סגור
מימין שר העבודה יואב בן צור ו ינון אהרוני
שר העבודה יואב בן צור (מימין) וינון אהרוני. מקווים שהוועדה תחזור בה (צילומים: אבי אוחיון לע"מ, דוברות משרד הרווחה)

משרד העבודה יערער על פסילת ינון אהרוני למנכ"ל ביטוח לאומי

ועדת דותן לבדיקת מינויים פסלה את מועמדותו של מנכ"ל משרד הרווחה בנימוק שאין לו די ניסיון בניהול גוף כה גדול וגם בשל תפירת תנאי במכרז, ובינתיים ביטוח לאומי מתנהל כבר שנתיים ללא מנכ"ל. שר העבודה: "לא ברור מדוע אהרוני נפסל"  

משרד העבודה מתכוון לפנות בהליך חריג לוועדת דותן לבדיקת מינויים בחברות הציבוריות ולבקש לדון מחדש בפסילת מועמדותו של מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני למנכ"ל ביטוח לאומי. ועדת דותן, בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן, פסלה את אהרוני משום שלא עמד בתנאי הסף של התפקיד הדרוש ומשום שנראה היה שאחד מתנאי המכרז נתפר למידותיו. בשנתיים האחרונות אין מנכ"ל לביטוח לאומי והארגון מנוהל על ידי ממלאי מקום. זאת, בשל הקושי למצוא מועמד עם ניסיון בניהול גוף גדול כל כך. מועמדים לא מעטים נפסלו בוועדת המנויים של ביטוח לאומי. אהרוני צלח אותה אך נפסל בוועדת דותן.
המוסד לביטוח לאומי הוא מהתאגידים הסטטוטוריים הגדולים במדינה. הוא כולל 10 אגפים שונים, מעסיק כ־5,000 עובדים ותקציבו השנתי הכולל עומד על כ־113 מיליארד שקל. תקציבו המינהלי עומד על כ־2.7 מיליארד שקל. כן גובה המוסד דמי ביטוח בהיקף של כ־60 מיליארד שקל לשנה. בין האתגרים הגדולים העומדים בפני מנכ"ל המוסד נמצאים הגירעון האקטוארי המקרב אותו לפשיטת רגל והעלייה העצומה בהיקף נפגעי פעולות האיבה בעקבות המלחמה.
המוסד פועל זה שנתיים ללא מנכ"ל קבוע מאז פרישתו של מאיר שפיגלר בעקבות מינויו באוקטובר 2022 למנכ"ל חברת החשמל. המצב הזה בעייתי במיוחד משום שהמוסד הפך בשנים האחרונות למחלק הכספים הרשמי של המדינה גם בנושאים שאינם קשורים לרווחה. זאת בעקבות ההצלחה שלו לעמוד בעומס הקצבאות הגדול שהטילה עליו הקורונה.
בכיר במערכת הרווחה אמר לכלכליסט: "הזוי בעיניי שאין מנכ״ל כבר שנתיים. זה קשה מאוד למוסד. אני לא מבין מה חברי הוועדה חשבו. בקצב הזה אף אחד לא מתאים לנהל את ביטוח לאומי. המוסד צריך מנכ"ל. המצב לא נורמלי בשום צורה".
אהרוני הוא מועמדו של שר העבודה יואב בן צור. מדובר במינוי של ש"ס אבל באדם לא פוליטי. אהרוני שימש ארבע שנים כסמנכ"ל משרד הרווחה וכמ"מ המנכ"ל. הוא מונה במאי 2023 למנכ"ל משרד הרווחה על ידי שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס ונראה שבמפלגה מרוצים משיתוף הפעולה איתו. ביולי החליטה מועצת ביטוח לאומי לאשר את המלצת ועדת האיתור למנות את אהרוני למנכ"ל המוסד, אולם הוועדה לבדיקת מינויים החליטה לפסול את המינוי. הוועדה נימקה זאת בכך ש"המועמד אינו בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בתפקיד בכיר בשירות הציבורי", כפי שדורשים תנאי הסף. לדברי הוועדה, היקף הפעילות של הגופים שניהל אהרוני כסמנכ"ל במשרד הרווחה נופל בהרבה מההיקף והמורכבות של ביטוח לאומי. כך, למשל, כסמנכ"ל הון אנושי במשרד הרווחה ניהל כמיליארד שקל, שהם פחות מ־1% מתקציב ביטוח לאומי.
כמו כן, ועדת דותן ביקרה בחריפות את העובדה שוועדת האיתור הוסיפה תנאי סף התפור למידותיו של אהרוני. מדובר בתנאי שלפיו המועמד "כיהן במשך שנה לפחות במהלך ארבע השנים האחרונות בתפקיד מנהל כללי או מקביל לכך בשירות הציבורי העוסק באחד מתחומי המוסד". לטענת הוועדה, "לא ניתן להתעלם מן התחושה שההוספה תואמת את מידותיו של המועמד. למראית פני הדברים ישנה חשיבות גדולה, משום שהליך איתור אמור להיות ענייני, שוויוני, מותאם לצורכי הגוף שאליו מוצעת המועמדות ונקי משיקולים זרים מכל סוג שהוא".
הוועדה מתחה ביקורת גם על ההליך שבו שלושה מועמדים קודמים לתפקיד נפסלו בוועדת המינויים של ביטוח לאומי. שלושת המועמדים שעליהם המליצה ועדת האיתור, בראשה עמד מנכ"ל ביטוח לאומי לשעבר פרופ' שלמה מר יוסף, הם בועז יוסף, יו"ר הוועדה הקרואה של טבריה ומי שנחשב למועמד של ש"ס; ירונה שלום, שהיתה מ"מ מנכ"ל ביטוח לאומי כבר יותר משנה; ומרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר.
בין היתר ציינה ועדת דותן כי "קביעה שהתרשמותם של חברי ועדת האיתור מן המועמדים בשלב הראיונות ושמיעת החזון שלהם תהווה 60% מן הניקוד אינה מקובלת לגבי כל מינוי בכיר, ובוודאי שאינה נכונה במקרה הנדון, שבו יכולות ניהול מוכחות והצלחה בניהול מורכב הן כה משמעותיות".
חאחר הפסילה הגיבה: לשכת שר העבודה: "ועדת המינויים של מועצת ביטוח לאומי המליצה פה אחד בפני השר על אהרוני כמועמד המתאים ביותר לכהן כמנכ"ל. חברי הוועדה ציינו כי לאהרוני יש ניסיון רב בתחום החברתי ובתחום הסוציאלי, והוא יכול להביא ערך מוסף לאתגרים ולפעילות השוטפת של הארגון. השר קיבל את ההמלצה והגיש את מועמדותו בפני ועדת המינויים".
שר העבודה יואב בן צור אמר: "לא ברור לי מדוע אהרוני נפסל. אני מקווה שהשופטת דותן תחזור בה".