הקרונות החדשים ברכבת עלו מיליארדים - מדוע הנוסעים לא מרוצים?
הקרונות החדשים ברכבת עלו מיליארדים - מדוע הנוסעים לא מרוצים?
כמעט שש שנים חלפו מאז הוזמנו הקרונות מתוצרת סימנס עד שנכנסו לשימוש ברכבת ישראל. אלא שאז התברר שהם מותאמים לנסיעות פרבריות, ולכן המושבים תוכננו בהתאם - וגם השולחן הגדול והשימושי נעלם. נוסעים מתלוננים: "הנדסת האנוש גרועה, העבודה מול המחשב בלתי אפשרית". ברכבת מבטיחים: "לומדים את ההתייחסויות מתוך כוונה לבצע התאמות באספקת הקרונות הבאים"
לפני שלושה שבועות הושקו הקרונות החדשים של רכבת ישראל בקו ירושלים-הרצליה מתוצרת סימנס. השקת הקו החדש לוותה גם בברכה מצד שרת התחבורה מרב מיכאלי, שכתבה כי "מדובר בשיפור שירות משמעותי שיספק חווית נסיעה טובה, נוחה ונעימה יותר לנוסעות ולנוסעים". אחרי שרשרת הברכות, גילו נוסעים שהמושבים פחות נוחים לנסיעה ממושכת - וגם השולחן השימושי שהיה אחד מסימני ההיכר במערך הרכבות הקודם מתוצרת בומברדייה - נעלם.
נוסעים רבים מדווחים בשבועות האחרונים על חוסר שביעות רצון מהקרונות החדשים, כאשר עיקר התלונות מופנות להיעדר השולחנות שהיו בקרונות הקודמים ואיפשרו עבודה עם מחשב נייד. תלונות נוספות מתייחסות לפער בין גובה הקרון לרציף, להיבטים עיצוביים נוספים ברכבת ולהיעדר של קליטה סלולרית או Wifi.
בימים האחרונים החלה המחאה של נוסעי הרכבת לצבור תאוצה וכמה נוסעים אף שיגרו מכתבים בנושא לשרת התחבורה מיכאלי. אחד הנוסעים ששלח מכתב לשרה הוא שימי, שכתב כי "הנדסת האנוש אינה גבוהה. אחת הבעיות העיקריות לטעמי הן העבודה עם מחשב ברכבת. בקרונות הישנים היה את השולחן שבין שני הנוסעים. כיום יש את השולחן המתקפל. הבעיה שהוא לא בזווית ובגובה המתאים לעבודה, מה שהופך את העבודה מול המחשב לבלתי אפשרית או לבעיות גב וצוואר במקרה הטוב".
גם אלון כתב לשרה: "העבודה בלפטופ הפכה מסורבלת בואכה בלתי אפשרית. זה קרה כי הורידו לנו את השולחנות שאפשר היה לעבוד עליהם, והשאירו להם זכר קלוש בדמות מקום לכוסות קפה, או שולחן סטייל כיסא מטוס. הזמן היקר, הנעים והמשמעותי שבו יכולנו לקרוא ולעבוד בנעימים בלפטופ נלקח מאיתנו, בגלל הנדסת אנוש באמת גרועה. אני משתף כאן חוויה של מאות אנשים. החדשות הטובות הן שבפעולה פשוטה, יצירתית ולא יקרה בכלל של הארכת השולחנות, אפשר לסדר את זה".
עוד תלונות של נוסעים נוספים הגיעו ל"כלכליסט". ענת כתבה כי המדפים החדשים מתאימים למחברת וכי קיימת צפיפות במושבים הזוגיים. גם מתי התלונן על נוחות הכיסאות וההצבה שלהם וגם על המדרגה ביציאה מהרכבת אל הרציף. רבות מהתלונות מתייחסות לכך שהקרונות נועדו לקו פרברי למרות שקו ירושלים-הרצליה הוא קו בינעירוני מובהק. מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", אמר לפני שלושה שבועות ל"כלכליסט" כי הקרונות של סימנס נועדו במקור לקווים פרבריים ולכן הם מעוצבים באופן שמאפשר כניסה ויציאה מהירה של נוסעים - "למה להזמין דבר כזה אם לא לקו פרברי?".
ראוי לציין שטענות הנוסעים על כך שעוד ניתן לשנות את עיצוב הקרונות אינן מנותקות מהמציאות. לפני כחודש התבטא מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר בנושא של הנגשת קרונות הרכבת הישנים לאופניים ואמר כי שינוי עיצוב הפנים של הקרונות אפשרי ונמצא על הפרק.
מלבד התלונות, חלק מהנוסעים גם "פרגן" לרכבת. שימי כתב כי "הדיוק בלוחות הזמנים ומהירות הנסיעה הם אחד היתרונות הבולטים בקו הזה". מתי כתב כי "יש הרבה יותר מקום ברביעיות מאשר בקרונות האדומים. הרבה יותר נוח לשבת מול מישהו ומסכי המידע ברורים יותר".
רכבת ישראל: נבצע התאמות במשלוחים הבאים
הקרונות החדשים הם מדגם DDEMU של חברת סימנס מסדרת Desiro של החברה הם למעשה קרונועים - קרונות בעלי יחידות הנעה חשמליות עצמיות הנמצאות על גג הקרון, וזאת בניגוד לרכבות שמצריכות קטר שיגרור אותם. הקרונועים שנכנסים לשירות רכבת ישראל הם דו-קומתיים ומגיעים במערך של ארבעה או שישה קרונות. הקרונות בקצה הרכבת הם חד-קומתיים, ולהם גם יש נגישות לאנשים עם מוגבלות ותאי שירותים מונגשים רחבים יותר משהיו בקרונות הקודמים. קרונות ה-DDEMU הוזמנו על ידי הרכבת כבר בשנת 2016 במסגרת מכרז שהיקפו כמעט ארבעה מיליארד שקל.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הקרונועים החשמליים החדשים הוזמנו על פי התקנים האירופאיים המתקדמים ביותר בהיבטי שירות, בטיחות, איכות סביבה ונגישות והם נכנסים בהדרגה לשירות בקווים שעוברים הסבה לחשמל.
בקרונות החדשים קיימים מושבים הכוללים שולחנות מתקפלים, כמו במטוסים, עליהם ניתן להניח לפטופ או כל דבר אחר. בשל צורכי התפעול והשירות של הרכבת בעשור הנוכחי ובעשורים הקרובים, הכוללים הסעת המונים לטווחים קצרים ובינוניים, בזמן נסיעה קצר יחסית ביחס לרכבות כבדות בעולם, הוחלט לתת דגש על מרווח פנים ונוחות הן בתוך הקרון והן במבואת הכניסה לצורך ירידה ועלייה מהירה.
יש לזכור כי מדובר על רכבות שישרתו בעשורים הקרובים את נוסעי הרכבת, זוהי מנת האספקה הראשונה, מתוך 60 רכבות שכבר הוזמנו. בתקופת ההפעלה הראשונית אנו לומדים את ההתייחסויות מתוך כוונה לבצע התאמות ולתת מענה לסוגיות העולות מן השטח באספקות הבאות".