סגור
תיעוד לבנוני: הרס בבעלבכ, בסניף "אל-קרד אל-חסן"
תיעוד לבנוני: הרס בבעלבכ, בסניף "אל-קרד אל-חסן" (צילום: מתוך ynet)

צה"ל עורך גל תקיפות של מטרות כלכליות בלבנון; היעד: בנקים של חיזבאללה

בלבנון מדווחים על תקיפות במעוז חיזבאללה, לאחר שדובר צה"ל הזהיר: "נתקוף מטרות רבות, ונחשוף כיצד איראן מממנת את פעילות הטרור של חיזבאללה". היעד: בנקים של חיזבאללה, במטרה לפגוע בכסף האיראני שמגיע במזוודות דרך סוריה - ומשמש לצורך תשלום לפעילים, נשק ולבניית תשתיות

בלבנון מדווחים הערב (ראשון) על תקיפות צה"ל ברובע הדאחייה של ביירות, זמן קצר אחרי הצהרת דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שבה הזהיר: "כל מי שיימצא סמוך לאתרים המשמשים למימון פעילות הטרור של חיזבאללה, נדרש להתרחק מיד". במקביל, דובר צה"ל בערבית, אל"מ אביחי אדרעי, פרסם הודעות אזהרה הקוראות להתפנות מאזורים שונים בדאחייה, אל-בקאע ודרום לבנון.
זמן לא רב אחרי הצהרת דובר צה"ל, החלו להצטבר דיווחים בלבנון על תקיפות בדאחייה. ב"אל-חדת'" הסעודי דווח על "תנועת עקירה מהדאחייה" לאחר האזהרות הישראליות. ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח על פינוי בבית חולים הממשלתי בבעלבכ בבקאע המזרחי, בגלל קרבתו למרכז של "אל-קרד אל-חסן", שבמוקד התקיפות. בהמשך דווח על תקיפת מבנים של "אל-קרד אל-חסן" בעיר אל-הרמל וסניף נוסף בכפר עלי א-נהרי באזור אל-בקאע.
הגרי הסביר על הפעילות שצפויה בדאחייה: "בעוד מספר דקות נפיץ אזהרת פינוי מקדימה לתושבי לבנון בביירות ובמקומות נוספים להתפנות מהאתרים המשמשים למימון פעילות הטרור של חיזבאללה. אני מדגיש כאן, כל מי שיימצא סמוך לאתרים, המשמשים למימון פעילות הטרור של חיזבאללה, נדרש ממנו להתרחק מהם מיד. אנחנו נתקוף מספר רב של מטרות בשעות הקרובות ומטרות נוספות בהמשך הלילה".
הגרי הוסיף: "בימים הקרובים נחשוף כיצד איראן מממנת את פעילות הטרור של חיזבאללה באמצעות שימוש במוסדות אזרחיים, אגודות ועמותות כמחסה לפעילות טרור. אנחנו נתקוף אותם במהלך הלילה ונעדכן על תוצאות התקיפה בהמשך הימים הקרובים".

2 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברובע הדחייה, הערב
תקיפת צה"ל ברובע הדחייה, הערב
תקיפת צה"ל ברובע הדחייה, הערב
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)

2 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני: הרס בבעלבכ, בסניף "אל-קרד אל-חסן"
תיעוד לבנוני: הרס בבעלבכ, בסניף "אל-קרד אל-חסן"
תיעוד לבנוני: הרס בבעלבכ, בסניף "אל-קרד אל-חסן"
(צילום: מתוך ynet)
מיד בתום הצהרתו של הגרי, פרסם אדרעי הודעת אזהרה בערבית, שבה כתב: "תושבי לבנון, צה"ל יתחיל לתקוף תשתיות השייכות לאגודת "אל-קרד אל-חסן" המזוהה עם חיזבאללה - התרחקו ממנה לאלתר. חלק ניכר מפעילות חיזבאללה, הממומן מתקציב המדינה האיראני, מתבצע באמצעות כספים אלה, המיועדים למימון פעילות הטרור שלו, כולל חימוש, רכישת מתקנים לאחסון נשק, הקמת אתרי שיגור, מימון שכר חברי הארגון וביצוע פעולות טרור שונות.
"אגודת אל-קרד אל-חסן משתתפת במימון פעילות הטרור של חיזבאללה נגד ישראל, ועל כן החליט צה"ל לתקוף תשתיות טרור אלו. צה"ל ממשיך לפעול במרץ להשמדת תשתית הטרור של חיזבאללה. לכן, אנו קוראים לאנשים בתוך מבנים המשמשים את חיזבאללה להתרחק מהם לפחות 500 מטרים במהלך השעות הקרובות".
בצבא אומרים כי הערב צפויה מהלומה נרחבת של חיל האוויר על חיזבאללה בדאחייה, שתפגע בבנקים ובכסף של ארגון הטרור השיעי. בבנקים אלו, שצה"ל צפוי לתקוף, יש לירות איראניות שמומרות לדולרים בסוריה, ומגיעות ללבנון במזוודות - במאות עד מיליארד דולר במזומן בשנה - כשלפי אגף המודיעין הרוב מיועד לשכר והיתר לתשתיות צבאיות ולנשק.
בצה"ל אומרים כי חיזבאללה הפך בכך למעסיק החזק והעשיר בלבנון לאור המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה מאז 2019. פעיל חיזבאללה ממוצע מקבל 500 דולר שכר חודשי בממוצע, והאגודה הכלכלית שמהווה בנק של חיזבאללה (מוטלות עליו סנקציות כבדות ולכן אינו מחובר למערכות סליקה בינלאומית) כוללת 31 סניפים ברחבי לבנון עם כספומטים. לפי צה"ל, כל העתודות הכספיות של חיזבאללה נמצאים במזומן ובזהב בסניפים אלו.
בנוסף, יותקפו גם מוקדי כוח גזבריים של חיזבאללה. "בכך חיזבאללה יעורער ולא יוכל לספק יותר שקט ויציבות לפעיליו ולעובדיו", אומרים בצה"ל. "חיזבאללה בנה זאת בצורת עמותה ושיטה שממנה ניזון כספית גם מבתי ספר ומרפאות. בניינים רבים ייפלו ונכסים יותקפו. הפעולה היא חלק מהתוכנית שהכנו נגד חיזבאללה".