סגור
מימין אביחי בוארון ו חברי הכנסת יצחק זאב פינדרוס
חברי הכנסת אביחי בוארון ויצחק פינדרוס. לא מתמודדים עם בעלי הכוח (צילומים: אלכס קולומויסקי דוברות הכנסת)

במקום לטפל במחיר של ביטוחי הרכב, חברי הכנסת נהנים לחבוט ברגולטור

דיון בכנסת אתמול על עליית המחירים בענף ביטוחי הרכב חשף את צרות המחשבה של חברי הכנסת: הצעותיהם מסתכמות בפגיעה בסמכות הרגולטור, שעלולה לפגוע בתחרות בשוק - או פגיעה ברווחי חברות הביטוח, שתגרום להם לצאת מהשוק

אתמול התכנסה ועדת המשנה לפיקוח על נותני שירותים בתחום שוק ההון לדיון על העלייה במחיר ביטוחי הרכב. ועדת המשנה, שהקימה ועדת הכספים ביוני האחרון, נועדה להקדיש תשומת לב פרלמנטרית למה שכל הציבור מרגיש היטב בכיסו: העלייה החדה של עשרות אחוזים בשנתיים האחרונות במחיר ביטוחי הרכב, שמשמעותה היא תשלום נוסף של אלפי שקלים בשנה למשק בית.
הבעיה היא שבמקום ועדה עניינית ומעמיקה שמחפשת פתרונות לעיוותי שוק, הוועדה, בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), מתנהלת כמי שהתכנסה לערוך שימוע לרגולטור של חברות הביטוח - רשות שוק ההון.
ניכר כי כל עולם הפתרונות שחברי הכנסת מכירים מתמקד בהטלת מגבלות על רווחי חברות הביטוח ואיום בלקיחת סמכויות מהרגולטור שלהן, ובנוסחה שעל בסיסה רשות שוק ההון מאשרת העלאות מחירים. הגדיל לומר ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) שלאחר שרשות שוק ההון הסבירה שחברות ביטוח שיפסידו יצאו מהשוק, בדומה למה שקרה עם ביטוחי הסיעוד הפרטיים, תשובתו הייתה: "יש ועדת כספים ויש כנסת שימצאו פתרון בחוק". בחלק אחר של הדיון נזרקה לאוויר האמירה "נכריח את החברות למכור אותם".

