סגור
ח"כ צבי סוכות עוצמה יהודית בפריצה ל בסיס שדה תימן
ח"כ צבי סוכות בפריצה לבסיס שדה תימן. ניסיון החלשה של צה"ל (צילום: אילנה קוריאל )

פרשנות
חיסולים חריגים בעיצומו של הכאוס שמוביל הימין הקיצוני

 בימים שבהם צה"ל היה שקוע בתכנון חיסול מספר 2 של חיזבאללה ובהיערכותו לתגובה החריגה והעוצמתית שבה מאיים ארגון הטרור השיעי, נאלץ הצבא להפנות את תשומת ליבו לפריצת פעילי ימין קיצוני משולהבים לבסיסים בשדה תימן ובית ליד. הזירה הנוספת הזו גם לא תסייע להיערך לתגובה האיראנית שעלולה להגיע 

בכאוס של יום שני בערב, כשאספסוף מוסת בידי חברי כנסת מהימין הקיצוני הבקיע את שערי בסיס בית הדין הצבאי בבית ליד כדי להגן כביכול על חיילי מילואים החשודים כי התעללו מינית במחבל, הרמטכ"ל הרצי הלוי נאלץ לקטוע דיונים רגישים הקשורים להתלקחות בלחימה עם חיזבאללה בצפון.
בשעות שהימין הקיצוני ניסה לקעקע את שלטון החוק בישראל, תוך הסתה פרועה כלפי הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר ירושלמי כי הורתה למצ"ח לחקור את החשד להתעללות במחבל, בצה"ל המתינו בדריכות להזדמנות מבצעית לחיסולו של מספר 2 בחיזבאללה וראש המערך האסטרטגי שלו, פואד שוכור. עד שנוצרה כזאת, שלשום בערב, הם דנו באריכות בתרחישי תגובה אפשריים של חיזבאללה ועל המענה ההגנתי שיעמיד מולם צה"ל.
ניתן להתרשם כי צמרת המשטרה יישרה קו עם השר לביטחון לאומי ופעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר, כי אחרת אין הסבר לאדישות שגילתה אל מול ההשתוללות חסרת התקדים. הצבא, ששקוע עד צוואר במלחמה בשבע זירות מאז אוקטובר, נאלץ להקפיץ כוחות מגזרת עזה כדי להגן על הבסיס בשרון מפני הפורעים היהודים שצבאו על שעריו ובהמשך פרצו לתוכו. פריצת פעילי ימין קיצוני משולהבים לבסיסים בשדה תימן ובית ליד, נעשתה בניצוחם ובתמיכתם של חברי כנסת ושרים מהקואליציה כמו צבי סוכות, אלמוג כהן, טלי גוטליב ועמיחי אליהו, ובעידודו של ערוץ טלוויזיה שתכליתו להיות שופרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אל מול אובדן השליטה וניסיון ההחלשה של צה"ל נתניהו נאלם, ורק זמן רב לאחר מכן שחרר תגובה רפה וסתמית, כמו כדי לצאת ידי חובה. בשם מפעלו המרכזי, הישרדותו הפוליטית, מר ביטחון לא עצר את אלה שהפכו את משטרת ישראל לארגון של בובות בדרכם להרוס גם את צה"ל.
האימה הזאת ממחישה את הכאוטיות והרעילות של סביבת קבלת ההחלטות המבצעיות החשובות ביותר, בימים שבהם צה"ל היה שקוע בתכנון חיסול מספר 2 של חיזבאללה ובהיערכותו לתגובה החריגה והעוצמתית שבה מאיים ארגון הטרור השיעי. וכל אלה, מבלי לדבר על חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס בלב טהרן, שעות אחדות לאחר מכן באמצעות טיל מדויק ששוגר אל חדרו במתקן הארחה של משמרות המהפכה. ישראל הרשמית שותקת ביחס לחיסול בטהרן ולמרות זאת, האיראנים מתקשים להאמין שמי שעומד מאחוריו הוא צבא צ'כיה.

לעמיחי אליהו חוקים משלו

כשמנהיגי איראן מאיימים בתגובה חסרת תקדים נגד ישראל, לצידם גם שחקנים נוספים בציר ההתנגדות כמו החות'ים בתימן, חלק מהפורעים בימין הקיצוני שלקחו חלק פעיל בפריצה לשדה תימן התעלמו מהעמימות הישראלית המכוונת וחגגו את ההישג שבחיסולו של הנייה. אחד מהם הוא השר למורשת עמיחי אליהו. ספק אם ראש הממשלה קרא אותו לסדר, איים עליו בפיטורים, למרות שהיו לו לפחות שתי סיבות טובות לעשות זאת, בתוך יומיים.
סגירת המרחב האווירי בקו של חדרה וצפונה מאתמול בבוקר, לצד שיבושי GPS נרחבים, הם חלק מההיערכות הישראלית לתגובה שחיזבאללה הבטיח על חיסול שוכור. בתוך כך, איראן עלולה לממש את איומיה על חיסולו של הנייה בשטחה וזאת, תוך תקיפה ישירה של ישראל כפי שעשתה בליל 13 באפריל כששיגרה לעברה מאות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מי נפץ. כשמשימת ההגנה של צה"ל על גבולותיה היבשתיים, הימיים והאוויריים של ישראל כה נחוצה, מורכבת וסבוכה, ועוד בעיצומה של מלחמת התשה בעזה שאותה נתניהו מסרב לסיים מסיבות אישיות ופוליטיות, הדבר האחרון שהוא צריך זה להגן גם על בסיסיו שבלב המדינה מפני יהודים ולהתמודד עם התנכרות מצד משטרת ישראל בשעות שבהן הוא מאוד זקוק לה. אם אלה הם נתוני הפתיחה של ישראל ערב מלחמה אזורית כוללת, מצבנו רע למדי.

יכולות מודיעיניות ומבצעיות יוצאות דופן

למרות ההתפרקות הכללית ומחוזות הכאוס שאליהם הימין הקיצוני מדרדר את ישראל בשעותיה הקשות ביותר מאז הקמתה תוך החלשת צה"ל, התקיפה בביירות מייצגת יכולות מודיעיניות ומבצעיות יוצאות דופן. לאותם שבחים ראויים גם אותם גורמים עלומים, לכאורה ישראליים, שהניעו אתמול לפנות בוקר את חיסול הנייה בלב טהרן. הצלחה בפעולות כאלה מבטאת השקעה עצומה של שנים בטיפוח מודיעין, ביכולות מבצעיות ובאמצעי לחימה "בוטיקיים" שאולי ביום הימים עוד ידובר בהם. ביום ה־300 למלחמה הבלתי נגמרת בחמאס, אפשר רק לדמיין כיצד 7 באוקטובר היה נראה לו עזה היתה מקבלת במשך שנים את אותם משאבים וקשב שקיבלו חיזבאללה ואיראן. אלא שבאותן השנים עזה קיבלה בעיקר מזוודות של מיליוני דולרים מקטאר, ועצימת עיניים מצד מר ביטחון.