סגור
פעילות צה"ל ב רצועת עזה 22.7.24 מלחמת עזה
פעילות צה"ל ברצועה (ארכיון) (צילום: דובר צה"ל)

האם ועדת נגל תדון בתפיסת הביטחון של ישראל?

כתב המינוי של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון, שהחלה את פעילותה שלשום, לא נותן לה מנדט רחב לדון בכשלי העומק שהתגלו ב-7 באוקטובר, וחושף את לוחות הזמנים של הדיונים. וגם: האם הוועדה תדון בגיוס חרדים?

הוועדה לבחינת בניין הכוח ותקציב הביטחון נפגשה שלשום (א') בפעם הראשונה, בנוכחות מרבית חבריה. חברי הוועדה הונחו שלא להשיב לשאלות התקשורת בנוגע למתרחש בה, וכמה מחבריה אמרו כי יש "איפול מלא על דיוני הוועדה" בשל הזיקה שלה לנושאי ביטחון. עם זאת, דיונים של ועדות קודמות הסתיימו בדו"ח פומבי וגלוי.
כתב המינוי של הוועדה, שהיה אחד ממוקדי המחלוקת הגדולים בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיע לידי כלכליסט. מדובר בכתב מינוי מינימליסטי, החתום בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בלבד, אך בכל זאת ניתן ללמוד ממנו כמה דברים. ראשית, לא כלול בו צמד המילים "תפיסת הביטחון", רק נכתב בו כי "הוועדה תדון, בין היתר, בתפישת ההפעלה אל מול האתגרים השונים, תפניות אפשריות והמענה להן, תוכניות בניין הכח, וחלופות אפשריות, מבנה והיקף הסד"כ הדרוש, וסדרי העדיפויות למימוש, וזאת לאחר סקירת צה"ל".
הניסוח הפתלתל הזה מעיד על כך שהיו גורמים שהתעקשו לא לתת לוועדה מנדט רחב לדון בכשלי העומק שהתגלו ב-7 באוקטובר. יתרה מזו, ההדגשה כי דיון זה ייעשה "רק לאחר סקירת צה"ל" ממחישה את החשש של צה"ל כי הדיון לא ינוהל על ידם, והם מבקשים להיות אלו שנותנים את המצע התיאורטי לדיון. אפילו המונח "בחינת תרחישי ייחוס" לא נמצא בכתב המינוי של הוועדה.
ההתעלמות של כתב המינוי מ"תפיסת הביטחון" בולטת במיוחד לאור ההתבטאויות של סמוטריץ' בנוגע לדיוני הוועדה. בסרטון שהוציא השר ביום ראשון הוא נשמע אומר: "אני יוצא להשתתף בישיבה הראשונה של הוועדה לבחינת תפיסת הבטחון ותקציב הביטחון של ישראל". בהמשך הדברים אמר סמוטריץ' את הדברים ביתר חדות: "הוועדה תהיה חייבת לדון לעומק בתפיסת הבטחון של מדינת ישראל".

אמנם "תפיסת הביטחון" אינה מוזכרת בכתב המינוי, אך בפועל כמעט בלתי אפשרי לנהל דיון על תקציב הביטחון מבלי לדון בתרחישי ייחוס ובהנחות הנובעות מתפיסת הביטחון. הוויכוח בין הצדדים הוא על איזונים: בעוד סמוטריץ' דוחף שהוועדה תהיה אסטרטגית-טקטית, הדרגים המקצועיים מעדיפים שהיא תדון בעיקר בצרכים התקציביים הברורים ובדרך הנכונה לממן אותם.
כתב המינוי מבקש מהוועדה לבחון ולגבש המלצות בנוגע "לצרכי בניין הכח ותקציב הביטחון בעשור הקרוב, תוך התייחסות למשמעויות הכלכליות וההשפעות על תקציב המדינה והמשק". הוועדה תצטרך לגבש המלצות בשלוש סוגיות עיקריות: הראשונה - "ההקצאה התקציבית הרב-שנתית לעשור הקרוב לתקציב הביטחון" - כלומר, להחליט מה גובה התקציב ולאיזה רכיבים הוא יילך. חברי הוועדה יידרשו לתת את דעתם בשאלות מאקרו כלכליות כמו: איך זה ישפיע על שאר תקציב המדינה? על תקציב ההוצאה האזרחית? על חוסן המשק?
1 צפייה בגלריה
תמונת ראש יעקב נגל
תמונת ראש יעקב נגל
יו"ר הוועדה יעקב נגל
בתוך כך, הם יצטרכו לבחון גם כמה צה"ל יוכל להתייעל. המילה "התייעלות" לא נמצאת באופן מפורש בכתב המינוי, אך היא נרמזת: "הוועדה תמליץ על המקורות התקציביים הנדרשים למתווה המוצע, הן מתוך מקורות מערכת הביטחון, והן ממקורות חיצוניים למשרד הביטחון" - המקורות מתוך המערכת יבואו מהתייעלות כלכלית.
הסוגייה השנייה היא "בניין הכוח של צה"ל" - כלומר מה גודל הצבא שנצטרך, הן מבחינת כלים צבאיים, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת פריסת הכוחות. בהקשר זה הניסוח בכתב המינוי מתחמק במיוחד: "הוועדה תמליץ על בניין הכח הנדרש לצה"ל בעשור הקרוב, ובכלל זה, התאמתו, גודלו ויכולותיו המומלצות בראייה לאומית, וסדרי העדיפויות למימושו". נראה כי נבחר ניסוח מתחמק כדי להימנע מהתייחסות מפורשת לסוגיית גיוס החרדים לצה"ל, על אף שרבים מחברי הוועדה מבינים כי יהיה צורך לדון בנושא.
הסוגיה השלישית היא יחסי משרד האוצר ומשרד הביטחון. הוועדה תמליץ על "אופן האישור והבקרה על תקציב הביטחון והתכניות הרב שנתיות לבניין הכח של צה"ל". מדובר בסוגיה ארוכת שנים שמתנהלת בין צה"ל לבין האוצר בנוגע לפיקוח התקציבי על התנהלות מערכת הביטחון. סוגיה זו נדונה גם בוועדות קודמות לבחינת תקציב הביטחון, ונראה כי האוצר שואף למנף את הגידול התקציבי הצפוי במערכת הביטחון בכדי להעמיק את יכולת הפיקוח שלו על צה"ל.
מבחינת לוחות זמנים, כתב המינוי חותר לכך שתוך חודשיים, סביב יום השנה הראשון לטבח 7 באוקטובר, יהיו כבר המלצות ביניים. ההמלצות הסופיות של הוועדה צריכות להינתן בעוד ארבעה חודשים, בראשית דצמבר. אם אכן אלו יהיו לוחות הזמנים, ייתכן שחלק מהמלצות הוועדהיעצבו גם את תקציב 2025, שכן ברור למדי שתקציב 2025 לא יונח בכנסת במועד העקרוני של סוף אוקטובר.
הוועדה לבחינת תקציב הביטחון הוקמה באיחור של יותר מחצי שנה, לאחר שכבר בינואר אמר רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים כי בכוונתו להקים ועדה כזו במהירות ושהיא תסיים את עבודתה בתום חודשיים. אלא שהקמת הוועדה נדחתה עוד ועוד בשל חילוקי דעות בין גלנט לסמוטריץ'. בראשות הוועדה עומד תא"ל במיל' פרופ' יעקב נגל, שהיה בעבר מ"מ ראש המל"ל, וחברים בה עוד 11 נציגים נוספים ממשרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד רה"מ.