סופה של תקופה: השירות של באבל בת"א ותיקתק בירושלים יסתיים מחר
סופה של תקופה: השירות של באבל בת"א ותיקתק בירושלים יסתיים מחר
שני שירותי התחבורה הגמישה מסיימים את פעילותם לאחר שמשרד התחבורה החליט כי הוא לא מעוניין להגדיל את המימון שלהם. סגירת שני השירותים מחסלת את מחצית משירותי התחבורה הגמישה בארץ, וכעת ייוותרו רק אגד תיקתק בחיפה וקוויקר בעמק חפר
שירותי התחבורה הגמישה, באבל דן ואגד תיקתק, יסיימו את פעילותם מחר (ו'). השירותים יסיימו את פעילותם לאחר שבתחילת החודש נחשף ב"כלכליסט" כי משרד התחבורה מתכוון לסגור אותם.
אתמול הודיעו בחברת ויה לעובדים שחברת דן החליטה לסגור את השירות ההפסדי. בפוסט שפורסם אתמול בפייסבוק של באבל דן נכתב "יום שישי הקרוב יהיה יום הפעילות האחרון שלנו. אנחנו מודים מעומק הלב לכל הנוסעים והנוסעות של באבל, תודה על נסיעות משותפות - שמחנו להיות חלק מהרגעים שלכם".
לפני כשבועיים התפרסם פוסט דומה בחשבון הפייסבוק של אגד תיקתק: "נוסעות ונוסעים יקרים, שירות תיקתק יפסיק לפעול בירושלים ב-30.12, ועד לתאריך הזה - אנחנו ממשיכים כרגיל! שמחנו לתקתק ולהביא אתכם ממקום למקום. לכל החיפאים שפה – זאת ההזדמנות להזכיר שתיקתק חיפה ממשיך לפעול כסדרו".
שני שירותי התחבורה הגמישה מסיימים את פעילותם לאחר שמשרד התחבורה החליט כי הוא לא מעוניין להגדיל את המימון שלהם. סגירת שני השירותים מחסלת את מחצית משירותי התחבורה הגמישה בארץ, וכעת ייוותרו רק אגד תיקתק בחיפה וקוויקר בעמק חפר.
על אף שקיים שוני בין השירותים השונים, כולם התבססו על צי מיניבוסים הנעים במרחב ואוספים נוסעים המזמינים נסיעה מיעד אחד ליעד אחר. כל שירותי התחבורה הגמישה מבוססים על אלגוריתם שאמור לאסוף כמה שיותר נוסעים בדרך ליעדים השונים שלהם, ובכך לשמש מעין מונית משותפת שאמורה להוות שירות משלים לתחבורה הציבורית. חברת Via סיפקה את שירותי התוכנה לבאבל דן ותיקתק ירושלים ששירותם הופסק, וחברת Moovit מספקת את אותם שירותים לתיקתק חיפה וקוויקר — שבינתיים לא מבוטלים.
הגוף שדחף להפסיק את פעילות באבל ותיקתק בירושלים הוא רשות התחבורה הציבורית הארצית והעומד בראשה רן שדמי. במשרד טענו כי הם קיבלו את ההחלטה בעקבות בקשת אגד ודן להעמיק את סבסוד השירותים, ובגלל שאלו לא הצליחו לעמוד ביעדי התפעול והשירות שהמשרד הציב להם.
לפי הרשות, ממוצע נוסעים היומי בבאבל דן עמד בתקופה האחרונה על כ־4,300, ירידה משמעותית מנתוני השיא שעמדו על כ־7,000 נוסעים ביום. בחיפה הממוצע היומי עמד על כ־1,200 נוסעים ובירושלים כ־800. נתון משמעותי נוסף הוא "מקדם מילוי", כלומר מספר האנשים שנוסעים באותו כלי תחבורה בכל רגע נתון. מקדם המילוי בשעות השיא בת"א עמד על כ־2.15, ובירושלים ובחיפה על 0.7, וזאת לעומת היעד שהוצב על ידי המשרד שעמד על כ־2.9 בתל אביב ו־2.7 בירושלים ובחיפה.