סגור

למרות התנגדות ראש העיר: אור ירוק להעברת פעילות התעופה האזרחית מהרצליה לחיפה

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה להפקדה את התוכנית לפיתוח שדה התעופה הקיים בחיפה; ראש העיר, עינת קליש רותם, התנגדה בטענה שהתוכנית תפגע באפשרות להקים שדה בינלאומי בעיר: "זה בלתי נתפס, אני לא מצליחה להבין מה אתם עושים"

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה אתמול להפקדה (פרסום להערות והשגות) את התוכנית לפיתוח שדה התעופה הקיים בחיפה, שתאפשר להעביר אליו את פעילות התעופה האזרחית מהרצליה.

מי שהתנגדה באופן גורף לאישור התוכנית היא ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, בטענה שהיא תפגע באפשרות עתידית להקים שדה תעופה בינלאומי בעיר. עם זאת, גורמים בות"ל ובאוצר דוחים את הטענות ואומרים שאין קשר בין הדברים. זו הפעם השנייה בחודש האחרון שהות"ל קובעת עובדות בשטח בניגוד לעמדת עיריית חיפה, וזאת לאחר שהוועדה אישרה תוכנית שלפיה הכפלת מסילות הרכבת בחיפה תבוצע רק לאחר חשמול המסילות בעיר.
העברת הפעילות מהרצליה אמורה להתרחש בסוף 2024, והשדה עצמו אמור להתפנות ברבעון הראשון של 2025.
שדה התעופה בהרצליה משמש כיום את התעופה האזרחית בישראל, תחום פעילות מצומצם, אך כזה שמשרד התחבורה ורשות שדות התעופה (רש"ת) מגדירים כהכרחי. ב-2020 היו בו כ־130 המראות ונחיתות ביום בממוצע, ובסה"כ כ־46 אלף בשנה. הסיבה המרכזית לרצון של המדינה לפנות את השדה בהרצליה היא נדל"נית; לפי רשות המקרקעין, פינוי השדה יאפשר בנייה של כ-12 אלף יחידות דיור.
בדיון אמרה קליש רותם כי התוכנית "הורגת" את שדה התעופה הבינלאומי: "זה בלתי נתפס. אני לא מצליחה להבין מה אתם עושים, אני לא מצליחה להבין מה אתם חושבים". היא הוסיפה: "זה מביך, הרגתם שדה. זה משהו סדרתי, הרג סדרתי של שדות תעופה, אבל מגינים על ציפורים וחורשות אקליפטוסים. לא שמעתי על דבר כזה בחיים שלי, אני חושבת שאתם צריכים לדחות כל החלטה בדיון הזה".

2 צפייה בגלריה
שדה התעופה ב הרצליה
שדה התעופה ב הרצליה
שדה התעופה בהרצליה
(עמית שעל)

גורמים בות"ל אמרו לכלכליסט כי "זה ממש לא נכון. התוכנית הזו תקודם בשלבים וכדי לא לפגוע בהחלטת הממשלה. מה שקודם עכשיו לא אמור בשום צורה להשפיע על האפשרות לשנות את התוכנית הזו אם מדיניות הממשלה תשתנה בהקשר הזה". גם באוצר אומרים כי אין קשר בין אישור התוכנית הנוכחית לבין אפשרות עתידית להקים שדה תעופה בינלאומי בחיפה.
העברת פעילות התעופה האזרחית עשויה להשפיע גם על קידום שדה התעופה האזרחי בחדרה, במידה שהפתרון הזמני בחיפה ייהפך לקבוע. נכון לעכשיו, התוכנית לקידום השדה בחדרה לא הופקדה ולא נקבע דיון נוסף בות"ל בנושא. הדיונים הוקפאו בעקבות החלטת שרת התחבורה, מרב מיכאלי, לבטל את הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל. במסגרת אותה החלטה נקבע כי תוקם ועדה בין-משרדית לבחינת חלופות נוספות להקמת שדה תעופה בינלאומי. מי שמוביל אותה הוא עילם שגיא, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה ואל"מ במיל' בחיל האוויר.

2 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה
(גיל נחושתן)

בתחילת החודש פורסם כ"כלכליסט" כי גורמים בות"ל אמרו כי הם לא מקדמים את התוכנית כי הם מחכים לראות מה יוחלט בדיוני הוועדה הבין-משרדית, וזאת מתוך ההנחה שהקמת שדה תעופה בינלאומי תשפיע גם על הקמת שדה התעופה האזרחי – וגם כיום זו התפיסה בוות"ל. גורמים במשרד התחבורה אמרו היום ל"כלכליסט" כי אישור העברת פעילות התעופה האזרחית לחיפה באופן זמני יאפשר לדון בתוכנית לשדה התעופה האזרחי בחדרה באופן נינוח וללא לחץ.
מהועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "העברת התוכנית להערות והשגות היא חלק מפיתוח התשתיות בחיפה. בין היתר התוכנית מאריכה את מסלול ההמראה ונותנת פתרון ביניים לתעופה האזרחית הקיימת. יובהר, כי התכנית מקודמת תוך מתן תשומת לב לעבודת הצוות הבין-משרדי שהקימה הממשלה בנושא התעופה האזרחית, בשלביות שתבטיח את חיבורה עם מסקנות הצוות, ככל שאלה היו רלוונטיות אליה".
בעיריית חיפה בחרו לא להגיב לכתבה.
תגובת יו"ר אגודת התעופה הכללית עו''ד נתי פרץ: "לא ניתן לשלב קורקינטים חשמליים בכביש איילון, לכן לא ניתן יהיה לשלב את התעופה הבינונית ובתי הספר לטיסה בשדה התעופה חיפה כשדה בין לאומי, מה שהיו בעבר יוזמות עסקיות שכאלה, ואלו נכשלו ופשטו רגל. החלטה להעתיק את פעילות הרצליה לשדה חיפה הינה בניגוד לדעת הגורמים המקצועיים ולעמדת המדינה אשר הוגשה לאחרונה לבית משפט העליון, הן חסרות אחריות ונעדרות הבנה בסיסית בתעופה וכמובן שהן בניגוד להחלטות ממשלה קודמות, אשר אימצו את דו"ח הרצל בודניגר (מפקד חיל-האוויר לשעבר) שם נקבע, כי כל שדה יועתק למרחק סביר ממנו ושחיפה אינו מתאים משום המרחק ממרכז הארץ, נבחנו במשך שנים רבות, מעל ל40 חלופות, חדרה נבחר - חיפה נפסל. אם יקרה הדבר, אזיי האחריות המלאה לחיסול התעופה בישראל תרבוץ על כתפיהם של משרדי הממשלה האחראיים (תחבורה, אוצר, שיכון), כל חודש מבטלים שדה תעופה אחר שתוכנן שנים רבות. ההחלטות לבטל הקמה ותכנון שדות נובעות מחוסר אומץ ופחד מביקורת ציבורית, שר שלא מסוגל לקיים את תפקידי משרדו שיפנה את מקומו ויתפטר".