בלעדיבעקבות חשיפת כלכליסט: אגד ושיכון ובינוי דורשות לבטל את מכרז הקו הכחול בירושלים
בלעדי
בעקבות חשיפת כלכליסט: אגד ושיכון ובינוי דורשות לבטל את מכרז הקו הכחול בירושלים
אגד ושיכון ובינוי טוענות כי ההצעה של דניה סיבוס ודן שזכתה במכרז "כבר לא קיימת במציאות". הסיבות: החלפתה הצפויה של ספקית הקרונות הפולנית Pesa שחווה קשיים כלכליים ועזיבתה של Comsa הספרדית שכבר פרשה מהקבוצה הזוכה. דניה סיבוס ודן קראו לפתוח את המכרז מחדש
אגד ושיכון ובינוי דורשות לבטל את המכרז של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. דרישה זו מגיעה בעקבות חשיפת "כלכליסט" על כך שהקבוצה הזוכה שמורכבת מדניה סיבוס ודן צפויה להחליף ספק קרונות מפני שחברת Pesa הפולנית מתקשה לעמוד בהתחייבויותיה עקב "קשיים כלכליים" שנוצרו בעקבות המצב הביטחוני הבעייתי בישראל.
במכתב ששלח אתמול עו"ד ד"ר גלעד וקסלמן ממשרד הרצוג פוקס נאמן המייצג את קבוצת "Jlines" המורכבת משיתוף הפעולה של אגד ושיכון ובינוי לעו"ד נועה מידן ממשרד ארנון, תדמור-לוי המייצגת את ועדת המכרזים, קבע וקסלמן כי "ההצעה הזוכה כבר לא קיימת במציאות". לפי וקסלמן, ההצעה המקורית שזכתה הייתה "נחותה ובעייתית" אך פרסומים בתקשורת חשפו בפני Jlines כי הקבוצה הזוכה לא תצליח לעמוד במחויבויותיה. בין השאר, מצוין הפרסום ב"כלכליסט" שבו נחשף כי דן ודניה סיבוס מחפשים מחליף לספק הקרונות Pesa הפולנית ופרסום של חדשות 12 על כך שחברת Comsa הספרדית עזבה את הקבוצה (ככל הנראה עקב לחצים פוליטיים).
עו"ד וקסלמן קבע כי "בפרויקט מסוג זה, ספק הקרונות מהווה את לב הפרויקט. מעבר לעובדה כי מדובר ברכיב עם משמעות גדולה מאוד לפרויקט המוערך בכ-30% מכלל ההצעה, לא מדובר ברכיב שאפשר להחליפו בפשטות באחר". לטענת וקסלמן, החלפת ספק הקרונות תשפיע על כל הרכיבים המתממשקים עם הרכבות ולכן ההחלפה משנה את כל ההצעה.
עוד הוא טען כי ההצעה הזוכה זכתה על בסיס השתתפותן של שתי חברות בינלאומיות (Pesa ו-Comsa), ובלעדיהן מדובר בהצעה שונה מהותית מההצעה המקורית שהוגשה וזכתה שכל מה שנותר ממנה זה "השם והלוגו". וקסלמן מסיים בדרישה לפתוח את ההליך המכרזי מחדש להצעות של הקבוצות שהתמודדו, או לחילופין לצאת למכרז חדש. כמו כן, הוא דרש מוועדת המכרזים שהזכיינות לא תעבור להצעה שדורגה במקום השני, שהייתה של שפיר וכאף שכבר יש להן זכיינות על הקו הירוק והאדום של הרכבת הקלה בירושלים.
בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי קבוצת Jtrain המוחזקת על ידי דניה סיבוס ודן תחבורה מחפשת מחליף לספק הקרונות הפולני Pesa. ל"כלכליסט" נודע כי ב-Jtrain בחנו אפשרות כי חברות רכבות אחרות כמו יונדאי, CAF (שמספקת קרונות לקווים האדום והירוק בירושלים) ואלסטום (שמספקת את הקרונות לקו האדום בגוש דן) יחליפו את Pesa במידת הצורך. בניגוד ל-Comsa הספרדית, שפרשה מהפרויקט ככל הנראה מסיבות פוליטיות הנוגעות למלחמה, Pesa צפויה לצאת מהפרויקט מסיבות כלכליות – אך גם הן קשורות למלחמה. בין השאר נודע כי Pesa מתקשה לחתום עם ספקים במחירים כפי שציפתה עקב "פרמיית סיכון" שנוספה לפרויקט מבחינת חברות זרות שחוששות מלעבוד בישראל.
קבוצת Jtrain, בבעלות משותפת של דן ודניה סיבוס, זכתה במכרז להקמה ותפעול של הקו הכחול ברכבת הקלה בירושלים בספטמבר 2023. ההערכה הנוכחית היא שהקו ייפתח ב-2031. החברה המשותפת תפעיל את הקו למשך למשך 7 שנים לפחות, עם אפשרות הארכה ל-18 שנים נוספות. את הרשת תתחזק החברה למשך 25 שנה.
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים הוא מגה־פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארד שקל. הקו הכחול אמור להצטרף לקו האדום, שפועל כבר כעת בירושלים, ולקו הירוק שאמור להיפתח לפעילות מלאה בעוד כשנתיים. הקו הכחול כולל בתוכו מקטע תת־קרקעי ומספר תתי־קווים: "הקו התכלת" ו"הקו הסגול", שמהווים חיבורים בין שלושת קווי הרכבת הקלה המרכזיים בירושלים (כחול, ירוק ואדום). כמו כן המכרז מכיל שלוש אופציות למקטעים נוספים: מקטע הקו הזהוב בקריית הממשלה, מקטע רכס לבן ומקטע ארמון הנציב.