפע של כיוונים לכל מושב, קונסולה רחבה וגדולה בין מושב הנהג והנוסע עם שפע מבלבל של תאי אחסון, גג שמש לכל האורך וגם גג שמש לנהג.
מעבר לכך, סטאריה היא פשוט רכב שמתוכנן טוב. תכנון טוב אינו הוספה של עוד חלונות חשמליים כדי להשביע את רצונם של הקונים. תכנון מצוין של תא הנוסעים. קו החלונות נמוך מאוד, תנוחת הישיבה טובה אבל הנהג עדיין צריך מעט להתכופף כדי להגיע להגה, מין תנוחה מעט מעצבנת של נהגי אוטובוס שלא תתאים לכולם. מה עוד לא טוב בתא הנוסעים? הפלסטיק מזכיר היטב שהוא אולי יחזיק שנים, אבל הוא מיועד יותר להיות עמיד בלכלוך ופחות להיות נעים למגע.
בניגוד ללא מעט מכוניות, בסטאריה עיקר האקשן מתרחש מאחור. החדשות הטובות: סטאריה היא רכב ענקי. קשה בכלל להשוות בינה ובין מיניוואנים טוענים לכתר. יש לה שלוש שורות מושבים כאשר השורה האמצעית ניתנת להזזה על מסילה, בכל שורות המושבים יש שפע של מקום, לכל נוסע יש שקע טעינה, מזגן אישי וגם נוף חריג בגלל קו החלונות הנמוך.
החדשות הרעות: סטאריה עדיין רחוקה מלהיות מיניוואן ייעודי מפנק. היא נעה על הקו הדק והפתלתל שבין מיניוואן לרכב הסעות. את החלונות האחוריים לדוגמה אפשר לפתוח רק באופן ידני. גם הדלתות האחוריות אינן חשמליות. גם לא דלת תא המטען, שדורשת זהירות ומקום כי היא ענקית ונפתחת בכיוון מעלה ועלולה לחבוט היטב בסנטרו של מי שעומד מאחוריה. בדוק. המושבים בשורות האחוריות טובים, אבל רחוקים מלהיות מפנקים, וגם איכות החומרים מיועדת לעמידות ארוכת שנים, לא להנעמת חוויית הנסיעה. מעבר לכך, לעובדה שסטאריה מבוססת על רכב מסחרי יש עוד יתרון משמעותי. למי שיטרח ללכת את 525 הסנטימטרים של סטאריה כדי לפתוח את תא המטען נכונה הפתעה: גם כאשר שלוש שורות המושבים של סטאריה זקופות ושמונה נוסעים יושבים בפנים, בתא המטען יש מקום לכמות ציוד שתא מטען של מכונית משפחתית ממוצעת לא מסוגל להכיל.
רק עם מנוע דיזל
כדי לתדלק את יונדאי סטאריה צריך לשלם מעל 800 שקל בתחנת דלק ברמת גן. זו לא טעות: סטאריה מצוידת במנוע דיזל בנפח 2.2 ליטרים. בעידן שבו מנועי דיזל נידונו לכליה ומחירו של ליטר דיזל סולר מרקיע שחקים, מדובר בהפתעה נעימה ומבהילה. מבהילה בגלל מחיר הסולר, נעימה בגלל כל השאר. חשבון פשוט: יונדאי סטאריה צורכת ליטר של סולר לכל 10.3 קילומטרים, גודל מכל הדלק הוא 75 ליטרים. למי שלא מורגל במחירי דיזל, העובדה שסטאריה אינה מוצעת בכלל עם מנועים אחרים עלולה בהחלט לגרום להפתעות לא נעימות בחשבון ההוצאות.
סולר יקר או לא, אי אפשר לקחת מיונדאי את העובדה הפשוטה שמנוע ה־2.2 ליטרים המותקן בגרסה שונה גם ביונדאי סנטה פה הוא מנוע מצוין. התיבה אוטומטית, המנוע שקט ועושה את עבודתו נאמנה וקשה לתפוס את סטאריה במצבים שבהם חסר לה כוח. בכל הקשור בהתנהגות הכביש, אף אחד לא מצפה מסטאריה להיות מהירה, היא כן זריזה, אבל יש לה בעיה אחרת: למי שמצפה לחוויית מיניוואן טיפוסית, כלומר כזו שמשכיחה מהנהג את גודלו ומשקלו של הרכב וגורמת לו להרגיש קטן ממידותיו האמיתיות, כמו שעושה למשל הקרניבל של קיה, נכונה אכזבה: יונדאי סטאריה הוא נפיל. קל מאוד להרגיש את גודלו בחניה, בתמרונים וגם בנסיעה בכבישים מפותלים.
ביונדאי לא התאמצו לעדן את תחושת הגודל הניכר של סטאריה, אולי בגלל שהאופן שבו כל הפרטים משתלבים בקרון המגודל הוא מרשים ולכן אין צורך להסתיר, ואולי בגלל שביונדאי אף אחד לא חושב באמת שמדובר במיניוואן, אבל בכל מקרה סטאריה מרגישה ענקית. ועוד נקודה חשובה: סטאריה צריכה עומס מלא כדי לשכך מהמורות כראוי. כאשר היא ריקה או מלאה למחצה, סטאריה מזכירה לנהג היטב את שורשיה הצנועים, במיוחד במעבר על שיבושי כביש.
יונדאי סטאריה היא רכב שעשוי בהחלט לבלבל לא מעט קונים, במיוחד את אלה שחושבים שרכשו חללית. הסיבה היא העיצוב והאבזור. מחד, סטאריה מיועדת באופן מובהק למי שחושב על מיניוואן. הבסיס הוא רכב מסחרי, אבל העיצוב זועק עתיד, גם הנדסת האנוש מבהירה שמדובר ביותר ממוביל נוסעים. מאידך, סטאריה מיועדת למי שמעוניין דווקא ברכב הסעות, אבל היא לא בדיוק רכב הסעות. היא יותר מדי מפוארת, יותר מדי מהונדסת, יותר מדי בולטת ויותר מדי מעודנת.
שורה תחתונה: סטאריה היא רכב מרשים למי שמעוניין להסיע שמונה נוסעים פלוס מטען בתנאי מחיה טובים יותר מרוב מובילי הנוסעים מבוססי רכב מסחרי. אך אסור להתבלבל: סטאריה אינה מיניוואן מפנק, היא חללית תכליתית להפליא, על כל היתרונות והחסרונות שטמונים בכך.
אהבנו
עיצוב, תא נוסעים
אהבנו פחות
התנהגות של רכב מסחרי
מתחרות
קיה קרניבל, פולקסווגן מולטיוואן
לסיכום
לא מיני ואן מפנק, אלא רכב הסעות מרשים ומוצלח
יונדאי סטאריה LUXURY
מנוע: דיזל, נפח 2,199 סמ"ק. הספק מרבי 177 כ"ס, מומנט מרבי 44 קג"מ.
ביצועים: מהירות מרבית 185 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 12.4 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 12.3 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 10.3 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אקטיבית, שמירת נתיב אקטיבית.
קבוצת זיהום: 15
מחיר: 295 אלף שקל