סגור
ערביי ישראל הפגנה באום אל פאחם נגד האלימות בחברה הערבית מרץ 2021
הפגנה באום אל פאחם נגד האלימות בחברה הערבית (ארכיון)

68% מהעבירות החמורות שביצעו קטינים - של ערבים: "מקבלים הכרה בקהילה הסובלת מהזנחה"

דו"ח של מטה החרום ללוחמה בפשיעה של החברה הערבית חושף תמונה קשה של חשיפת בני נוער לפשיעה והתדרדרות שלהם. כ-1,500 יתומים מרציחות בעשור האחרון וכ-70 בני נוער נרצחו 

כ-1,550 ילדים התייתמו בעקבות רציחות בחברה הערבית בשנים 2012-2022 ועל פי הערכות נוספו עוד 200 מאז. 71 נערים וילדים נרצחו בשנים 2019-2024 חלקם בטעות וחלקם בכוונה על רקע פעילות עבריינית או נקמה. הנתונים קשים ביותר גם לגבי המעורבות של נערים ערבים בפשיעה בעצמם, כך עולה מדו"ח מטה החירום למאבק בפשיעה ובאלימות של החברה הערבית בנושא פשיעה בקרב בני נוער בחברה הערבית.
האלימות והפשיעה בחברה הערבית בישראל התגברו בשנים האחרונות, תופעה שמתבטאת בעלייה במספר הנרצחים והפצועים ובדפוסי אלימות חדשים. בשנת 2023 נרשמו 244 מקרי רצח, מה שמציב, לטענת הדו"ח, את החברה הערבית באחד המקומות הגבוהים בעולם מבחינת מספר הנרצחים ביחס לגודל האוכלוסייה. כ-70% מהנרצחים בחברה הערבית בעשור האחרון נרצחו על רקע סכסוכים בין ארגוני פשיעה. אבל אחוז תיקי הרצח המפוענחים עומד השנה על 12% בלבד, בין היתר בשל אדישות המשטרה. בשנים האחרונות גם נוצרו תתי ארגוני פשיעה שעובדים בשירות הארגונים מה שיוצר מצב שיש ארגון שיכול לגייס בני נוער כמעט בכל שכונה.
הדו"ח קובע כי "בני נוער החיים בסביבת כנופיות נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחות של בעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ופוסט-טראומה. בנוסף, הם חווים לחץ חברתי להצטרף לכנופיות, הפחד מהכנופיות ומהאלימות שהן גורמות מוביל להתרחקות חברתית אצל רבים מבני הנוער בחברה הערבית, והם נמנעים לצאת מהבית או להשתתף בפעילויות חברתיות". בייחוד חשופים להצטרפות לארגוני פשעה בני נוער שנשרו מבית הספר נותרו חסרי מעש וצריכים להתפרנס.
הדו"ח חושף פערים בעייתיים מאוד בין ני נוער ערבים ויהודים בביצוע עבירות חמורות. 68% מהעבירות שביצעו קטינים נגד אדם (עבירות רצח, ניסיון לרצח, הריגה, גרימת מוות ברשלנות ואיומים) היו של בני נוער ערבים למרות שהם מהווים רק כרבע מהאוכלוסייה. הנתונים האלה אינם כוללים עבירות ביטחון. כך גם 57% מהתיקים של עברות כלכליות ו-36% מהתיקים של עבירות גוף ו-33% מהעברות נגד רכוש.
הדו"ח מסביר ש"ההכרה והקבלה הן אחת מהסיבות העיקריות להשתלבות צעירים בעולם הפשע ההצטרפות לכנופייה או לקבוצת צעירים העוסקים בפעילות פלילית מספקת תחושת שייכות וביטחון, הצעיר חש שהוא חלק מקבוצה חזקה שיכולה להגן עליו. בנוסף לכך, היא מספקת זהות קולקטיבית המחזקת את תחושת הכוח והלכידות של הפרט בתוך מרחב מלא באלימות".
בנוסף הצעירים מקבלים "הערכה וכבוד מחבריהם, בשכונה, בבית הקפה ובעיר, ואף יכולים להשיג הכרה ומעמד בקהילה הסובלת מעוני והזנחה מוסדית כתוצאה ממדיניות". בני הנוער נחשפים לכנופיות גם באמצעות סרטונים ברשת, למשל זמרים שמהללים את הכנופיות.
מנהלת המטה למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ראויה חנדקלו דורשת ש"הממשלה תשים מיד את תופעת הפשיעה והאלימות על סדר היום". לדבריה, הפעילות צריכה לכלול שילוב של מערכות אכיפה והרווחה למניעה כולל תוכניות שיקום. "על משרד החינוך להתאים את התכניות הבית ספריות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לתופעה הפשיעה והאלימות בדגש על חינוך לשייכות וזהות, ולתת מענים לילדים שיש להם פוטנציאל לזליגה לפשיעה.