סגור
חרדים מגיעים ל לשכת גיוס ב ירושלים לקבל דחיית שרות
חרדים מגיעים ללשכת גיוס בירושלים (צילום: רפי קוץ)

צה"ל: רוב 3,000 מקבלי הצווים החרדים - עובדים

על פי ראש חטיבת התכנון וכוח אדם בצה"ל תא"ל שי טייב, בימים שיתייצבו חרדים, יהיו בלשכות הגיוס רק רק רופאים, קב"נים ומאבחנים גברים. בתוך כך, המשנה ליועמ"שית גיל לימון הבהיר: "יש קשיים משפטיים בהעדפת משלוח צווים לעובדים". לדבריו, ההכשר לתמהיל הגיוס הזה "ניתן עם הערת אזהרה"

רוב 3,000 מקבלי הצווים החרדים בחודש הקרוב עובדים. כך מסר ראש חטיבת מחקר וכוח אדם תא"ל שי טייב היום (חמישי) לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. זאת, בניגוד לעמדת האוצר שמתנגד להעניש את העובדים בגיוס. לדברי טייב, "הנחנו שאדם בגיל המתאים שלא בישיבה הוא אדם שמתאים לשרת". ח"כ שרון ניר מישראל ביתנו התריעה ש"אלה תבחינים שפוגעים במשק". יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין אמר שבינתיים מדובר רק באלפי צווים בודדים ולכן לא מדובר בפגיעה במשק.
טייב אמר ש"הסתכלנו על אנשים שזיהינו שעבדו לאורך זמן, לא עבודה מקרית או עבודה בחופשת בין הזמנים". לדבריו, "יש הרבה דברים שמנוגדים לתפיסת האוצר. גם שרות חובה מנוגד לעמדת האוצר". טייב הסביר שמדובר באנשים בגילאים צעירים שעומדים בקריטריונים ו"יש צורך מבצעי". צה"ל הציג את תוכנית גיוס החרדים לועדת החוץ והביטחון היום לאחר שאתמול מתחו חברי הועדה ביקורת קשה על סירובו למסור נתונים.
טייב אמר עוד שב-12 הימים שבהם יתייצבו החרדים בחודשים הקרובים ירוקנו לשכות הגיוס מנשים. מדובר ב-12 ימי התייצבות חרדים בין ה-5 באוגוסט ל-19 בספטמבר בשלוש לשכות: טבריה, תל השומר וירושלים. המשמעות היא שיהיו בלשכות רק רופאים, קב"נים (קציני בריאות נפש) ומאבחנים גברים.
צה"ל יוציא בשלישון הראשון של שנת הגיוס (יולי עד אוקטובר) 3,000 צווים לחרדים שייצאו בשלוש פעימות של אלף בהפרשים של שבועיים. זאת במטרה להפיק לקחים בין פעימה לפעימה. בפעימה הראשונה שתצא ביום ראשון יהיו אלף צווים. המועמד לשירות יקבל לפחות 14 יום בין קבלת הצו להתייצבות ולפחות 45 יום מההחלטה שיגויס ועד השירות עצמו. עם זאת, אם מתייצבים ירצו להצטרף לגיוסי החרדים שמתוכנן בתחילת ספטמבר יאפשרו להם.
"אם לא יגיעו אנשים בכמות שהערכנו נגביר את קצב הצווים ואם יגיעו יותר נקטין את הקצב", אמר טייב. הוא ציין ש"אנחנו הולכים לאוכלוסיות שלא מגיעות מרצונן". התמהיל של מקבלי הצווים, כולל 50% בני 18-20, 40% בני 21-23 ו-10% בני 24 ומעלה. מתוכם בין 85% ל-88% רווקים ו-12%-15% נשואים. כ-200 הם נשואים עם ילדים. בין מקבלי הצווים ל-300 יש רישיון נהיגה ברכבי משא, מקצוע צבאי שקיים בו מחסור גדול. עיקר נהגי המשא נמצאים בקבוצת הגיל הגבוהה. היעד של הצבא הוא 4,800 מתגייסים חרדים בשנת הגיוס 2024 שהתחילה החודש ותסתיים בסוף יוני 2025.

העדפת גיוס חרדים עובדים - רק בפעימה הזו

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון הבהיר כי "יש קשיים משפטיים בהעדפת משלוח צווים לעובדים". עוד אמר בישבת ועדת החוץ והביטחון שההכשר לתמהיל הגיוס הזה "ניתן עם הערת אזהרה שהוא רק לפעימה הקרובה". לדבריו, היועצת משפטית לממשלה סבורה שניתן להגן בבג"ץ על העדפת גיוס חרדים עובדים בפעימה הראשונה בשל הצורך הדחוף של צה"ל בכוח אדם. זאת מול עתירת התנועה לאיכות השלטון ועתירות נוספת צפויות לגיוס כל 63 אלף תלמידי הישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות.
טייב אמר עוד ש"לעלות מ-1,800 מגויסים חרדים שחלק באו מרצון ל-4,800 לאוכלוסייה שלא מכירים וחלק לא מרצון – זו עלייה של 266%. זה אתגר מאוד גדול. נבנה מסלולים מגוונים ומפוקחים שמותאמים לאוכלוסייה החרדית". בין היתר מדובר בבתי מלאכה חרדיים באגפי טכנולוגיה ולגיסטיקה. כן נפתחת ההרשמה ל-8 ישיבות הסדר חרדיות שבהן יהיה שירות של 24 חודשים לפחות. הטירונות הראשונה של החטיבה החרדית החדשה מתוכננת להתחיל בדצמבר הקרוב.
הוא התחייב ש"נייצר שרות צבאי שיאפשר לחרדים לשמור על האידאולוגיה התרבות ואורח החיים החרדי שלהם ולבסס אמון הדדי. אפשר להתנגש בקירות. הדבר הכי מרכזי שניצור אמון הדדי ואנשים ירגישו בטוחים ביכולת לשמור על אורח חיים חרדי. טייב הפתיע כשהכריז ש"צה"ל לא עמד בהתחייבויות לנצח יהודה. חיילים שלא יעמדו בתנאי הדתיות רשאים להוציא אותם מהמסלול. בנחל החרדי זה לא תמיד קרה". עוד הבהיר שיוצאי חינוך חרדי שכבר אינם חרדים יספרו לפחות בחלק מהמקרים במסגרת גיוס החרדים מה שעלול לעורר ביקורת קשה.