בלעדיתחנת הכוח אשכול צפויה להימכר תמורת כ־10 מיליארד שקל
בלעדי
תחנת הכוח אשכול צפויה להימכר תמורת כ־10 מיליארד שקל
על פי הערכות ההצעה של קבוצות דליה אנרגיה ותעבורה גבוהה בעד 25% יותר מההצעה השנייה במכרז, מה שעשוי לסבך אותו ולעורר תהיות גם מצד הבנקים המממנים. הסכום המוצע גבוה בהרבה מזה שציפו לו בחברת חשמל
דליה אנרגיה, בבעלות קבוצת משק אנרגיה הציבורית, וקבוצת תעבורה הפרטית בדרך לזכות במכרז לתחנת הכוח אשכול. ל"כלכליסט" נודע כי הצעתן גבוהה משמעותית משתי ההצעות האחרות במכרז. והיא עומדת על כ־10 מיליארד שקל, וכנראה שאף יותר.
על פי הערכות בשוק ההון ההצעה של משק אנרגיה (80% מהעסקה) ותעבורה (20% מהעסקה) גבוהה בעד 25% מההצעה השנייה במכרז של חברת או.פי.סי. שבשליטת עידן עופר וקרן נוי המנוהלת בידי גלעד בושביץ', פיני כהן ורן שלח; ומזו של רפק אנרגיה של קרן ג'נריישן, שניגשה למכרז עם מבטח שמיר של מאיר שמיר וקבוצת אשטרום.
על פי הערכות משק אנרגיה הגישה הצעה חריגה בגובהה מהציפיות של חברת החשמל — שמקיימת את המכרז באמצעות חברת גורן בבעלות שמואל גוטרטלר — הצעת או.פי.סי עומדת על פי הערכות על כ־7 מיליארד שקל, בעוד שזו של רפק ושמיר נעה סביב 6־6.5 מיליארד שקל. בכל מקרה מדובר בסכומים גבוהים בהרבה מאלו שציפו להם בחברת החשמל ובשוק האנרגיה וההון.
ההצעות הוגשו ב־22 במאי ומעטפות המכרז טרם נפתחו. זו העסקה הגדולה ביותר במשק הצפויה ב־2023, ובולטת על רקע היובש בעסקאות גדולות — בשל משבר הריבית ואיומי ההפיכה המשטרית.
הליך המכירה צפוי להסתיים בחודשים הקרובים, כשהפער הגבוה שמסתמן בין ההצעה הראשונה לשנייה עשוי דווקא להפריע לדליה אנרגיה במימוש הזכיה: בינואר השנה ויתרה חברת האנרגיה סולגרין שבשליטת ג'נריישן קפיטל על שני מכרזים בהם זכתה בדרום הארץ בפערים של 16% ו־68% מהמקום השני בהתאמה. גם קרן אלומה מגדל וקרסו נסוגו ממכרז אגד אחרי פער של 15% בינם למקום השני. לעומת זאת במכרז נמל חיפה מימשה קבוצת אדאני ההודית את הזכייה במחיר של 4 מיליארד שקל למרות פער עצום מהמקום השני.
תחנת הכוח אשכול היא התחנה הרביעית שחברת החשמל מציעה למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל. שלוש תחנות כבר נמכרו, שתיים מהן, רמת חובב וחגית מזרח, נרכשו מחברת החשמל בידי חברת שיכון ובינוי ביחד עם חברת אדלטק. תחנת הכוח אלון תבור נרכשה בידי צ'יינה הארבור, רפק אנרגיה ומבטח שמיר.
אשכול נחשבת לגדולה ביותר, היא מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של 1,683 מגה־וואט. על רכישתה מתמודדות חמש קבוצות, כשלפני חודשיים ערקה קרן נוי משותפות עם שפיר הנדסה, על רקע חילוקי דעות מקצועיים, וחברה לאו.פי.סי. שיכון ובינוי לא הורשתה להשתתף במכרז לאור אחזקותיה בתחום האנרגיה.
המחיר החריג שמציעה דליה ידרוש ממנה מימון גבוה מהבנקים ומגופים מוסדיים. שאלת פער המחירי המשמעותי עשויה להעלות תהיות בבנקים לגבי היקף המימון שיתנו.
דליה אנרגיה — שתחנת הכוח דליה אנרגיה היא הנכס העקרי שלה — החליטה להתמודד בכל הכוח על המכרז, לאור העובדה שהיא עצמה מפיקה היום כ־900 מגה וואט, שמהווים 10% מתפוקת החשמל בארץ וזכייה במכרז תהפוך אותה לחברה עם היקף תפוקה של כ־2,500 מגה וואט לאחר הריסת התחנה הישנה במתחם והקמת תחנה חדשה נוספת במקומה.
החברה נהנית מבעלי מניות חזקים בראשות משקי הקיבוצים (משק אנרגיה הבורסאית), ג'ורג' חורש יבואן טויוטה, צבי ברק שמחזיק במספר נכסים גדולים בארץ, קרן התשתיות תש"י, איש העסקים דניאל חוסידמן, וקרן המורים והגננות — כל אלה יידרשו להזרים הון לדליה כדי לממן את הרכישה, ונראה שמשק אנרגיה תצא לגיוס הון עם פתיחת המעטפות ובמידה שהמכרז יאושר.
גם השותפה של דליה במכרז, תעבורה (ב־20% מההצעה), היא קבוצת ענק במשק המוחזקת בידי משפחית לבנת (60%), בנק לאומי והפניקס (20% כל אחת) ושוויה מוערך בין 3־4 מיליארד שקל. הקבוצה פעילה בתחום הובלת מכוניות, מייבאת משאיות דאף, ובעלת פעילות לוגיסטיקה ושילוח באמצעות חברת ממ"ן, בין השאר. החברה פעילה גם במזרח אירופה ביבוא כוניות ומשאיות. רשות החשמל כבר הודיעה שכספי המכירה ישמשו ל"הורדת מחיר החשמל לצרכן".