השוק כבר מפוקח ותחרותי

שנתיים של הפסדים בענף ביטוחי הרכב אינן ממסכות שנים של רווחיות גבוהה מאוד. אך הדרך להוזלת מחירי הביטוח אינה עוברת רק דרך חברות הביטוח. שוק ביטוחי הרכב נחשב לענף הביטוחי התחרותי ביותר. פועלות בו 14 חברות, וכפי שנחשף בכלכליסט בשבוע שעבר, בקרוב יכנסו אליו שתי חברות נוספות. בנוסף, מדובר בשוק מפוקח, שבו החברות נדרשות לאשר מול רשות שוק ההון את המחיר המקסימלי שהן גובות.
עליית המחירים הגיעה לאחר מספר שנים שבהן הייתה דווקא מגמת ירידה במחירי הביטוח, זאת בשל עלייה בתחרות והכנסת שיפורים טכנולוגיים. כך לדוגמא, מחיר ביטוח חובה ירד ב־15% בין 2014–2019. ב־2022 ענף ביטוחי רכב מקיף הפסיד 1.5 מיליארד שקל, ובסך הכל הפסיד 1.44 מיליארד שקל ב־3 השנים האחרונות. ההפסד ב־2022 נגרם בשל ירידה בהיצע החלפים בעקבות משבר הקורונה, שלצד ייקור החלפים גם תרם לעלייה דרמטית בגניבות הרכבים, ולצד זאת עלייה שכיחות תאונות דרכים.
לפי רשות שוק ההון, בשנים 2020–2022 היקף תשלומי תביעות עבור גניבות רכבים עלה ב־220%, סך התשלומים עבור תאונות עלה ב־50%, וסך התשלומים ליישוב תביעות בביטוח מקיף עלה ב־56%.
בעקבות העלאות המחירים שהחלו ב־2022, הענף עבר לרווחיות זניחה יחסית ב־2023, אך את 2024 הוא כבר צפוי לסיים עם רווח גבוה של מאות מיליוני שקלים. על רקע החזרה לרווחיות, בחודשים האחרונים נבלמה מגמת עליית מחירי הביטוח.
לא יהיה זה נכון להגביר את הפיקוח בשוק ביטוחי הרכב המפוקח ממילא. דרושים פתרונות יותר מורכבים, וההתמקדות של הח"כים ברווחי החברות ובאופן הפיקוח של הרשות בעיקר מגלמת את עצלנותם וצרות מחשבתם. להיכנס ברגולטור: זו כל התורה על רגל אחת.
יש עיוותים רבים בשוק שהח"כים יכולים לטפל בהם, וכך לסייע בהוזלת מחירי הביטוח: למשל, הגברת התחרות בשוק חלקי החילוף הריכוזי, שבו יבואני ההרכב שולטים על הפצת רוב החלפים. צעד אפשרי נוסף הוא וידוא שמשרד התחבורה עומד בלוח הזמנים שהוסכם ויעדכן עד למרץ את האופן שבו נקבע מחיר החלפים שחברת הביטוח משלמת. כיום, שמאי שמבצע הערכת נזק לרכב שעבר תאונה מחויב להתייחס למחיר המחירון שקובע ספק החלפים, ולא למחיר ששילם המוסך. התוצאה היא עלויות תביעה מנופחות שמובילות לזינוק המחירים.
ניתן לבחון את הפיתוחים הטכנולוגיים בעולמות הביטוח והאם רשות שוק ההון וחברות הביטוח מאפשרות מגוון מספק של מוצרים באופן שיכול להוזיל למבוטחים זהירים את עלות הביטוח, או לדרוש מהשר לביטחון פנים לדווח על התקדמות המלחמה בגניבות רכבים, וכן לוודא שמתבצעת אכיפה ומוטלות סנקציות כלפי סוכני ביטוח שגובים "עמלות" על הפניה למוסכים או שמאים.

לא מתמודדים עם בעלי הכוח

היכן שנדרשת עבודה קשה או עימות עם גורמי כוח, קולם של הח"כים אינו נשמע. במושב הכנסת האחרון ועדת הכספים טרפדה רפורמה שרשות שוק ההון - הרגולטור שהרשות המחוקקת נהנית לחבוט בו - גיבשה במסגרת חוק ההסדרים האחרון. הרפורמה אמורה הייתה לטפל בעיוותים במערך התמריצים של סוכני הביטוח ולהגביר את התחרות בתחום הביטוח והחיסכון ארוך טווח.
אלא שלשכת סוכני הביטוח הצליחה לבלום את הרוב המוחלט של המהלכים. במסגרת פשרה הוסכם לקדם שני צעדים: ייעוץ פנסיוני דיגיטלי שכיום אסור בחוק, ומתן היתר לבנקים קטנים לשווק מוצרי ביטוח אלמנטרי. הצעדים אמורים היו לעלות לאישור בוועדת הכספים, אך מסיבות שאינן ברורות ומעלות חשד ללחץ פוליטי, הדבר לא קרה.
אם נדרשו עוד הוכחות לראייה הצרה של הח"כים, הן התקבלו בסיום הדיון, שבו חברי הוועדה ביקשו לדון בעליית מחירי ביטוח האופנועים. הח"כים התרעמו על כך שרבים מהנהגים מוותרים על רכישת הביטוח מפאת מחירו. נציגי רשות שוק ההון הסבירו שכבר במחירי הפוליסות הנוכחיים, חברות הביטוח ובעלי כלי רכב - שבגין ביטוחיהם התכנס הדיון - מסבסדים כשני שליש מעלות ביטוחי האופנוענים, אך הדברים נפלו על אוזניים ערלות. סביר שבקרוב נראה דיון על מחיר ביטוחי אופנועי הרכב, וגם שם, במקום פתרונות נצפה בעוד מופע נזיפה ברשות שוק ההון.