סגור
דואר ישראל
סניף דואר. קודם זוכים במכרזים, אחר כך בודקים (צילום: טל אזולאי)

בלעדי
רשות התחרות ומשרד התחבורה פתחו הליך בירור בנוגע לזכיית מילגם במכרז הדואר

מילגם היא שחקנית דומיננטית בשוק התשלומים בתחבורה ציבורית, ורכישת הדואר, שמפעיל את מערך הטעינה וההנפקה של כרטיסי רב־קו, עלול להקנות לה יתרון לא הוגן. משרד התחבורה: "בודקים את השירותים שנותן הדואר" 

רשות התחרות ומשרד התחבורה החלו בהליך לבדיקת עסקת הרכישה של דואר ישראל בידי חברת מילגם, הפועלת בשוק התחבורה הציבורית, כך נודע לכלכליסט.
ביוני זכתה שותפות שבה חברות מילגם, חברת הביטוח הפניקס ויבואנית המזון ליימן שליסל במכרז לרכישת דואר ישראל. מילגם היא בין היתר בעלת השליטה בפנגו, שמחזיקה במרבית השוק של תשלום לחניה ברחובות ובחניונים. במאי השנה סיכמה פנגו על רכישת גט (Gett), שמקנה לה אחיזה משמעותית גם בשוק המוניות. דרך פנגו מפעילה מילגם גם אפליקציה לתשלום על נסיעות בתחבורה ציבורית באמצעות סריקת קוד QR בעמדת התיקוף.
ב־2021 מילגם היתה אחת הזוכות במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך הטעינה וההנפקה של כרטיסי רב־קו. כפי שדיווח כלכליסט ביולי, פעילות זו מתנגשת עם רכישת דואר ישראל. מאז 2010 מפעיל בנק הדואר, במודל של פטור ממכרז, את מערכת הסליקה, השירות והניהול של מערך הרב־קו. מערכת זו מנהלת ומתעדת את הסליקה, הטעינות והתיקופים שנעשים באמצעות הכרטיסים ומאפשרת למשרד התחבורה לדעת איפה בוצעה טעינה ובאילו נסיעות תוקפו כרטיסים.
יישום המכרז מ־2021 היה אמור להביא גם להפסקת הפעילות של מערכת הסליקה של בנק הדואר והחלפתה במערכת של בנק התחבורה. אולם המכרז טרם יושם. השלמת רכישת הדואר בזמן שהמכרז של משרד התחבורה טרם מיושם תספק למילגם שליטה על מערכת שכוללת את כל נתוני השימוש ברב־קו. שליטה זו יכולה לייצר למילגם יתרון לא תחרותי ברגע שייכנסו הזכיינים החדשים לפעולה. השליטה בדואר יכולה לספק יתרון גם בשימוש שנעשה בקיוסקים כנקודות למסירת חבילות. העלייה בהיקף המסחר המקוון הביאה להגדלת השימוש בקיוסקים וחנויות שכונתיות כנקודות למסירת חבילות, בנוסף לסניפי הדואר.
סוגיות הגבלים עסקיים אלו נמצאות עכשיו בבדיקה של משרד התחבורה ורשות התחרות, שהחלו בהליך בירור בנושא מול מילגם וטופקארד. במסגרת הבירור, התבקשו זוכות אחרות במכרז להעביר למשרד התחבורה את עמדתן בסוגיה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עם קבלת הודעת רשות החברות על מיזוג חברת דואר ישראל עם חברת 'מהלש שירותי דואר שותפות מוגבלת' (השותפות שהקימו מילגם, הפיניקס וליימן שליסל לרכישת הדואר, ע"כ), החל משרדנו לבחון את כלל התהליכים, המכרזים והשירותים הניתנים למשרד על ידי חברת הדואר, ובין היתר פעילות המסלקה". ‏מרשות התחרות נמסר בתגובה: "הוגשו הודעות מיזוג וכל ההיבטים התחרותיים נבדקים".