סגור
 חברת תעופה וויז Wizz
חברת תעופה וויז. 5,000 שקל לכל נוסע (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)

בלעדי
פיצוי לנוסעים: וויז אייר אנגליה תשלם חצי מיליון שקל לאחר ביטול טיסה

בית המשפט פסק לטובת 103 נוסעים שנותרו ללא מענה לאחר שטיסתם מלונדון לישראל נדחתה פעמיים ובסופו של דבר בוטלה - כי כל אחד מהם יקבל 5,000 שקל פיצוי לדוגמה

מחיר הביטול: חברת וויז אייר אנגליה (Wizz Air UK) תשלם לכל אחד מ-103 נוסעים שטיסתם בוטלה פיצוי בסך 5,000 שקל לנוסע ובסך הכל מעל לחצי מיליון שקל. מדובר בטיסה שתוכננה לצאת ב-9 במאי 2022 משדה התעופה גטוויק בלונדון בשעה 13:20 לישראל אך לאחר דחיית שעת יציאתה, פעמיים, היא בוטלה. מפסק הדין עולה כי בסמוך לשעת היציאה המתוכננת של הטיסה היא נדחתה פעמיים (בשעתיים בכל פעם) וזאת "בשל סיבות מבצעיות", כאשר בסביבות השעה 17:00 הודיעה מפעילת הטיסה לנוסעים כי הטיסה מבוטלת.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אייל אבידן
עו"ד אייל אבידן
עו"ד אייל אבידן
ביולי 2022 הגישו 103 נוסעים באמצעות עו"ד אייל אבידן תביעה ודרשו את הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק שירותי תעופה בסך של 2,120 שקל לתובע. את הפיצוי הזה כבר קיבלו התובעים לאחר עיכובים . פסק הדין הנוכחי דן בתביעת 103 הנוסעים לחייב את חברת התעופה לשלם להם גם פיצוי לדוגמה מאחר ולטענתם וויז אנגליה לא הציעה לתובעים כל חלופת טיסה במקום הטיסה שבוטלה ותחת זאת "הפקירו" (כלשון התובעים) אותם בנמל התעופה בלונדון ואילצו אותם למצוא את דרכם חזרה לישראל בכוחות עצמם וכן כי לא הוצעו לנוסעים שירותי מזון, הסעה ואירוח במלון בזמן המתנתם לטיסה. עוד טענו התובעים כי חברת התעופה שיקרה להם שפנו אליהם עת מסרו להם כי הם אינם זכאים לקבלת פיצוי נוכח כך שהטיסה בוטלה בנסיבות מיוחדות שאין בשליטת חברת התעופה.
מנגד נטען כי וויז אייר אנגליה קיימה את כל דרישות החוק וגם שילמה לתובעים את הפיצוי הסטטוטורי ואת החזר ההוצאות בגין נזקיהם הממוניים לאחר שהוגשה דרישת התובעים לעשות כן (טרם הגשת התביעה) וביחס לאחרים לאחר שהוגשה מטעמם התביעה לבית המשפט וכשהתבררה זהותם של כל אחד מהתובעים. עוד נטען כי וויז אייר אנגליה הגדילה לעשות ושילמה לתובעים גם את ההפרש שבין עלות כרטיסי הטיסה שבוטלו לכרטיסים יקרים יותר שנרכשו על ידי חלקם מחברות אחרות, על אף שהיא לא הייתה מחויבת לעשות כן על פי החוק וכי מסרה לכל התובעים הודעה מפורטת אודות הזכויות המגיעות להם מכח החוק.
כאמור ההליך הנוכחי עסק בשאלה האם יש להטיל על וויז אייר אנגליה חובה לתשלום פיצויים לדוגמה והשופט אלעד לנג מבית משפט השלום בבית שמש קבע היום (יום שלישי) שכן. "בענייננו, לאחר שבחנתי את טענות הצדדים אני רואה לנכון לקבוע כי התובעים הוכיחו, ולו במאזן הסתברויות, כי וויז אייר אנגליה לא יידעה אותם כנדרש אודות הזכויות המגיעות להם כתוצאה מביטול הטיסה, היא לא סיפקה לתובעים "שירותי סיוע" כנדרש ממנה (ברוב מוחלט של המקרים אף נמנעה מלהשיב לתובעים החזר של עלויות שירותי סיוע שהוצאו על ידם), היא לא נתנה לתובעים את אפשרות הבחירה בין קבלת החזר מלא של עלות כרטיס הטיסה לבין קבלת כרטיסים לטיסה חלופית - ולא הציעה לתובעים לקבל כרטיסים לטיסה חלופית, אלא הותירה אותם להסתדר בעצמם בשדה התעופה בלונדון, כל זאת ביודעין", קבע השופט והחליט להעמיד את שיעור הפיצוי לדוגמה בו תחויב חברת התעופה כלפי כל אחד מ-103 התובעים על סך של 5,000 שקל בתוספת ריבית והצמדה. כמו כן נקבע כי חברת התעופה תשלם שכ"ט עו"ד והוצאות בסך כ-80 אלף שקל. יש לציין כי התביעה במקורה הוגשה נגד וויז אייר אנגליה ווויז אייר הונגריה אולם התביעה נגד וויז אייר הונגריה נדחתה.