בלעדיהתעלה שמאיימת על מסילת הרכבת החדשה באיילון
בלעדי
התעלה שמאיימת על מסילת הרכבת החדשה באיילון
משרד התחבורה תיקצב ב־20 מיליון שקל תכנון פרויקט לניקוז נחל איילון לים התיכון - פרויקט שעלול לעכב את הקמת המסילה הרביעית באיילון. חולדאי: "השיטפונות גרמו לנזקים רבים, צריך לוודא שזה יקרה"
משרד התחבורה נכנע ללחצי עיריית תל אביב והחליט לתכנן מובל (תעלת ענק מבוטנת) לניקוז נחל איילון לים התיכון. הפרויקט שיעלה 2 מיליארד שקל עלול לעכב את הקמת המסילה הרביעית באיילון - אחד הפרויקטים התחבורתיים החשובים ביותר שמקודמים היום בישראל.
הקמת המסילה היא חלק מתוכנית הפיתוח הרב־שנתית של משרד התחבורה, ומהווה נדבך מרכזי בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל עד 2040. זאת מפני שמסילת איילון היא צוואר בקבוק שדרכו עוברות 75% מהרכבות בישראל. הקמת המסילה הרביעית באיילון תאפשר תנועה סדירה של מעל ל־800 רכבות ביממה, הכפלה של תנועת הרכבות בציר קריטי זה. נכון לעכשיו העבודה על הפרויקט אמורה להסתיים ב־2029.
האתגר המרכזי בפרויקט הוא התוואי שלו: המסילה החדשה צפויה להיבנות על גבי תעלת הניקוז של נחל איילון ולהצר אותה בכ־60%. בשנים האחרונות התרחשו מספר אירועי שיטפון בנחל איילון, והם צפויים להחריף בעקבות שינוי האקלים שמוביל למערכות חורפיות עם מכות גשם מרוכזות בפרק זמן קצר. הפתרון שעליו החליטה המדינה כדי להתמודד עם השיטפונות הוא הקמה של אגם מלאכותי ושל סכר חכם שיווסת את זרימת הנחלים לאיילון. אחד הפתרונות שנשקלו בעבר, ולא יושמו בתכנון המקורי של הפרויקט, הוא הקמה של מובל — צינור תת קרקעי עצום בקוטר של 15-10 מטר שינקז את מי נחל איילון ישירות לים התיכון ועלות הקמתו מוערכת בכ־2 מיליארד שקל.
עיריית תל אביב בראשות רון חולדאי פועלת מספר שנים להקמת המובל, ונעשו פעולות בנושא מול שרי הממשלה הקודמת. בשיחה עם "כלכליסט" אמר חולדאי כי תעלת הניקוז של נחל איילון הקיימת אינה בטיחותית, והשיטפונות שפגעו בעיר בשנים האחרונות וגרמו לנזקים רבים מוכיחים זאת. בעקבות הלחצים של חולדאי ועיריית תל אביב, משרד התחבורה החליט לקדם את המובל ותיקצב את תכנון הפרויקט בכ־20 מיליון שקל. התכנון צפוי להימשך כשנתיים, וביצוע הפרויקט אמור להימשך לפחות ארבע שנים נוספות. בשלב הנוכחי המובל אינו מוגדר כתנאי לפרויקט המסילה, אשר מקודם על ידי נת"י ורכבת ישראל. חולדאי אמר ל"כלכליסט" כי הוא יהיה מרוצה גם אם המובל יהיה מוכן שנתיים־שלוש אחרי סיום הפרויקט המסילתי, אבל "צריך לוודא שזה יקרה".
סלילה של תעלת ענק מאיזור פארק אריאל שרון לים התיכון מחייבת מעבר דרך תשתיות רבות, כבישים ראשיים ואף קווי רכבת קלה והמטרו העתידי. ל"כלכליסט" נודע כי למרות ההחלטה על קידום התכנון, בכירים ברכבת ישראל פנו לאחרונה לחברת מקורות כדי לברר האם ישנם פתרונות אלטרנטיביים למובל. גם גורמים ממשרד החקלאות, האחראי על תחום הניקוז במדינה הביעו ספקות לגבי היתכנות הפרויקט.
תגובת משרד התחבורה: "כדי לתת מענה כולל ומלא לסוגיית הניקוז, חברת נתיבי ישראל מקדמת במקביל לתוכנית המסילה הרביעית שתי תוכניות ניקוז משלימות — תכנון והקמת אתרי איגום ותכנון ראשוני למובל לים".