סגור
יואב קיש שר החינוך
שר החינוך יואב קיש. ועד ראשי האוניברסיטאות מתנגד בחריפות למועמדות ספיר ודוכובני (צילום: אלכס קולומויסקי)

קיש מנסה להשתלט על המל"ג: מבקש למנות 4 חברים, בהם פרופ' גידי ספיר ממייסדי פורום קהלת

שר החינוך יביא מחר לאישור הממשלה מינוי 4 חברים למועצה להשכלה גבוהה ששלושה מהם מזוהים עם הימין וחלקם גם עם ההפיכה המשטרית. המועמדים הם פרופ' גידי ספיר, ממייסדי פורום קהלת שנחשב למקור הרעיוני של ההפיכה המשטרית; חבר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני כלכלי, פרופ' אהוד דוכובני; הפרופ' לביוטכנולוגיה מרסל מחלוף; וראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר. המהלך צפוי לאפשר לקיש למנות מקורבים לשני התפקידים הבכירים במל"ג

בצל המלחמה שר החינוך יואב קיש יביא מחר (א') לאישור הממשלה מינוי ארבעה חברים חדשים למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ששלושה שמהם מזוהים עם הימין וחלקם גם עם תמיכה בהפיכה המשטרית. המינויים צפויים לאפשר לקיש להביא לבחירת מקורבו פרופ' דודי שוורץ לסגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה (הסגן הוא היו"ר בפועל - ש"א), מהלך שבו נכשל קיש עד כה. עוד צפויים המינויים להקל על קיש למנות גורם המקורב אליו לתפקיד בעל הכוח הרב ביותר ביותר באקדמיה, יו"ר ות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה).
קיש שהוא יו"ר המל"ג יביא לאישור הממשלה מחר את מינויים של הפרופ' לפיסיקה אהוד דוכובני ממכון ויצמן, הפרופ' למשפטים גידי ספיר מאוניברסיטת בר אילן והפרופ' לביוטכנולוגיה מרסל מחלוף מהטכניון כ"חברים בעלי מעמד בשדה ההשכלה הגבוהה" ושל ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר המזוהה עם הליכוד, כנציגת ציבור. מחלוף מיועדת למלא את מקום חברת המל"ג פרופ' שלומית לבנברג מהטכניון כאשר תפרוש. היא המועמדת היחידה שנחשבת לבלתי מזוהה פוליטית.
חוק המועצה להשכלה גבוהה קובע ששני שליש מחברי המועצה יהיה "בעלי מעמד בשדה ההשכלה הגבוהה" וכי יו"ר המועצה שהוא שר החינוך יתייעץ עם המוסדות להשכלה גבוהה. על רקע זה הנוהל המקובל הוא שהשר בוחר מתוך רשימות מועמדים שמגיש לו ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ובמקרים חריגים ממנה מועמדים שאינם נכללים ברשימות לאחר התייעצות.
ור"ה מתנגד בחריפות למועמדות ספיר ודוכובני. פרופ' ספיר הוא ממייסדי פורום קהלת שנחשב למקור הרעיוני של ההפיכה המשטרית. כן הוזכר שמו כמועמד לנשיא בית המשפט העליון אם תשלוט עליו ממשלת ההפיכה. פרופ' דוכובני הוא מחותמי מכתב הפרופסורים התומכים ברפורמה המשפטית. הוא חבר בליכוד ובוועד המנהל של חוג הפרופסורים לחוסן מדיני כלכלי, עמותה של אנשי אקדמיה מהימין.
בעבר כשניסה קיש למנות את ספיר ודוכובני איים ור"ה בעתירה לבג"צ בשל אי קיום חובת ההתייעצות. ראשי האוניברסיטאות טענו במכתב לקיש "שהמועמדים מזוהים עם הימין הפוליטי והביעו לאחרונה תמיכה פומבית במהלכים אותם מקדמת הממשלה. ברור כי שיוכם הפוליטי היווה שיקול מכריע ופסול בהחלטתך. הוא יוצר חשש מהשתלטות פוליטית על המל"ג ומשכך לפגיעה בחופש האקדמי".
מדברי ההסבר להצעת ההחלטה עולה שקיש ניסה להתמודד עם טענה זו ונטען שהוא סיים את ההתייעצות. עוד נאמר בדברי ההסבר שהועדה לבדיקת מינויים הפועלת מכוח חוק החברות הממשלתיות דנה בבקשת שר החינוך למינוי מועמדים למועצה ומצאה כי "מתקיימים במועמדים תנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כחברים במועצה. הועדה החליטה ברוב קולות כי נראה שמהותית קוים הליך היוועצות לפי דרישת החוק. במסגרתו קיים השר חלק מהעצות שהוצעו לו, ויתר על מועמדים שראה אותם מתאימים וקיבל את העצה למנות (מועמדים) ממוסדות שאין להם ייצוג בהרכב הנוכחי של המועצה ונראה שהמועמדים שהציג עומדים בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה, לפיה שיקולים ענייניים הנחו אותו".
מחלוקת פרצה בוועדה לאישור מינויים. דעת הרוב בראשות מ"מ היו"ר השופטת בדימוס שולמית דותן שקבעה ש"לכאורה אין בהליך ההיוועצות שקיים השר פגם היורד לשורשו של ההליך". חוות דעת של המיעוט סברה ש"יש לדרוש מהשר הנמקה מפורטת ועניינית לסטייה שלו מנוהל ההתייעצות ולהחלטתו לבחור שני מועמדים שאינן מקובלים על ועד ראשי האוניברסיטאות". בעקבות החלטת הועדה לאישור מינויים קבעה היועצת המשפטית של משרד החינוך אילת מלקמן כי אין מניעה משפטית לקדם את המינויים.