סגור
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג . הסירה את המועמדות איכר (צילום: עמית שעל)

כישלון לקיש: שניים ממועמדיו למל"ג הסירו מועמדות ברגע האחרון

הפרופ' למשפטים גידי ספיר ממייסדי פורום קהלת וראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר הסירו את מועמדותם לפני ההצבעה על המינוי השנוי במחלוקת. הממשלה מינתה שני מועמדים שאחד מהם תומך במהלכי ההפיכה המשטרית 

כישלון נוסף לשר החינוך יואב קיש בניסיונות ההשתלטות שלו על המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג): שניים מהמועמדים שלו למליאת המועצה הסירו ברגע האחרון את מועמדותם -הפרופ' למשפטים גידי ספיר ממייסדי פורום קהלת וראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר המזוהה עם הליכוד. על רקע זה מינתה היום הממשלה רק שניים מארבעת מועמדי השר: פרופ' אהוד דוכובני מחותמי מכתב הפרופסורים התומכים ברפורמה המשפטית וחבר בליכוד, ופרופ' מרסל מחלוף מהטכניון שאינה מזוהה פוליטית.
צפוי שוועד ראשי האוניברסיטאות יפנו לבג"צ כנגד מינויו של דוכובני. בכל מקרה ספק אם מינוי זה לבד יספיק לקיש כדי להשיג רוב למינוי מועמדו לתפקיד סגן יו"ר המל"ג (הסגן מכהן כיו"ר בפועל) פרופ' דודי שוורץ מהקריה האקדמית אונו.
חוק המועצה להשכלה גבוהה קובע כי שני שלישים מחברי המועצה יהיה "בעלי מעמד בשדה ההשכלה הגבוהה" וכי יו"ר המועצה, שהוא שר החינוך, יתייעץ עם המוסדות להשכלה גבוהה. על רקע זה הנוהל המקובל הוא שהשר בוחר מתוך רשימות מועמדים שמגיש לו ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ובמקרים חריגים ממנה מועמדים שאינם נכללים ברשימות לאחר התייעצות. קיש ביקש למנות שלושה מועמדים המזוהים עם הימין וחלקם גם את תמיכה בהפיכה המשטרית למרות התנגדות ור"ה.
ור"ה פנה הבוקר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בבקשה שתמנע את ההצבעה היום בועה שמדובר במחטף שנערך "מבלי שהשר קיים את נוהל ההיוועצות הקבוע בחוק המל"ג". במכתב ששלחו ראשי האוניברסיטאות, באמצעות באת כוחם עו"ד רחל בן ארי, הם מציינים כי "הלהיטות להביא את הנושא לממשלה בלא להמתין לקבלת עמדת ור"ה ועוד בזמן מלחמה ובמהלך סוף שבוע של חשש מתקיפה של איראן והחיזבאללה מעידה לכשעצמה על ניסיון למחטף מאחורי גבו של הגורם המקצועי המהווה, לכשעצמו, הפרה חמורה של הוראות החוק והנוהל בדבר מינוי חברי מל"ג".
במקביל, יו"ר ור"ה ונשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב פרופ' דניאל חיימוביץ פנה באופן ישיר לשר קיש וטען ש"השתלטות של הפוליטיקה על האקדמיה היא תחילת סופה של הדמוקרטיה. איננו יכולים להשתחרר מן הרושם שאתה פועל כדי לקדם אג'נדה פוליטית ולא עניינית, וזאת בעת מלחמה ובחסות הסלמה הביטחונית". הוא דרש ממנו להוריד את ההצעה מסדר היום של הממשלה.
מלשכת קיש נמסר: "מועמדות ספיר ופיירברג-איכר הוסרה לבקשתם על רקע הזמן שעבר והנסיבות שהשתנו".