סגור
מפגינים ב בית ליד
מתפרעים בבית ליד (צילום: Oren Ziv / AFP)

דעה
זה לא רק מאבק על שלטון החוק, זו הדרך לשלטון כנופיות הלינץ׳

מי שחשב שההפיכה המשטרית נבלמה ב-7 באוקטובר טעה. הטבח לא הסיר את הקללה, אלא עיבה את המוטיבציה של מחולליה. הפעם, הפצ״רית מחליפה את היועמ״שית כיעד לאיומים, גידופים ואבטחה מוגברת

הסיפור של חקירת החשודים בהתעללות מינית קשה הוא שלב נוסף - עליית מדרגה - במלחמת האזרחים שהיא שגם מלחמת תרבות על דמותה ואופייה של מדינת ישראל. במדרגה עליה עלינו, יש כבר עימות גלוי בין הצבא למשטרה, בין חברי כנסת לשלטון החוק. כמובן שגם המדרגה הזו משתלבת היטב עם הקרע המתהווה בין דמוקרטיה ליהדות – היהדות שמולכת בנו באמצעות בן גביר וסמוטריץ׳. יהדות של נקמה, עליונות, אלימות, והתפשטות. יהדות שזנחה את מוסר הנביאים של צדק וחמלה. ההתאכזרות למצוקת החטופים כמו ההתנגדות לחקירת ההתעללות לכאורה באים מאותו המקום – הנוקשות והגאווה הלאומית-הלכתית שלא מתפשרת על ענישת בני העוולה שפגעו בנו. אם לניצחון המוחלט תידרש הקרבת החטופים או התעללות בחוטפים – עם הנצח נכון לשלם כל מחיר. השר בן גביר מבין שלהחמרת תנאי הכליאה של המחבלים יכול להיות מחיר של פגיעה בחטופים שלנו, אבל מה אכפת לו.
ולמדרון הזה מתרסקת המדינה. הנימוק החזק ביותר למצות את החקירה הוא הסכנות הצפויות מהאג, מהמשפט הבינלאומי, ולא התיעוב והזעזוע המוסריים המתחייבים ממעשה ההתעללות הנפשעת הלכאורה. אלאור אזריה על סטרואידים. גם זהו שלב בהידרדרות אל התהום. חקירת חשד לאונס אנאלי בעד או נגד? הפגנת חברי כנסת, המסר של בכיר פרשני השלטון שמה שחשוב באמת זה לא להיתפס – כל אלה מבטאים היטב את הכיוון אליו אנחנו צועדים, ליתר דיוק נופלים – למדרגה האנושית השפלה והירודה ביותר. זה כבר לא רק המאבק על שלטון החוק, זו הדרך לשלטון כנופיות הלינץ׳ הגזעניות. הלינץ׳ הוא לגיטימי ואפילו מבורך בתנאי שלא נתפסים.
מי שחשב שההפיכה המשטרית נבלמה ב-7 באוקטובר המקולל טעה. הטבח לא הסיר את הקללה, אלא עיבה את המוטיבציה של מחולליה. הפעם, הפצ״רית מחליפה את היועמ״שית כיעד לאיומים, גידופים ואבטחה מוגברת. שר המשפטים יריב לוין הביע זעזוע מהתמונות הקשות של מעצר החשודים בהתעללות ובשולי תגובתו הוא פונה לעמיתיו המחוקקים: ״רבים רבים משמיעים היום את הדרישה לשינוי המצב מן היסוד. הגיע הזמן שהזעקה הציבורית המוצדקת (נגד חקירת האונס?? – מ״ג) תמצא אוזן קשבת אצל חברי הכנסת שנמנעו בעבר מלתמוך בביצוע השינויים הנדרשים״. לקרוא ולא להאמין. שר המשפטים מנסה אתמול להצדיק את הרפורמה שלו בהחלטה לחקור חשדות להתעללות מינית קשה. לא האקטיביזם הבג״צי, חקירת אונס אנאלי – על זה הוא רוצה לכונן מחדש את ההפיכה שלו. במחשבה שנייה – זו הדרך הראוייה להפיכה המשטרית הנתעבת שלו – לתלות אותה על חקירת אונס אנאלי.