ברקע איומי המלחמה: הנוסעים והמאבטחים הישראלים מציפים את קפריסין ויוון
ברקע איומי המלחמה: הנוסעים והמאבטחים הישראלים מציפים את קפריסין ויוון
נוסעים שנתקעו בחו"ל עושים את דרכם ליעדים שנחשבים קרובים יחסית לישראל בניסיון להשיג טיסה לארץ. מאבטחים הוטסו ליעדים במטרה לספק טיסות בטוחות. צוותים זרים מסרבים לשהות בישראל ותורמים לכאוס בפעילות של חברות ישראליות
הדריכות לנוכח איומי הנקמה של איראן ובעלות בריתה בישראל, ממשיכה להדיר ממנה חברות תעופה זרות רבות, בעיקר בשל חששות מצד צוותי האוויר שלהן לשהות בישראל, ובאופן שמעצים את הכאוס בתעופה הנכנסת והיוצאת. חברות תעופה רבות, שהשהו כבר בשבוע שעבר את פעילותן בישראל לימים אחדים, האריכו את המהלך, בהן הענקית האמריקאית דלתא איירליינס, שהודיעה כי תחדש את טיסותיה לארץ רק בסוף אוגוסט. חברת הלואוקסוט האירית רינאייר הצטרפה ביומיים האחרונים לרשימת חברות שמפסיקות זמנית את פעילותן בארץ ומנגד חברת הלואוקוסט ההונגרית ווייזאייר חידשה אתמול את טיסותיה לישראל וממנה. ההחלטה של ריינאייר על השהיית טיסותיה הושפעה מסירובם של צוותים טכניים שהיא מחזיקה בארץ לשהות בה בשל החשש להסלמה בלחימה.
אף שחברות התעופה הישראליות ממשיכות לפעול כרגיל, היכולת שלהן לסייע לישראלים שתקועים ברחבי העולם מוגבלת. זאת, בשל מספרם הקטן יחסית של מטוסים שהן מחזיקות ובשל הסכמי "חכירה רטובה" שהן עושות בעונות שיא עם חברות תעופה זרות, שמטיסות את נוסעיהן באמצעות המטוסים ואנשי הצוות שלהן. בעקבות המתיחות הביטחונית גם הצוותים הזרים בטיסות אלה חוששים לבוא לישראל, ומקשים על קיום טיסות שהוזמנו על ידי החברות הישראליות.
כך, מסוף השבוע האחרון ישראלים השוהים בחו"ל מתקשים להשיג טיסות לארץ, ומשרד התחבורה וחברות התעופה קראו להם להשיג טיסות לשדות התעופה באתונה שביוון ולרנקה בקפריסין, שמהם יהיה קל יותר לתפוס טיסות לנתב"ג. מצב זה הפך את שדות התעופה באתונה ובלרנקה ל"האבים" המשמשים את חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר להשבת ישראלים תקועים לארץ, לאחר שהרחיבו את פעילותן ביעדים אלה בעשרות טיסות הלוך ושוב בימים הקרובים. גם חברת טוס הקפריסאית ובלובירד היוונית הגבירו בימים האחרונים את טיסותיהן בקווים אלה.
"יש מענה ביטחוני"
לצד הגידול בנפח הפעילות הישראלית בלרנקה ובאתונה משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית (רת"א) הרחיבו את אבטחת התחנות המשמשות את חברות התעופה הישראליות ושיגרו אליהן עשרות מאבטחים. גורם בכיר בענף התעופה אמר כי "אין טיסה שיוצאת מאתונה או מלרנקה שאין מענה לסוגיות הביטחוניות, בהתאם לנהלי האבטחה המוקפדים בטיסות הישראליות".
ברקע הכאוס בתעופה הישראלית, שרת התחבורה מירי רגב כינסה בתחילת השבוע מסיבת עיתונאים ומסרה כי רשות הספנות תיאמה עם חברה קפריסאית הפעלת שאטלים ימיים באמצעות מעבורות בקו שבין ישראל לקפריסין. עם זאת, דובר בממשלת קפריסין צוטט שלשום בעיתונות המקומית כי הפינוי הימי של ישראלים מן האי יעשה באמצעות ספינות ישראליות וכי לא נעשתה התייעצות ישראלית עם הגורמים המקומיים.
בשונה מדברים אלה, גורם ישראלי בכיר אמר אתמול כי לחברה הקפריסאית שתפעיל את השאטלים הימיים יש שלוש מעבורות, אחת עם 100 מקומות, שנייה עם 200 מקומות ושלישית עם 300 מקומות ומשך ההפלגה לישראל מוערך בכחמש שעות. הבכיר הדגיש כי ניתן להפעיל את התוכנית בתוך יומיים מקבלת החלטה, אך הדגיש כי היא תופעל בתרחיש קיצון בלבד. זאת, לצד הפעלת טיסות חילוץ באמצעות מטוסי תובלה של חיל האוויר - ובכפוף לכך שהצרכים המבצעים של צה"ל יאפשרו זאת.
שוק של חברות ישראליות
רשות שדות התעופה (רש"ת) פרסמה אתמול את נתוני הפעילות בנתב"ג לחודש יולי ומהם עולה כי בחודש שעבר עברו בנתב"ג כ־1.8 מיליון נוסעים בכ־ 12.6 אלף תנועות מטוסים בטיסות בינלאומיות ובטיסות פנים ארציות. מספר הנוסעים בטיסות בינלאומיות באותו החודש עמד על כ־1.77 מיליון נוסעים, ירידה של כ־30% לעומת יולי 2023. החברות הישראליות הטיסו למעלה מ־53% מכלל הטסים בנתב"ג ובאופן שמשקף עלייה של כ־15% לעומת יולי שעבר. עלייה זו מוסברת בהפסקת טיסות מצד חברות בינלאומיות. נתונים אלה לא מייצגים את המשבר הנוכחי בתעופה הישראלית שיקבל ביטוי בנתוני אוגוסט.
שלוש החברות שהיו הפעילות ביותר בחודש שעבר בנתב"ג הן אל על, ישראייר ווויזאיר, והיעד המבוקש ביותר הוא אתונה, שאליו טסו למעלה מ־103 אלף נוסעים, עלייה של יותר מ־21% בהשוואה ליולי שעבר. נתון זה מוסבר בהפסקת הטיסות ליעדי נופש בטורקיה. גידול בטיסות מנתב"ג נרשם בחודש שעבר גם לקפריסין ולארה"ב.