סגור

הלייזר הוא Game Changer בלחימה האזורית

הטכנולוגיה הביטחונית של ישראל מתקדמת בצעדי ענק לעידן חדש, שבו מערכות לייזר כמו "מגן אור" עומדות במרכז. רכישת מערכת הלייזר, שעלותה כ-2 מיליארד שקלים, כפי שפורסם ע"י משרד הביטחון, לא רק מייצגת קפיצה משמעותית בהגנה הלאומית אלא גם משקפת את הכיוון העתידי שבו ישראל שואפת למצב את עצמה כמובילה עולמית בטכנולוגיות ביטחוניות.
מערכות הלייזר והטמעתן במערך ההגנה של ישראל הן מהלך מכריע שישנה את מאזן הכוחות, יפחית את העלויות לטווח הארוך ויחזק את יכולות ההרתעה של המדינה בעידן חדש של לחימה אזורית.
תחילת עידן הלייזר מציבה את ישראל בחזית החדשנות הביטחונית. מדובר במערכת המתקדמת מסוגה בעולם, המיועדת ליירוט איומים אוויריים מגוונים, ביניהם רקטות, פצמ"רים, כטב"מים וטילי שיוט. המערכת מהווה נדבך חשוב במערך ההגנה הישראלי ומציעה מענה משלים ל"כיפת ברזל". בעוד שמערכות יירוט סטנדרטיות יקרות בהרבה בשל עלות הטילים, טכנולוגיית הלייזר מציעה פתרון זול ויעיל ליירוט איומים רבים, מה שיכול להוזיל את עלויות ההגנה משמעותית. לטכנולוגיה זו יתרונות כלכליים עצומים – עלות יירוט בודד באמצעות לייזר נמוכה במידה ניכרת בהשוואה לטילים מיירטים. כך, ישראל מסוגלת לשפר את התועלת מול עלויות, תוך שמירה על יעילות מקסימלית של מערכות ההגנה.
המבט הכלכלי על רכישת "מגן אור" מראה שמדובר בהשקעה חד-פעמית משמעותית, אך הכדאיות שלה לטווח הארוך ברורה. במקום תלות במערכות יקרות ומגבילות, מערכות הלייזר מאפשרות צמצום בהוצאות על תחמושת ותחזוקה, דבר שהופך את המהלך הזה לחיסכון כלכלי. היכולת לספק הגנה מתמשכת ובלתי מתכלה מרחיבה את אפשרויות ההגנה הישראליות ומקלה על הלחץ הכלכלי המתלווה לתפעול מערך יירוט מתקדם. יתרון זה חשוב במיוחד לאור אתגרי התקציב הניצבים בפני משרד הביטחון, כאשר כל חסכון מאפשר להפנות תקציבים נוספים לצרכים נוספים ולפיתוח נוסף של יכולות.
בראייה אסטרטגית, הכניסה לעידן הלייזר מעבירה מסר חד וברור לשחקנים האזוריים: ישראל לא מתכוונת לעצור, והיא ממשיכה להוביל טכנולוגית ולחזק את עוצמת ההרתעה שלה. מערכות מתקדמות כמו "מגן אור" לא רק מאפשרות לה להתמודד עם איומים מגוונים אלא גם מהוות תזכורת לכוחות האזוריים שמאזן הכוחות משתנה, וישראל מוכנה עם יכולות מתקדמות ומדויקות. בעידן שבו המזרח התיכון עומד בפני אתגרי ביטחון הולכים ומתרבים, מערכות חדשניות כאלו מעניקות יתרון משמעותי בשדה הקרב ומאפשרות לישראל להגן על עצמה באופן אופטימלי.
עם זאת, כמו כל מערכת מתקדמת, גם לטכנולוגיות הלייזר ישנן מגבלות מבצעיות – בעיקר בימים שבהם תנאי מזג האוויר אינם אופטימליים, כמו ערפל או עננים כבדים. לכן, ישנה חשיבות להמשיך ולפתח פתרונות שישפרו את יכולות הלייזר בתנאים מגבילים, ואף לשלב את המערכת עם פתרונות יירוט אחרים. יכולת ההתמודדות עם מספר מטרות במקביל גם היא נדרשת, שכן המערכת פועלת בתצורת יירוט בטור. אך בכל זאת, בהינתן הטכנולוגיה הקיימת, מדובר במערכת יעילה שתספק מענה מצוין במצבי לחימה נפוצים, וכך תקל על מערכות היירוט האחרות ותפנה אותן לאיומים מורכבים יותר.
1 צפייה בגלריה
מתן רבין מנכ"ל סולרום
מתן רבין מנכ"ל סולרום
מתן רבין
(צילום: יהונתן קולט)
ישראל מוכיחה שוב את היכולות שלה כמובילה עולמית בטכנולוגיות ביטחוניות, והשותפויות בין משרד הביטחון, חברות ענק כמו רפאל ואלביט וסטארט-אפים טכנולוגיים מייצרות פריצות דרך משמעותיות בשדה הקרב. פיתוח הלייזר ופרויקט "מגן אור" משמשים דוגמה לשיתוף פעולה מבוסס חדשנות, שבו משלבים ידע ותשתיות קיימות כדי ליצור פתרונות פורצי דרך. שיתופי פעולה אלה מחזקים את ישראל גם מבחינה תעסוקתית, כלכלית וטכנולוגית, תוך יצירת תשתית לייצוא טכנולוגיות אלו למדינות נוספות. פוטנציאל הייצוא מרשים, שכן טכנולוגיות הלייזר שנבחנות ומשתלבות בישראל עשויות להיתפס כפתרון מבוקש בשוק הביטחוני העולמי.
אני מאמין שההשקעה במערכות לייזר כמו "מגן אור" היא חיונית להבטחת עתידה הביטחוני והכלכלי של ישראל. מדובר במהלך אסטרטגי שיביא לחיסכון כלכלי, יאפשר שדרוג יכולות מבצעיות, ויהפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום ההגנה בטכנולוגיות לייזר. בעידן שבו שדה הקרב האזורי מציב אתגרים רבים, למערכות הלייזר יש פוטנציאל לשנות את מאזן הכוחות ולחזק את עמידתה של ישראל בפני כל איום עתידי.
מתן רבין הוא מנכ"ל סולרום
גילוי נאות: סולרום היא ספק של ציוד אלקטרוני לתעשיות הביטחוניות בישראל