סגור
בית ספר חרדי
בית ספר חרדי. הרשת לא סיפקה דו"חות מעודכנים או הסברים לאי הסדרים (צילום: עוז מועלם)

פרסום ראשון
החשכ"ל: לא נממן באופן גורף את חובות רשת החינוך החרדית

החשב הכללי קבע שהמדינה לא תישא באופן אוטומטי בחבויות המשפטיות של רשתות החינוך העצמאי של אגודת ישראל וש"ס, כך שהן לא יוכלו לקבל אישור "ניהול תקין". המשמעות: הרשתות יתקשו לקבל תמיכות בכ־2 מיליארד שקלים

אגף החשב הכללי במשרד האוצר הכריע שלא יספק אישור לטענה לפיה הוא "נושא בכל החובות של החינוך העצמאי". כתוצאה מכך, יחידת העמותות במשרד המשפטים לא תוכל להעמיד אישור "ניהול תקין" לרשת החינוך העצמאי – מערכת החינוך הפרטית של אגודת ישראל וש"ס. כך עולה מתשובה של משרד האוצר לשאילתה שהפנה בנושא כלכליסט. קבלת אישור כזה מעניקה לאותה עמותה שתי זכויות קריטיות עבורה: קבלת תמיכה ותקציבים ממשרדי ממשלה; האישור יכול לשמש את העמותה לצורך הכרה כמוסד ציבורי וזיכוי ממס על תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
המשמעות המעשית של החלטת החשכ"ל, הגוף שאחראי בין היתר למימון ממשלתי לעמותות, היא כי העמותה תתקשה מאוד לקבל את התמיכה הממשלתית שהיא מקבלת וכבר הוקצתה לה – בהיקף של כ־2 מיליארד שקלים. לפי רשם העמותות, כלל המקורות של הרשת המעסיקה מעל 15 אלף איש מגיעים מתקציב המדינה. לא פחות חשוב הוא המשך התשובה שהתקבלה מהחשכ"ל: "המדינה אינה נושאת בחבויות המשפטיות של הרשת באופן אוטומטי וגורף. כל בקשה למימון חבות, ככל שתהיה כזו, תיבחן לגופו של עניין, בשים לב למהותה ולנסיבות היווצרותה". כלומר, בניגוד למה שטענו ראשי הרשת בפני אנשי משרד המשפטים האחראים על רשם העמותות, המדינה איננה מתכוונת לממן את החובות שיצרה הרשת. רק בשל תובענות יצוגיות וחוב לרשות המסים נותר חוב של 59 מיליון שקל אך החוב הכולל גדול יותר.
שלשום פורסם באתר כלכליסט כי בכדי לקבל אישור ניהול תקין, דורשים אנשי משרד המשפטים –האחראים על רשם העמותות - כי החינוך העצמאי יספק אישור מהחשכ"ל באוצר כי אכן בכוונת המדינה לשפות ולשאת בעלויות הללו. מתברר כעת כי אישורים אלו לא יגיעו.
בחשב הכללי הוסיפו כי "תהליכים להסדרת ההתנהלות הכספית של הרשתות, ובכלל זה הצעדים שננקטים על ידי רשמת העמותות, החלו בעקבות מכתבו של החשב הכללי מחודש פברואר 2024, במסגרתו הודיע כי המצב הנוכחי שבו המדינה נושאת באחריות להתנהלות הכספית של הרשתות מבלי שיש לה את הסמכות והכלים המספיקים לבצע את תפקידה, אינו יכול להימשך עוד, תוך שהוא הצביע על ליקויים משמעותיים בפעילות רשתות החינוך החרדיות".
לפני כחודשיים הודיע סגן החשכ"ל יונתן רזניק על כוונתו לנתק את הרשת ממערכות התקציב של המדינה, להפסיק את התקצוב הישיר ולהוציא את החשבת מטעמו מהרשת אחרי שהתברר כי יש ברשתות אי סדרים רבים הנמשכים על פני שנים רבות והחשבת מהווה למעשה "עלה תאנה" לתקינות הפעילות של אותן רשתות כאשר היא חסרת סמכויות בשטח לבצע פיקוח ובקרה אמיתיים.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב אז בזעם על החלטת סגן החשכ"ל והודיע על ביטול החלטתו של האחרון, מחשש שהמהלך יפרק את הקואליציה. שר האוצר אף תקף את הפקידות המקצועית בטענה שפעלו בחוסר סמכות. "מישהו כאן התבלבל", כתב אז סמוטריץ'.
בניגוד לשאר ראשי אגפי האוצר, לחשב הכללי סמכויות סטטוטוריות. החלטת החשכ"ל עשויה להצית את האש בין הדרג המקצועי במשרד לבין השר, כאשר ברקע סירובו של סמוטריץ' לקדם תקציב מדינה לשנת 2025 ולבצע התאמות (קיצוצים או העלאות מסים) כדי להתמודד עם הגירעון המעמיק שכבר הגיע ל־7.6% תמ"ג ומאיים על יציבות המשק.