סגור
מימין משה קלצ'ין ו עוזי יצחקי
מימין: משה קלצ'ין ועוזי יצחקי. האחד נכנס לנעליו של השני (צילומים: השתתפויות בנכסים עמית שעל)

בלעדי
משחק הכיסאות בחברות הממשלתיות: חילופי יו"רים בנמלי ישראל, תש"א ונתג"ז

עוזי יצחקי, יו"ר נמלי ישראל, ימונה ליו"ר חברת תשתיות אנרגיה, ויחליף את משה קלצ'ין, שימונה ליו"ר חברת נתיבי גז טבעי. מעבר של יו"רים בין חברות ממשלתיות נחשב חריג. השניים מזוהים עם הליכוד 

משחק כיסאות מפתיע בחברות הממשלתיות. עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, ימונה לתפקיד יו"ר חברת תשתיות אנרגיה (תש"א), ככל הידוע ב־50% משרה, כך נודע לכלכליסט. יצחקי יחליף את משה קלצ'ין, שמסיים קדנציה שלישית כיו"ר בינואר הקרוב. עוד נודע כי קלצ'ין ימונה ליו"ר חברת נתג"ז (נתיבי גז טבעי), ויחליף את איה אבידור, שמונתה לתפקיד בפברואר 2022 בידי הממשלה הקודמת. יצחקי וקלצ'ין מזוהים עם הליכוד.
יצחקי וקלצ'ין נמנים עם נבחרת הדירקטורים, ומינויים לא צפוי להיתקל בקשיים. מעבר של יו"רים בין חברות נחשב חריג, ולא זכורים מקרים רבים כאלה. אחד מהם היה כשיצחק אהרונוביץ' מונה ב־2021 ליו"ר מקורות אחרי שכיהן כיו"ר תעש.
בחירה של יו"ר דורשת הסכמה בין שני שרים: השר האחראי על רשות החברות (במקרה הזה דודי אמסלם) והשר שאחראי על תחום הפעילות של החברה – נתג"ז ותש"א כפופות לשר האנרגיה אלי כהן.
מאחורי הצעד של יצחקי ייתכן שעומדת העובדה שנמל חיפה הופרט, ונמל אשדוד בדרך להפרטה, מה שמפחית את השליטה של חברת נמלי ישראל בהם, ומשאיר אותה על תקן רגולטור. הכנסות החברה במחצית הראשונה השנה עמדו על 611 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב־77 מיליון שקל.
תש"א, האחראית על הולכת הנפט בארץ ומתפעלת מתקני אחסון לנפט ותזקיקיו, החברה, המנוהלת בידי עוזי לוין, גייסה לאחרונה 500 מיליון שקל בהנפקת אג"ח. את המחצית הראשונה השנה היא סיכמה עם הכנסות של 201 מיליון שקל, לצד הפסד של 46 מיליון שקל. ההפסד נבע מהפרשה לניקוי ופינוי מכלים ומהפסד הון בשל גריעת מכלים בטרמינל לאור הסדר שהושג עם עיריית חיפה. את 2023 סיימה החברה ברווח של 36 מיליון שקל, עם היקף הכנסות דומה. נתג"ז רשמה ב־2023 הכנסות של 1.14 מיליארד שקל ורווח נקי של 285 מיליון שקל.