אחרי ששתי טיסות בוטלו: הושגו הבנות בין הנהלת ארקיע לעובדים
אחרי ששתי טיסות בוטלו: הושגו הבנות בין הנהלת ארקיע לעובדים
ברקע מאבק ממושך נגד מיזוג ארקיע ואל על, תשעה טייסים הודיעו הבוקר על מחלה פתאומית בו זמנית. העיצומים הלא-רשמיים הגיעו בעקבות הודעת ארקיע על העלאת שכר כל עובדי החברה ב-2%, מלבדם. בארקיע טוענים שהחברה בהליכי הבראה וכי הטייסים "מחקים את טייסי אל על" ומפרים הסכם קיבוצי שנחתם לפני 4 חודשים
לאחר העיצומים הלא-רשמיים של טייסי ארקיע הבוקר (ב'), ההסתדרות הודיעה לפני זמן קצר כי המשבר בין ההנהלה לעובדים הסתיים.
חברת התעופה הישראלית ארקיע הודיעה מוקדם יותר היום כי טייסי החברה פתחו ב"שביתה פראית" שמתבטאת בכך שתשעה טייסים הודיעו על מחלה פתאומית בו זמנית. בעקבות העיצומים הלא-רשמיים, החברה נאלצה לבטל הבוקר שתי טיסות לרודוס.
בהסתדרות טוענים כי "בשעות האחרונות ניהלו הצדדים משא ומתן בהובלת יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. הצדדים הגיעו להבנות, כל טיסות ארקיע יגיעו ליעדן והעבודה ממשיכה כסדרה".
טייסי חברת ארקיע מאוגדים תחת תאגיד תות (תעופה ותיירות) ומחזיקים ב-30% מהחברה. יו"ר דירקטוריון תות הוא החשכ"ל לשעבר פרופ' ירון זליכה, העומד בראש המפלגה הכלכלית ומתמודד בבחירות הכלליות.
עיצומי הטייסים התרחשו לאחר ששאר עובדי החברה קיבלו בימים האחרונים מכתבים המודיעים להם כי שכרם יעלה ב-2% בעקבות צעדי ההתייעלות של החברה ואילו שכרם לא יעלה. בארקיע טענו כי הטייסים "מחקים את התנהלות טייסי אל על", ומפרים הסכם קיבוצי שנחתם לפני כארבעה חודשים בלבד - בחודש אפריל האחרון. כמו כן, טענו שם כי החברה נמצאת בתוכנית הבראה והטייסים שהם בעלי החברה מודעים לכך, וכי שלושת החודשים הטובים והרווחיים לא מכסים על תקופת הקורונה.
עוד טענו בחברה כי הטייסים דורשים תוספות שכר ומבקשים להשוות את התנאים שלהם לטייסים בחברות התעופה האחרות – וזאת למרות שלאורך שנים שכר הטייסים בארקיע היה נמוך יותר. הטייסים מבקשים לקיים הסכם שדנו עליו עם הנהלת החברה ב-2019, במסגרת ההסכם אמרו שלא יעלו דרישה של השוואת שכר לטייסים בחברות המתחרות במשך שבע שנים ונקבע כי שיחות נוספות על התנאים ייעשו אחרי חודש אוקטובר. בחברה טענו כי דרישות הטייסים עולות מיליוני דולרים ושהבנקים המלווים את תוכנית ההבראה מתנגדים למהלך.
טייסי ארקיע מנהלים מאבק ארוך ומתמשך נגד בעלי החברה, האחים נקש ונגד יו"ר ומנכ"ל החברה גדי טפר, ונגד הניסיון של של בעלי החברה לבצע מיזוג עם חברת אל על. בחברה מאשימים כי המאבק נועד להראות לנקשים את הדרך החוצה, ומאיימים כי עיצומי הטייסים עלולים להוביל אף לסגירת פעילות החברה.
מחברת ארקיע נמסר: "למרות קיומו של הסכם הבראה בתוקף ל-7 שנים הכולל התחייבות לשקט תעשייתי והימנעות מכל שביתה ועיצומים ועוד בטרם יבשה הדיו על מזכר הבנות שנחתם לאחרונה בחודש אפריל 2022 שבמסגרתו באה החברה לקראת הטייסים והחזירה את שכרם כמעט לתקופת טרום קורונה, פתחו הבוקר טייסי החברה בשביתה פראית בשיא עונת התיירות. אנו קוראים להסתדרות להפעיל את מרותה על ועד הטייסים ולהפסיק מיידית את העיצומים. אנחנו מתנצלים בפני הנוסעים ועושים את כל המאמצים על מנת לדאוג ללקוחותינו לטיסות חלופיות ולהגיע לחופשת הקיץ".
מוועד עובדי ארקיע נמסר כי "בתקופות הקורונה הסכימו הטייסים לפנים משורת הדין לעמוד בכונניות. עם החזרה לשגרה ובהתאם להודעת הוועד להנהלת החברה מבעוד מועד, מממשים הטייסים את זכותם החוזית שלא לעמוד בכוננויות עד שייחתם עימם הסכם טייסים כפי שנקבע מולם בחוזה. טייסי ארקיע ימשיכו לפעול במסירות למען החברה וציבור נוסעיה. יודגש כי אין בצעד זה משום צעד ארגוני ואין שום קשר למחלה של מי מהטייסים שכן אף אחד לא תיאם או הורה לטייסים לחלות נהפוך הוא, למעט הכוננויות שזו זכות חוזית ברורה מקפידים הטייסים לעבוד כרגיל".